Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 1751 ggr
[slo]
2006-10-26 23:22
0

Betongvägg?

Vad använder man för att sätta upp saker på betongväggar? Det gäller mest tavlor, kanske någon liten hylla och annat smått…

/Jonas

Susanne
2006-10-26 23:44
0

Borrhammare, plugg och skruv om du vill att det ska sitta kvar länge. Annars sådana där plastkrokar med 3 metallstift, dock brukar de aldrig hålla för något tyngre än en väldigt liten tavla så hyllan måste du ändå borra för. Det finns jättesmala borrar och plugg. Jag köpte det för att kunna fästa små krokar i väggen till gardinomtagen och resultatet blev otroligt bra. Hålen blev inte större än 5mm (ja, mm och inte cm :)  ).

Lycka till hur du än gör
Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Tom
2006-10-27 19:11
0

Ja, precis som Susanne skriver, är borrhammare det bästa. Finns att hyra på Cramo om du inte vill köpa.

Tom

Susanne
2006-10-27 21:12
0

Om du ska köpa en borrhammare rekommenderar jag en lagom dyr en. De för några hundringar är stora och otympliga, man kan få problem att borra rakt. Jag som är liten och klen köpte en Bosch för 1300:- som är superlätt, både vikt mässigt och snabbare att borra med.
Hur man än vänder steken är det av yttersta vikt att ha rätt och bra verktyg.

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

EvaRittsel
2006-10-27 22:31
0

När man sätter upp hyllor är det bra med borrhammare. Hoppas bara det inte är betong från 50-talet. Då blir det svårt för på den tiden gjorde de riktig betong med massor av sten i. Och det - det forserar man inte så lätt.

Jag har sådana väggar i min verkstad och får använda mig av betongsprik i virra lägen för att få upp saker. Men det blir inte vackert efter ett tag när man flyttat runt tavlor och annat på väggarna. Någon som har ett bra tips?

Margareta
2006-11-07 11:36
0

Oj vad många goda råd. Vi har nog använt mer våld än nöden kräver…

Numer pensionär i Nynäshamn