Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettträdgård-och-växter
Läst 11114 ggr
johan
2005-08-08 12:51
0

Myrproblem

På landställe vi hyr finns en stor vedhög som myrorna gillar väldigt mycket. Förmodligen är det perfekt att bygga bo i en vedhög som är täckt med masonit och plast. Man slipper regnet och det finns massor av rolig torr ved att gräva gångar i.

Jag tycker dock inte att det är riktigt lika roligt och även om jag tycker myror är rätt coola djur så vill jahg bli av med dom! Nu har jag hällt myrr runt vedhögen och även utsatt hela stacken för lite terror och blandat i myrr i stacken, men eftersom dom bosatt sig mitt i hela vedhögen så är det svårt att komma åt.

Hur ska man bäst göra för att bli av med myrorna. Helst utan att de lider så mycket.

Det är så hemskt att se hur det kommer ut en myra ur vedklabben när den ligger på elden och börjar brinna. Myran springer panikartat runt på vedklabben och till slut verkar den bli så förvirrad att den springer in i elden, istället för att springa bort från den.

Mvh // Johan

Mvh // Johan

Niklas
2005-08-08 13:24
0

Det låter som rödmyror. Fungerar inte Myrr? Annars skulle jag fråga i någon järn- eller färghandel. De brukar ha ganska bra koll på vad som fungerar.

För svartmyror inomhus har jag använt ett medel man klickar ut på en pappersbit och lägger i myrvägen. Det smaskar de i sig och tar med hem till stacken som får i sig det och dör inom några dagar. Mycket effektivt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
2005-08-08 13:30
0

Det är tyå vanliga skogsmyror, ganska stora. Dom ser liksom rätt snälla ut och går alltid och släpar på ett barr som är 5 ggr större än dom själva.

Mvh // Johan

AktieTrader
2005-08-08 14:29
0

Ett förslag med 100% effektivitet är att hälla tändvätska på vedhögen och tända på. Men det blir ju inte så mycket ved kvar…

Jag köpte ett paket med två dosor och en flaska av samma typ som niklas nämner för 8 påfyllningar i . Det kostade 50kr på EKO. Mycket effektivt.

Sven
2005-08-09 12:29
0

Lösning finns :-)

Efter att i flera år använt vanligt "Myrr" utan att bli av med myrornas bon provade jag ett nytt medel i år. Det är Bayer Nordic som har ett medel som man löser upp i vatten och sedan vattnar med. Fördelen med detta är att giftet även rinner ner i myrboet och tar död på ägg etc. i det.

Fungerade mycket effektivt hemma och kommer använda detta medel i förtsättningen istället för myrr.

mvh

>> Länk till Bayer

MaMaMade
2008-03-22 11:53
0

Har kämpat i några v mot myror inomhus nu. Små svarta, vanliga skulle jag tro. De har bon runtom vår husgrund utomhus, varmt o skönt då vi har ingjuten golvvärme.

Har blåst in myrr i ett par omggr under en golvlist där de verkar tagit sin in men nu har de hittat en ny ingång, vet inte var.

Vi har både husdjur o småbarn vilket borgar för mat o dryck på både golv o väggar. Svårt att hålla kliniskt rent. Imorse var det invasion på köksgolvet framför diskbänken, i diskbänken samt på den (chokladkakan o honungsburken var välbesökta)! Dammsugaren har gått varm o myrrburken är snart tom.

Känns inte bra att myrra då vi har barn o djur som springer omkring. Ska försöka hitta sådana där myrdosor ngnstans efter helgen. Så fort husgrunden tinar fram ur all snö ska vi ta ett krafttag mot bona också. *Fy rackarn´s* vad läskiga de är! Hoppas att alla vår husspindlar är på hugget i vår!

Tummelisa1
2008-03-22 21:32
0

Hej Johan! Flytta vedhögen! Myrorna i det här fallet har nog en tendens att vilja bygga på just den platsen - de flesta myror som du beskriver väljer vissa "väderstreck" de vill bygga på och du beskriver att du behandlat stacken samt att de har byggt just där i flera år.

Rådfråga annars Anticimex.

Tom
2008-03-23 00:09
0

Man kan använda kanel istället för giftiga bekämpningsmedel.

(Eller Clorin som min polare vräkte ut i mängder på sin stenlagda gång när han tröttnade på alla myror. Myrorna försvann liksom all växtlighet i närheten…)

Tom

rakuLotta
2008-03-23 08:55
0

Min mammas man upptäckte att rödmyror börjat kalasa i garagets ena vägg. Han tände små eldar utmed hela väggen som han sen strypte så det blev rök och "rökte" ut myrorna. Han höll på att bränna ner hela garagetFörvånad… men det funkade. Inga fler myror där nu.

MaMaMade
2008-03-25 10:28
0

Jag ska påbörja operation storstädning av kök nu. Med flera barn + husdjur i huset blir det en hel del ätbart spill som myrorna gillar. Röka ut dem tror jag att jag undviker…vill gärna ha ngnstans att bo i framtiden!

Till sommaren blir det operation utgrävning av rabatter o flytt av desamma från husväggen. *Usch o fy* så jobbigt men det var ändå tänkt att göra, om inte kanske just denna sommar.

parsley
2008-04-19 22:29
0

Det finns en medel som heter Nippon (köpt i färgaffären). Mycket effektivt mot svartmyror, men jag vet inte hur det fungerar mot andra sorter.

Tilda-T
2008-04-21 23:21
0

Om jag har myror i rabatter tex brukar jag hälla ut mjöl där, dom gillar inte det nå vidare

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Jalking
2008-04-22 00:15
0

En sak som kan vara lite intressant, speciellt på ett lantställe:

Myror och huggormar brukar aldrig trivas ihop. Ska jag välja så vill jag nog hellre ha myror vid kåken än huggormar.

Om nu detta är sant vet jag inte, det är vad de äldre generationerna i min släkt brukade säga. Mycket skogsfolk i släkten så de borde ju veta.
Någon kunnig kanske kan bekräfta eller dementera.

ulraxe
2009-02-21 01:04
0

Ett knep som funkat för mig är kanel…man strör det där myrorna har sin"vandringsstig"

och dessutom så luktar det ju gott oxå..Glad

kerstinjo
2009-02-21 12:56
0

# 2 Hur ser snälla myror ut? Obestämd

Kerstin 

Halvdansken
2009-02-22 14:13
0

Aspartam är ett nervgift som fungerar fint på myror, sägs det. De som provat rekommenderar "Fun Light". Häll ut det som det är.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tom
2009-02-22 14:24
0

#13, Annars är kanel en bra metod för att slippa myror… ;-)

(Se #7)

kerstinjo
2009-02-22 17:40
0

Vi har prövat med allt snart, myrr funkar ett tag, likaså kanel. Men sen kommer de små rackarna tillbaka och inte en enda är söt!

Kerstin 

Anders 50
2009-02-22 19:13
0

Vanligt salt och hjorthornssalt fungerar hos mig mot svartmyror.

Angående vedhögen så är nog enda utvägen att flytta den.

Myrstackar gillar inte dieselolja…. har jag hört..Oskyldig

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

mariatingsund
2009-02-22 20:21
0

stackars myror, de vill också bara leva. Flytta vedhögen med handskar, myror är ju nyttodjur, även om det kan vara obehagligt att ha dem för nära.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

FrokenLindgren
2009-02-24 18:59
0

Jag läste någonstans att myror skyr Fun Light (sockerfriasaften som mer eller mindre bara består av kemikalier) som pesten, men det kanske inte funkar eftersom det ska eldas sen, blir ju blött..

kerstinjo
2009-02-26 18:03
0

På tal om hjorthornssalt har jag i hela mitt liv trott att det heter hjortronsalt, tills jag skulle beställa hjortronolja (hjorthornsolja) från danska Apoteket. Jag trodde det var någon språkmiss, tills jag försod att det hette hjorthornsolja.Skäms

Kerstin 

rakuLotta
2009-02-26 19:05
0

Du är inte ensam om det…. jag har oxå alltid trott det hetat hjortronsaltSkäms tack för upplysningen!!

kerstinjo
2009-02-27 20:50
0

Tur att vi inte är ensamma!Skrattande

Kerstin 

Gullan402
2009-02-28 15:34
0

har också hört det där om att myror och huggormar inte tycker om varandra. Under de snart 8 år vi bott här har vi haft max 3 huggormar på tomten som vi vet och knappt några kopparormar (som är ödlor, jag vet) här. Snok har vi inte heller sett till. Däremot skogsmyror (ute tack och lov) och svartmyror (inne) i mängder.
Provat "allt" men inget funkar särskilt länge. Dock föredrar jag myror framför kräldjur.Skrattande

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

kerstinjo
2009-03-02 14:38
0

Vi har både huggorm och myror vid Snickarstugan. Tack o lov inte på samma ställe.

Men det verkar som om vi blivit av med huggormarna, när väl de förbaskade sorkarna har flyttat.

Kerstin