Hästmyror
Hej,
Titt som tätt, kan man skåda myror på golven. Ofta två eller tre åt gången. Dessa kastar vi ut och efter några dagar ser man myror igen. Det konstiga är att dessa myror även skådas på övervåningen och i källaren.
Idag blev jag biten utav en och fy vad det sved till. Jag hörde någon prata om häst-myror och att de kan förstöra hela huset eftersom de livnär sig på trä, som ju huset självklart är byggt utav.
Finns det någon som kan berätta lite mer om sådana myrror och vad man ska göra för att bli kvitt dessa? Är det något problem för oss, eftersom vi bara ser några enstaka myror några gånger i veckan? :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Vi har i dagarna rensat ut ett bo hästmyror ur vårt hus. Hästmyrorna skiljer sig från skogsmyrorna genom att hästmyrorna har svarta huvuden och guld-hår på bakkroppen, berättade Anticimex. Vi har bott i vårt hus två månader och skulle ta itu med köksrenoveringen. Bakom gipsskivor hittade vi pärlspont och ur en spricka mellan pärlspontsskivorna kröp det ut hästmyror. Anticimex hade inget journummer så vi tog itu med problemet själva. Tog industridammsugare mot sprickan och ut rasslade myror. Vi bände upp plankorna och sög ut hela myrboet på många tusen individer, det tog några timmar. Myrorna hade boat i isoleringen och ätit virket svagt och spårigt. Dagen därpå kom Anticimex som kunde konstatera att vi gjort deras jobb klart! De sa att vi gjort rätt som tagit boet direkt för om de blir störda så kan de snabbt flytta hela kolonin. Vi har sedan inflytten sett enstaka myror krypa längs golvet. Detta var en utbrytarkoloni från det ursprungliga boet, som Anticimex berättade brukar ligga ca 200 meter bort, i skogen i någon rutten stubbe. Hästmyrorna trivs i fuktig miljö, tex ruttna golv men trivdes tydligen också i vår torra trä-ulls isolering. Vi hävde Myrr i hålet som blev i väggen och spikade igen. Sedan slog vi på gipsskivor och fortsatte renoveringen av köket. Vi fick veta att det kan finnas fler kolonier i vårt hus, men att det inte är troligt då huset ligger högt och är så torrt.
Men om man nu misstänker att hästmyror har invaderat huset. Hur och var hittar man dem då? Jag kan ju inte riva upp överallt och leta. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Vi stötte på boet av en ren slump. Anticimex sa att man ska vara observant på sviktande golv eller om man ser vart de kryper in/ut någonstanns. Inte alls helt lätt!
Vanliga myror gillar inte Kanel. Men det hjälper nog inte mot myrbon i väggarna eftersom man knappast kommer åt där.
Tom
Ah, det var därför mamma alltid strödde ut kanel utanför altanen när jag var mindre. Då är hon ju inte galen trotts allt. :-)
Kan man inte hälla en klick sirap på golvet för att locka myror då? Om det är många myror som fastnar i sirapen under natten, vet man ju att någonting är galet. :-)
Jag har hört talas om en sprej man kan spruta på golvet och sedan hela vägen ut igenom dörren för att locka ut myrorna. Myror lägger ju ut en doft från myrstacken som de hela tiden följer, den här sprejen ska lura myrorna att följa sin doft istället. Är det någon som vet vad den sprejen heter eller vart man kan få tag i den?
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
#5, Det låter lite underligt att myrorna skulle gå åt bara ett håll. De kan väl lika gärna gå in i huset? Eller är sprayen enkelriktad? ;-)
Hälla ut sirap är nog bra om man vill skapa ett myrproblem eftersom det troligen lockar till sig myror som inte finns i närheten också. Dessutom kan man nog locka till sig möss och annat roligt på samma gång :-)
Tom
Haha. Jag har ingen aning om hur den sprejen fungerar eller om den ens finns. Jag har bara hört min moster prata om en sådan. :-)
Men fy vad du ska krångla till det nu Tom! :-)
Ska man bara vänta på att huset rasar ihop för att få reda på om man har hästmyror? :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Verkar vara ett stort och jobbigt problem det här med de satans hästmyrorna. Så länge de håller sig i naturen så är det väl ok men så fort de tar sig in så gör de skäl för namnet "Nordens termiter". Jag märker att det är en hel del som letar efter info och jag har själv drabbats så jag startade precis en blog där jag tänker dela med mig av mina erfarenheter. Titta gärna förbi.
Jag hoppas attdet där inte är en bild från ditt hus antiant?
Tom