Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 3217 ggr
Shila
2009-05-15 17:17
0

Gardintips

Vet att det är svårt, kanske omöjligt att råda andra när det gäller personlig smak, men gör ett försök att be om hjälp ändå.

Jag har inredd vardagsrummet med röd soffa, vita väggar, ekbokhyllor + mörkgrå ryamatta. Nu ska jag välja gardiner och känner mig väldigt villrädig. Har högt i tak och tänker ha 4 längder från tak till golv, inte panel utan vanliga.

Föreställer mig nånting i vitt med rött mönster. Vill att det ska vara ganska tunt så ljuset släpps in. Vill inte det ska se ut som det är jul hela året om.

Har någon sett några snygga gardiner så tas tips och länker tacksamt emot.

Shila

mariatingsund
2009-05-16 21:39
0

Jag skulle nog välja panelgardin med svart-vitt-grått mönster, (matcha både väggar och matta) eller också kaffe-nougat-creme färger (matcha ekbokhyllan) Jag skulle inte ha röda mönstrade gardiner. Däremot skulle kunna ha en jättetavla med röd vallmo t.ex.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
2009-05-16 21:48
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en häftig gardin jag gillar t.ex.

Shila
2009-05-18 20:27
0

Tack för tipsen Maria Skrattande

Det tål att fundera på med svart-nougat-vitt. Var en ny tanke för mig för jag var så inne på nåt vit - rött. Tror du det blir för mycket rött med rött i gardinerna? Jul året om kanske?

Har tänkt röd-vit lampa över matbordet (hittade en sån snygg från Belid, Felix heter den + röda Iittala kivi så det kanske blir för mycket med vit-röda gardiner också.

Ja lampor, det är ju ett annat kapitel, såg en tråd här (tror jag) om lampor för ett tag sen och hittade en helt underbar som hette Night-fly. Den skulle mitt sovrum behöva, synd bara de är så dyra….

mariatingsund
2009-05-19 01:06
0

Den röda färgen påverkar sinnet rätt mycket, jag blir stressad av det, därför är jag också lite försiktig. Däremot jordfärgerna ger lugn och de passar överallt, speciellt till vita väggar o så. Det kanske finns vackra röda gardiner också, men jag har nog inte sett dem - än.

Shila
2009-05-19 10:41
0

Ja, det har du  nog rätt i, det kanske är nåt att tänka på…

Jag vill ju inte heller det ska se ut varken som jul året runt eller som en barnkammare. Ska verkligen ta till mig det du skrev. Tack så mycket att du tog dig tid för det Glad

mariatingsund
2009-05-19 16:49
0

Skrattande Tack för att du uppskattar min inblandning.Skrattande