Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettteknik-och-media
Läst 4342 ggr
Margareta
0

Kraftledning

Vi är stora intressenter av ett hus där mycket passar oss, men en sak bekymrar mig.

Skulle ni tycka det var för nära att bo ca 500m från en stor kraftledning (värstingvarianten).

Numer pensionär i Nynäshamn

johan
0

Jag skulle nog inte oroa mig så mycket för strålning eller vad det nu kan vara man oroar sig för. Däremot så är dom ju brutalt fula och det skulle nog störa mig mer.

500 m är ju rätt långt…

Mvh // Johan

Tom
0

Jag skulle inte bry mig om den låg en halv kilometer bort.

Tom

Margareta
0

Den syns absolut inte och är bakom ett berg som är högt…
Berget ingår i tomten (jättefint) och jag har inte varit högst upp ännu…

Niklas
0

Om det låg bakom ett berg skulle jag i alla fall inte bry mig om det. Ett eget berg låter kul.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Jenna-Gun
0

Visste inte att man kan bli skadad av kraftledningar :).

Här där vi bor ligger en kraftledningsgata 75m från huset.

Och över hustaket är ledningarna kors och tvärs.

Men huset är trivsamt så vi får stå ut meddet.

Margareta
0

Vad skönt det låter, jag då är det inget att oroa sig för…

Jo det är ett eget berg. Tomten är stor och därför dyr (sthlmsområdet) men ingen har ännu lagt bud och huset har varit ute länge på nätet och flera visningar har varit.

Vi var där i går och var ENSAMMA på en öppen visning.

Vi misstänker att det inte är så poppis när kanske mer än hälften av 3500kvm är ett BERG….

Vi älskar berget och det ligger i solnedgången…

Tom
0

Var är det någonstans? Finns det någon bild?

Tom

Margareta
0

Mja, vi väntar nog med det tills vi vunnit budgivningen…Flört

Tom
0

Åhå, jag hade inte tänkt att bjuda över :-)

Tom

Margareta
0

Inte Du Tom, men det kan ju finnas andra här i Cyberspace… det är lite känsligt med det här huset eftersom det varit till salu rätt länge (troligen för högt utgångspris)

anders.boye
0

Det finns olika typer av kraftledningar (styrka). Rekommendationen är att man inte skall bo närmare än 200 meter från en ledning. I dagsläget bor det ca 40 000 svenskar för nära kraftledningar. Risken som finns är barnleukemi. Dock är risken otroligt liten men dock….!!!

Margareta
0

Tack Anders…det känns genast lite bättre då det aktuella avståndet är över 400m. Mina barn är rätt stora (yngst är 13) så jag hoppas det inte är så farligt…

Fy vad spännande detta är. Vi har inte hört något från mäklaren ännu och i morgon är det tisdag…

Niklas
0

#12: I morgon, det vill säga i dag, är det torsdag. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Margareta
0

Du ser vad virrig man blir av husplaner…Fundersam

I dag är det i alla fall torsdag och vi har inget hört, jag ringde mäklaren utan napp igår för att ställa några frågor.

Margareta
0

Nu har mäklaren ringt och det är fortfarande torsdag…

Vi är enda spekulanterna hittills och har blivit ombedda att berätta vad vi är villiga att ge (under begärt pris alltså).

Annorlunda situation minsann…

Tom
0

Ge ett realistiskt skambud.

Tom

Margareta
0

Jo, vi går på vad grannarna betalade i våras och kör samma.

De har visserligen ett något mindre hus men en fantastiskt mycket bättre tomt, nästan lika stor men "åtkomlig".

Det huset vi tittar på har en oåtkomlig bergtomt på baksidan som man inte riktigt vet vad man skall göra av. Du kommer inte dit med en traktor/grävare tex utan att köra sönder den lilla gräsmattan som finns.

Ett hus har gått för 2 150 000 (113kvm)  och ett för 2 500 000 (128kvm).

Vi tänker bjuda 2 500 000 (detta hus är större och har större men krångligare tomt)

Tom
0

Det låter realistiskt. Vad var deras utgångspris?

Jag skulle inte ha någonting emot ett eget berg heller!

Tom

Denna kommentar har tagits bort.
Margareta
0

Utgångsbudet är nästan 3 miljoner….taxering under 2 miljoner.

Tom
0

Det ser i alla fall trevligt ut.

Jag Jag ska inte tala om var det ligger, jag lovar ;-)

Lycka till med budgivningen!

Tom

Margareta
0

Ganska likt… Glad

mosterMimmi
0

Bra ventilation, och inget besvär med störiga grannar heller, vilket toppenhus!

AndersE
0

#22 Såg ni sista Heimat - det huset var lite åt det hållet innan renoveringen…

Enriks
0

Påminner om att man bör bygga stenhus

Margareta
0

Det värsta är att det stod inget om renoveringsobjekt i annonsen. Vilseledande reklam?

Margareta
0

Just den obefintliga närheten till grannar är ett plus tycker jag…
Här finns minsann ingen att dela väghållningen med…

Idag är jag lite nervös eftersom mäklaren skall ringa och säga om säljaren accepterar vårt bud eller hur långt ifrån varandra vi ligger…
Helgen har annars varit lugn och jag har tänkt på annat än husköp.

Margareta
0

Nu har det gått rätt lång tid sen jag skrev sist och detta husköp är alltså INTE klart ännu.

Säljaren accepterade inte vårt första bud och inte vårt andra heller. Sen blev vi överens, men eftersom det var lägre än utgångsbudet skulle mäklaren först ta kontakt med de som varit intresserade innan priset sänktes.

Tiden gick och ingenting hände och NU får vi veta att en av dessa första intresserade ÄR intresserade nu och har lagt 100 tusen över vårt bud… samtidigt har mäklaren hostat fram en intressent till vårt hus som är beredd att lägga mer än vi trodde vi kunde få ut…
om det är snabbt tillträde… (vi får väl bo i husvagnen Glad)

Suck…vårt hus är INTE ens annonserat ännu och jag gör vad jag kan för att fixa till lite…

En privat spekulant (bekantas bekantas son+sambo+baby) har redan varit här och har lagt ett bud 200 tusen under det mäklaren kund verkar beredd att ge…

så detta är inte klart än… och börjar bli rätt spännande…

Susanne
0

Andas lugnt. Är det meningen att ni ska få köpa huset blir det så.

Att bo i husvagn under en kortare period kan ni säkert överleva. Försök att få ut så mycket som möjligt för ert nuvarande hus så att ni kan bjuda mer än ni tänkt från början.

Jag hoppas det går bra för er och att om ni har tur med huset funnit ert paradis.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Margareta
0

Jag andas, fast inte lugnt längre…

19.00 skriver vi kontrakt på vårt drömhus och OM allt går i lås skriver vi 20.00 försäljning av radhuset vi bor i…

Susanne
0

GRATTIS!
Vad roligt för er.

Susanne Glad

Susanne Glad

Margareta
0

Nu är alla papper skrivna och det skall stupa på besiktningar om något skall hända…

Inflyttning senast 15/1 men förhoppningsvis före jul…
Snabba ryck när det väl drar igång…

Susanne
0

Jag skulle väldigt gärna vilja se lite bilder på "kapet" om jag får.

Återigen, GRATTIS!
Susanne Glad

Susanne Glad

Margareta
0

Nu går det bra att visa bilderna…
Tom gjorde ett försök innan det var klart som jag avstyrde och då blev det ovanstående bild… nu får ni gärna se de riktiga

Annonsen ligger kvar…

http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectHemnet.aspx?objectid=34K49S95LCRQAT0B

Solveig
0

Å vad trevligt det ser ut! Lycka till!

AndersE
0

Grattis Margareta. Ser härligt ut!

Susanne
0

Underbart!

Susanne Glad

Annette
0

Ååh, vad fint, man blir ju helt sjuk! Vilka härliga färger.

Snacka om prisskillnader på hus beroende på vart det ligger. Där jag bor skulle jag gissa på att det skulle säljas för 1/3 av priset i annonsen.

Tom
0

#36, Grattis! kul att ni fick det tillslut!

"Tom gjorde ett försök innan det var klart som jag avstyrde och då blev det ovanstående bild… nu får ni gärna se de riktiga"

Det där kan tolkas lite hur som helst  =)

Tom

Solveig
0

Förvånad

Margareta
0

Ni får tolka precis hur ni vill… men vi känner oss väldigt nöjda och det som är bäst är att vårt nuvarande hus är redan sålt och vi har sluppit både offentliga visningar och mäklarens procent….och därtill fått mer än vi trodde var möjligt innan.

Solveig
0

Jag skrattar bara åt Tom, men är avundsjuk på digGlad Vilket mysigt hus med jättebra läge. Det kostade förstås massor med pengar men när ni hade tur med försäljningen av det gamla. Vad roligt att inreda med sina egna möbler istället. Det som kallades biblioteket såg väldigt  bok- tomt ut.

Margareta
0

Solveig: vi har betydligt mer böcker än så, men ibland undrar jag om det var stajlat för att se luftigt ut…

Oj vad många frågor som börjar nu, jag kommer säkert att bli odräglig här på sajten eftersom jag inte är någon heminredningsmänniska egentligen… jag är inte estet för fem öre utan mer teknikst/logiskt lagd (programmerare) så jag använder nog andra hjärnhalvan mer.

Jag gillade färgerna så att jag kan flytta in utan att storkna och det är ju skönt, sen kanske jag inte tycker alla färgval är supertoppen.

Det lutar mot att vi använder sovrum1 som sovrum istället för att sova uppe och låter våra två tonåringar härja där istället. Ett sovrum blir över som gästrum och det passar oss rätt bra eftesom jag har en svärmor som bort långt borta och som vi gärna vill ha hem på längre visiter medan hon orkar.

Jag föll för att ha en dörr rakt ut på baksidan från sovrummet…

Idag har vi inget köksbord, eftersom det vi hade (björk med iläggsskiva) försvann till äldsta dottern när hon flyttade, hon fick även kökssoffan. Vi har inte köpt något nytt hit eftersom vi ville veta vart vi flyttar först och nu väntar vi tills efter flytten istället.

Tänk att bara ett matbord kan ta så mycket energi av ens tankar…

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog en bild från busshållplatsen medan vi funderade och funderade… vårt hus är det som är överst bakom flaggstången, det sticker upp bakom de andra och har "vårt berg" bakom.

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag tog jag en bild från översta punkten på "vårt berg"… det är telefonkameran så inte värsta kvaliten på bilden

Margareta
0

Idag har sotaren provtryckt kakelugnen och på onsdag är det besiktning och sen är det dags för handpenning…

Det lutar mot flytt 15 december…

Jenna-Gun
0

Lycka till i ert nya hus..

Det ser så trevligt ut.

Jenna