Luftvärmepump Coolix
Installation av Coolix luft-luftvärmepump Jula artikelnummer 416-045 skall man enligt Jula kunna göra själv eftersom den är försedd med snabbkopplingar för kylmedirör och elektriska anslutningar.
Det finns 3 elkablar varav 2 med kontaktdon som är lätta att installera. den tredje är en enkelkabel med gaffelkontakt. Denna är inte upptagen i beskrivningen, men skall enligt av Jula anlitad servicetekniker anslutas till den jordmärkta anslutningsskruven.
I anvisningarna saknas också information om hur man får loss den med A märkta skyddskontakten. För att få loss den skall man ta bort den vita kåpan och sedan trycka på de svarta "vingarna" på sidan av kontakten så att kontakten pressas upp.
Sedan gäller det att montera C-delen av röranslutningen i B-delen. Enl. serviceteknikern är det svårt men han kunde inte ge en exakt anvisning.
Är det någon som kan ge ett tips om hur man lyckas med detta? Har smort båda kontakterna och sedan med hjälp av 2 polygriptänger försökt pressa ihop delarna utan resultat. Har även försök fasa av C-delen med fil/
Lennart.
l
Jag har inte en aning om hur man gör men jag tycker att det är uselt att det inte följer med en riktig beskrivning. Jag skulle lämna tillbaka den om de inte ger dig ordentliga instruktioner.
Ja Tom, Du ha og rätt i att man borde lämna tilbaka anlägnigen efttersom beskrivningn är så dålig. Men problemet är att man redan har tagit hål i husväggen och monterat anläggningens innerdel, så en stor del av arbetet är redan gjort. Efter att ha funderat över natten har jag kommit på hur man skall göra. Det finns en kåpa runt ytterdelens snslutning, del B. Man skall trycka ned denna samtidigt som man för in innerdelens anslutning, del C i del B. Det krävs stor kraft, men det går. När del C är hel inne i del B fäller man spännarmen nedåt och anslutningen är klar.
Jula skulle vinna mycket på att skicka med en ordentlig installationsanvisning, skriven av någon som utfört en installation.
Lennart