Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettvatten-värme-sanitet-ventilation
Läst 10690 ggr
Susanne
2006-10-21 11:45
0

Vinande ventillation.

Hoppas innerligt att det finns någon ventillationskille/tjej här som kan hjälpa mig.
Vi har i vårt radhus en så kallad alliance ventillation/villa ventillation.
Det betyder att köksfläkten inte har någon egen motor utan styrs samt styr ventillationen. Fläkten går inte att stänga av helt utan att dra ur kontakten och då man drar ur den stannar hela ventillationen också av.
När jag ökar flödet i fläkten ökar draget i ventillationen också.
Av någon underlig anledning får vi ett sådant drag/baksug ( inte i fläkten ) att det blir jättesvårt att öppna ytterdörrar/fönster samt att det viner och tjuter i en del fönster. Att det viner och tjuter är allt annat än bra då det låter i barnens sovrum vilket medför att de inte får sova ordentligt.
Jag har provat att snurra ut och in ventillationsgrejjorna som sitter i bla. bad men hittar inte det "gyllene läget" för att få ventillationen att fungera som den ska.
Vad gör jag?

Susanne Gråter

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

• Redigerat 2022-05-03 09:26 av Niklas
tillalex
2006-10-21 13:13
0

Du måste ha tilluftsventiler någonstans, öppna dem.

Om du bara suger ut luft utan att få in ny i huset så uppstår ett undertryck. Då kommer det att läcka in luft på alla ställen där det går. Små glipor i fönster och dörrar t.ex.

Ventilationsgrejen i badrummet, är inte det frånluft också? Man brukat ventilera ut genom kök och badrum/toalett.

AndersE
2006-10-21 14:21
0

Jag tror det är viktigt att ha ett visst undertryck i huset - det får inte bli övertryck - men lagom är bäst…

Susanne
2006-10-21 20:47
1

Glömde säga att jag rattat på insugen ovan fönstren också utan att det fungerat. Öppnar jag fullt ovan fönstren får vi värsta kallraset där och gardinerna fladdrar, även om jag stängt ventilerna i badrummen och förråden. Visserligen slutar det vina men då susar det istället högre.
Kan det vara så att de som bodde här innan tätat för bra runt fönster och dörrar?

Susanne Glad

tillalex
2006-10-22 18:04
0

#2 För att få övertryck måste man ha fläkt på tilluften, det skall man aldrig ha i ett vanligt hus. Det kan ställa till mycket bekymmer.

#3 Det skall vara tätt runt fönster och dörrar. Bättre att öppna ventilerna. Att det låter betyder att du har för stor lufthastighet genom ventilerna. Du kanske har för små tilluftsventiler i förhållande till frånluften. Du kanske behöver sätta i en extra ventil eller försöka minska flödet på frånluften i köksfläkt/badrum.

AktieTrader
2006-10-23 01:08
0

Du kanske ska ta hem en ventilationssnubbe som kan mäta och justera ventilationen. Det kan vara så att du ventilerar alldeles för mycket. Det ger dyra uppvärmningskostnader.

Susanne
2006-10-24 14:24
0

Har nu kontaktat ett företag som håller på med ventilation. Tyvärr har de ingen möjlighet att komma förän i februari, vi har ju haft det såhär i 2 år så bättre sent än aldrig.
Då det är vår förening som beställt sotning och genomgång vet jag inte vad det kostar för en privatperson.

Susanne

Susanne Glad

tillalex
2006-10-25 11:23
0

Låter som en bra idé.