Grillpremiär!
Igår var det grillpremiär för min del. Har inhandlat en gasolgrill från Plantagen för 699:-. Känns mycket prisvärt. Dubble brännare, två "våningar", lavastenar och två sideboards.
Att bygga ihop den var knepigt. Dåligt hängade hål i metallen gjorde det nästan omöjligt att få skruvarna på plats (sideboardsen är fortfarande inte på). Intruktionsboken har på sin höjd godkänd. Vi är väl bortskämda med Ikeas tydliga och enkla instruktioner.
Köttbiten blev iaf god!
Men man undrar lite hur mycket det egentligen kan skilja på en grill för 699:- och en för 6999:-, för det var spannet på priser hos Plantagen.
Mvh // Johan
Visst är det härligt att grilla!
Du får återkomma efter några veckor med en kvalitetsrapport…
Tom
Jag fick tipset av Måns. Han har haft sin ett år och grillat typ 3-4 ggr per veckan hela förra sommaren. Gasen räckte tog slut vid första grillningen i år.
Vi kanske kan flörta lite med honom och få en mer detaljerad rapport. :)
Mvh // Johan
Kan man grilla på annat vis än med träkol?
Och i så fall - varför?
#3. om man kan? Det beror väl mest på vilka kunskaper man har… ;-)
En av anledningarna är att med gas slipper man tjafset med kol och tändpprocedurer. Bara att vrida på och vänta en stund, sedan är det bara att grilla.
Tom
Men smaken….
#5: Tycker faktiskt inte det är någon större skillnad. Käka kolen som potatis om du tycker den är så god.. *ler*
Mvh // Johan
Anders, kan du verkligen känna en så stor skillnad?
Med den fantastiska hemlagade marinad jag brukar göra kan jag inte känna någon skillnad mellan träkolsgrill eller stenkolsgrill.
Tom
Jag tycker det brukar finnas en viss smak av gasol när man käkar gasolgrillat… Men det är 100 gånger smidigare, det håller jag med om. Även om det har en viss charm om man grillar med några kompisar. Tända grillen, sitta och snacka skit 30-40 minuter, tjaffsa om när det är dags att börja grilla osv :)
Nej, jag gillar den här primitiva känslan när man lagar mat ute…
Det ska smaka rök av träkol - inte av kemikalier i grilloljan.
Intressant slo, hur smakar gasol i en köttbit? ;-)
Anders, byt grillolja! ;-)
Tom
Gasol smakar ungefär som det luktar… ;o) Jag vet inte hur jag ska förklara det…
Jag personligen tycker om röksmaken när man har grillat med kol. Tyvärr så kan jag inte uttala mig om gasol. Men det låter ju smidigt. Speciellt om man bor på balkong som jag gör. 
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Personligen är jag förtjust i briketter, av den enkla anledningen att det går att styra temperaturen bättre än med träkol, men ändå med den riktiga känslan av primitiv matlagning.
För enkelhetens skull, så skulle jag kunna tänka mig att göra gasol, men tror att jag skulle begränsa mig till indirekt grillning då, och köra med hardwood-spån för rökigheten.
Annars tycker jag att det känns som att en genomgående trend i all kötttillagning är att det är väl värt att experimentera med riktigt låga temperaturer. Körde en oxfile på 60 grader härom månaden i ugnen, och det har aldrig blivit bättre, trots en rel medioker köttkvalitet. I sommar ska jag definivt testa att göra mkt hela köttstycken och runt 110-130 i grillen och istället låta det ta lååååång tid. Mer öl till kocken på det sättet ;)

Måste bara inflika i att jag håller med Anders i detta. Det är skillnad på smaken på gasolgrillad mat och de som är grillade på vanligt hederligt vis. hihi
För visst får det lite gasolsmak, typ lite bittert på något sätt.
Då det gäller att grilla vanligt så föredrr jag dock briketterna om jag får välja. Detta då det i min mening blir en bättre glödbädd och hållbarare glödbädd av dem.
Så åter till Johans fundering om vad som kan göra att priserna skiljer sig så på de olika grillarna.
Det är mycket som spelar in på det. Räknar upp lite olika så får du själv se att oftast är det en eller flera av de sakerna som skiljer sig. hihi
Märket (japp vem har tillverkat grillern? Ett känt märke kostar mer)
Tjockleken på plåten den är tillverkad i
Hur stor gasolflaska den tar
Hur många brännare det är
Om det är en stenfri grill eller inte
Hur enkel den är att rengöra
Kvaliten på ställningen
Hur stort avlastningsbord på sidan om
Om du har avlastningsytor under grillen
Om lavastenarna medföljer
hehe, hoppas detta hjälpte dig lite med funderingarna.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ps, vi hade grill premiär för fjorton dagar sedan. Underbart, nu är sommaren på väg. ;-)
Audiatur et altera pars

Självklart är kolgrillning godare än gasolgrillning. Det blir en annan röksmak på köttet. Och då gämför jag med klotgrill. Med en öppen grill är det nog ingen större skillnad.
#13 Jag lägger nästan alltid ett par kvistar från fruktträden (sparade från beskärningen) på glöden när jag grillar. Man får en otroligt god röksmak. I helgen grillade jag kycklinglår. Snabbt grillade runt om på hög värme och sedan en timme med indirekt värme och mycket rök. De blir sanslöst goda.

#16: Ohh, vilket bra tips. Måste jag komma ihåg. Tack så mycket.
Audiatur et altera pars

Funderar på att konvertera till gasol. Jag har fått veta att det är rätt bra att skaffa rostfria brännare, annars är det inte mycket kvar efter en säsong om grillen står ute året runt.
Jag är lite tveksam till grillkol och briketter. Vete f-n vad en del är gjorda av. Gasol vet man i alla fall vad det innehåller, men grillkol. Kreosotbehandlad slipers och ? Blir nog spännande gaser av det…
Men vad gör det. Smaken…, smaken…
Varför är det helt OK att äta svartbrända köttbitar ute? Kommer de från stekpannan klassas samma kulör som cancerframkallande och "icke tjänligt som mänsklig föda" som Sten Broman sa om Jansons frestelse.
Nejnejnej, det är absolut inte ok att äta svartbrännt från grillen, det går fetbort direkt i min kostcirkel. Fint grillat ska det vara, gyllenbrun yta och blodrött innanmäte :)
jag förespråkar gasolgrillen. för den kan man ha på en inglasad altan. bra att ha även om strömmen skulle gå som den gör titt som tätt. vi har en gasol grill med en kokplatta bredvid. mycket bra man behöver inte använda spisen & är inte beroende av strömmen. hant att vi har stått & grillat på nyårsafton, barnen tycker det är mysigt.
Hehe, man "behöver" faktiskt inte ha gasolgrill för att grilla på vintern, det handlar om vilja. ;o)
Jag behöver nog en grillskola, inte minst för att jag med mitt nyinköpta hus också fick en stor Weber. Vi har dessutom tänkt köpa en liten klotgrill. AT, du verkar ju ha stenkoll - hur grillar jag med indirekt värme i en klotgrill?

Om du ska grilla med indirekt värme så har du köttet vid sidan om kolen. Ofta följer det med en extra gallerbit som gör att du kan hålla kolet på plats vid sidan. Ju längre ifrån destå bättre. Köp därför ingen liten grill. Själv har jag denna, det är inte högkvalitet när man köper på Rusta men den är STOR.
Om det är din första grill så skulle jag hellre köpa en billig som håller några år än en svindyr som håller i 10 är. När du gjort av med ett par grillar så vet du vilken typ du vill ha. Du kanske är helsåld på långsam rökig BBQ och köper en riktig BBQ smoker.
AT, tack för tipsen :) Jo, tanken är nog att köpa en billig just nu, eftersom vi ändå har en stor, dyr Weber som liksom blir "huvudgrillen", gissar jag. Men jag förstår poängen med att inte ha en för liten grill. Ska leta runt lite efter en vi gillar. :)

Så här kan du använda din gamla sönderrostade grill
Otroligt vackert!
Tom
Var så trött på billiga grillar som bara rostade sönder så jag tilverkade en i rostfritt nu står de på altanen året runt haften den i ca 3år nu.
Defender, en bild vill jag ha tack! =)
Tom
De ska jag fixa Tom
#3 instämmer helt. Gasol? Då kan man lika gärna slänga på grillpannan på spisen som man gör under vinterhalvåret. Det är inte att grilla :)

#31, Hur coolt som helst! Var får man tag i dessa vackra kuk… eller jag menar gubbar?
#30 Om du inte känner skillnad på stekpannan och en gasoleldad stenkolsgrill tycker jag absolut att du ska hålla dig till stekpannan!´
Tom
#32 Varför hålla sig till stekpannan när man kan grilla på riktigt?

(Det är ju du som kan hålla dig till stekpannan…)
Hallå! Det är ju ni som inte märker någon skillnad. Mina smaklökar är så pass välutvecklade att jag kan uppskatta stenkolsgrillat till skillnad från er. Så det är väl ni som inte ska slösa bort era pengar på att grilla om ni inte känner någon skillnad 
Tom, som njöt av en fantastisk tandorimarinerad stenkolsgrillad kyckling i går kväll ;-)
#34 Jo, vi känner skillnad på riktigt grillat och surrogatgrillat!
Touché!

På tal om grillat. Jag har nog aldrig grillat så mycket en sommar som i år. 4 gånger har jag köpt fyrpack med briketter och vi hade en säck hemma, så totalt har jag gjort av med 17 säckar bricketter. Det är minst 35-40 grillningar.
#36 jag har dålig kontroll på min förbrukning, men visst har det ätits mycket ute och lagats mycket mat ute.
Nu är grillen i förrådet, men det är inte omöjligt att jag lyfter ut den igen någon kväll…
Jasså ni har redan ställt in era grillar? ;-)
Tom

Nä min står ute, det är bara att dra av det dyra grillöverdraget :-) Jag var riktigt sugen i helgen men köksrenoveringen medgav bara snabblagat.