Pellets, för- och nackdelar
Vi måste byta värmesystem, olja är alldeles för dyrt.
Vi funderar på pellets. Ni som har erfarenhet av detta, vad har ni för åsikter?

min svåger satte in en pelletsbrännare och tjänade in den på ett år.

Jag kör med pelletsbrännare som jag satt på gamla oljepannan har kört så i ca 3 år nu å är nöjd framförallt så spar man bra med pengar men de blir lite mer jobb som sotning +att de e bra om man kan meka lite för jag har fått byta elspiral 3 ggr å styrkort 1 ggr + att kedjan gick för en vecka sedan men inga större problem att byta tilläggas kan att jag köpte min begagnad så jag sparad in investeringen på 1år .
mvh/bjorsa

#3. Vi har också tänkt att sätta pelletsbrännaren på oljepannan.
Sotningen kan man ju stå ut med när man spar så mycket pengar.
Det är konstigt att det inte är någon som har lyckats göra en pelletsbrännare som inte går sönder stup i kvarten. Alla jag känner som eldar med pellets har haft problem av olika slag.
Det är också konstigt att det inte är en sak som brukar gå sönder. Det verkar som om alla delar i en pelletsbrännare är gjorda av usla material och på felaktigt sätt.
De flesta som eldar med pellets borde utan tvekan vilja lägga ner någon tusenlapp extra för att få en som fungerar.
Tom

#5. Om man köper en ny pelletsbrännare måste det väl finnas någon form av garanti, så man slipper stå för kostnaden själv.
Men det du skriver låter inte bra.
Det finns säkert garanti men det gör inte att brännaren inte går sönder. Bara att någon annan förhoppningsvis står för kostnaderna den första tiden.
Om brännaren går sönder när det är 20 minusgrader och det tar tre veckor för dem att få fram en reservdel som sedan ska monteras så spelar det inte någon större roll om man har garanti eller inte. Kallt blir det i vilket fall som helst…
Tom

#7. Nej, det är ju ingen tröst.
Man får väl undersöka vilka brännare det varit minst problem med innan man bestämmer sig. Pellets är i dagsläget det enda alternativet för oss. Bergvärme och jordvärme är vi inte intresserade av.

Att dom pajjar är nog slitage tex så får min elspiral tända massor av ggr per år så att 1 st ggr sönder per år är ju inte så farligt kostar runt 500 kr och den går ju att köra utan om man ställer den på underhållslåga men då får de inte vara för varmt ute för de gäller ju att få ut energin från underhållslågan annars kommer pannan att bli för varm
Styrkortet gick vid blixtnedslag och kedjan till matningen var ju bara att byta kedjelås och att de gick var för att den pellets vi fick nu är väldans söndrig å då sätter de igen sig å då brast kedjelåset men gick ju attlaga temporärt med järntråd :-)men nu är de nytt lås den jag har är en janfire flex å tycker den funkar utmärkt
mvh/bjorsa

En granne släpar säckar, men det finns rörsystem att mata in med såg jag i TV

Vi satte in en pelletskamin i vardagsrummet i våras. Betalade ca 28.000 och det fungerar kanon. Vi har även en braskamin så vid strömavbrott fryser vi inte ihjäl. Eftersom vi i övrigt bara har elelement så var pellets det bästa alternativet. Hade vi haft vattenburen uppvärmning så hade vi kanske borrat istället. Pappa och brorsan har eldat med pellets (kopplat till värmepannan) i flera år utan problem. Så det finns säkert bättre och sämre märken och kvaliteér.
Vi har använt pellets i en sådan där liten kassett i braskaminen för att elden skulle hålla sig över natten i stugan, det kändes väldigt effektivt. Ved brinner ut så snabbt att det hinner kyla ut.
Numer pensionär i Nynäshamn