Fuktproblem
Bor i ett studenthus (ett radhus som jag delar med 4 andra studenter) och vi har problem med fukten. Bor i England, sa det ar ju fuktigt hela tiden har, och eftersom engelsmannen inte vet hur man bygger tata hus sa kryper ju fukten in. Vi kan inte gora nagot fysiskt (t.ex. tata dorren eller ta ner de fuktskadade vaggarna) med huset eftersom vi hyr.
Vi har en san dar flakt som man anvander i vatutrymmen for att fa ner luftfuktigheten i vardagsrummet, men det hjalper ju inte resten av huset.. En av tjejerna jag bor med upptackte igar att vaggen bakom hennes bokhylla var tackt i mogel t.ex. och att tapeten holl pa att lossna pga att det ar sa fuktigt. Har aven haft mogelflackar i badrummet, men de malade hyresvarden bara over.
Sa nagot tips pa vad man kan gora? Det ar jobbigt nar kladerna aldrig torkar ordentligt efter tvatt, te-pasarna moglar i skafferiet och det dyker upp suspekta mogelflackar over allt.
// Amanda
Det måste ju ligga i husägarens intresse lika mycket som ert att huset inte är fuktigt. Berätta för honom om hur fukten får huset att mögla och ruttna så kanske han skaffar fler avfuktare.

Man kan ju tycka det, men studenthus prioriteras ytterst sallan. Pa forra stallet jag bodde sa fixade hyresvarden varat trasig avloppsror till badkaret med tejp..
// Amanda
Det låter som att isoleringen i ytterväggarna inte är tillräcklig samt dålig ventilation. Det är tråkigt när hus inte får det underhåll och skötsel det borde, det är ju inte trevligt att ha mögel inpå.
Det enda är väl att undvika att ställa "täta" möbler efter ytterväggarna och öka värmen så gott det går och vädra ur huset med jämna mellanrum.
#0: Vet ni vilken väg fukten kommer in? Om det är från ett rum kanske ni kan ställa luftavfuktaren där och på så vis hindra att det tar sig in till övriga rum.
Vänliga hälsningar
Niklas

#3 Jo, det ar verkligen synd! Tyvarr blir det alltfor dyrt att bo i korridor eller hyra privat..
#4 Jag ar inte saker, men hela undervaningen ar utsatt. Ytterdorren ar inte tat till att borja med, utan vi har en stor glipa mellan troskeln och dorren. Sovrummet brevid hallen ar ok vad jag vet. Hog luftfuktighet, men inget mogel. Och i vardagsrummet star ju avfuktaren. Badrummet ar varst. Har en flakt, men den fungerar inte som den ska, och halften av fukten den ska suga ur, droppar tillbaka in igen. Vadrar efter varje dusch, men har anda mogelflackar i taket. Och jag misstanker att ett gammalt skruvhal inte har blivit tatat ordentligt, for pa andra sidan vaggen (i hallen) har en stor mogelflack borjat sprida sig i hojd med duschen.
Koket ar ocksa ok, aven om te-pasar och andra torra varor blir fuktskadade och moglar. Forvarar mjol och liknande saker i plastbuttar nu. Har en glipa mellan golvet och (ytter)vaggen dar jag misstanker att fukten kommer in.
Det andra sovrummet vet jag inte sa mycket om annat an att tapeterna haller pa att ramla ner och ar fulla av mogel. Det ligger aven lite "avsides", i en utbyggd del av huset, sa jag skulle gissa pa att det ar samma problem med glipa mellan golvet och vaggen som ar boven i det rummet eftersom det ar byggt i samband med att koket renoverades.
Overvaningen ar ok dock. Fuktigt, men inget mogel.
// Amanda
Man bygger inte hus så att de ska vara lufttäta. Så att det finns hål i väggarna har knappast någon betydelse.
Hur fuktigt är det i de olika rummen? Har du mätt upp luftfuktigheten inne och ute så att du med säkerhet vet att det är fuktigare ute än inne? Det är annars en bra start. Är det inte så är ventilation det som krävs.
Över 70% relativ luftfuktighet börjar det att mögla så man ska satsa på att hålla sig en bit under.
Du skriver att fukten som fläkten ska suga ut ur badrummet droppar in igen. Vad menar du då? Vad är det för fläkt som kan suga ut fukt ur ett rum?
Varför står avfuktaren i vardagsrummet? Borde den inte stå i badrummet eller köket där det finns vatten? Är det en model med automatisk avrinning till avlopp eller måste ni tömma den flera gånger om dagen?
Det är minst sagt ohälsosamt att bo i hus som har mögel. Det kan framkalla allergier och annat otrevligt. Så ta en funderare på om det verkligen är värt att bo där. Hälsan är viktigare än det mesta.
Tom
Nu har jag kollar upp den relativa luftfuktigheten i England och den är väldigt hög! Mellan 75% och 100%.
Så att försöka suga ut fukten med fläktar är lönlöst eftersom ny luft ändå måste in i huset igen och den luften är ju så fuktig att det inte fungerar.
Jag kan bara rekommendera dig att skaffa elektriska avfuktare med avrinning direkt till avloppet.

Har du sett ett engelskt hus Tom?
Jag bodde i Nya Zealand någraår och där bygger man "engelska hus". Det är enkla glas i fönsterna, o-isolerat, heltäckningsmattor, gas-spisar-element. Det är vingt och skevt och rent åt h--- till.
Musiken, det är bara att överleva. Det gjorde jag i 4 år. Att försöka rätta upp på det är lönlöst.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#8 Ja, inte kan man "beskylla" dom för att bygga "smarta" hus.
Sist när jag var på besök i London (förra året) tog vi in på ett relativt nybyggt hotell. Jag trodde att badrumslösningen där skulle vara smartare än de som jag sett tidigare på andra äldre hotell. Men här var det gjort så att allt vatten som kom utanför badkaret blev kvar runt toaletten och biden, det enda var att torka upp vattnet då golvbrunnen fanns bakom det slutna inkaklade badkaret och inte fanns det någon golvlutning heller.
Visst är England charmigt med de bevarande gamla, men vissa "modenare" lösningar skulle nog inte vara helt fel.
Halvdansken, jag håller inte riktigt med dig. Om det var lönlöst att försöka få en bättre boendemiljö i England skulle de flesta som bor där lida av svåra allergier och andra hemska åkommor.
En annan variant är att fukt dras till kyla. Så om du har tillräckligt varmt inne så borde fukten söka sig ut…

De HAR stora problem med bl a allergier och astma. NZ hade en spädbarnsdödlighet som var många gånger större än i övriga västvärden. Värme inomhus finns inte, som sagt nåt gaselement nånstans, men inte i hela huset, och absolut inte när du inte är hemma.
Givetvis finns det bra hus också, men då får du betala. Det har inte alla råd med.

Tyvärr har jag ingen lösning på ert problem (förutom en bra ale på närmaste pub) men brittisk logik är att ha rören utanpå fasaden så de blir lätta att laga om de fryser sönder samt att ha heltäckningsmatta i badrummet för det är så mjukt att gå på. 

Jo, mitt hus ar precis som beskrivit av foregaende talare :P
Ror utanpa fasaden, heltackningsmatta i badrummet (ja hela huset forutom koket), element som ar pa 2-5 timmar/dygn, englasfonster, oisolerat (gipsskiva pa tegelvaggen), gas och inte en rat vinkel i hela javla huset.
Och alla i mitt hus har asta och/eller allergi. De flesta i min bekantskapskrets har nanting. Och jag misstanker att jag borjar fa nagot med, men vet inte mot vad an. Det ar inte latt att vara student alla ganger ;)
// Amanda
Som jag skrev tidigare kanske du ska fundera på om det är värt att stanna kvar där om priset är att du utvecklar en allergi eller astma som du får dras med resten av livet. Jag skulle aldrig riskera min hälsa för att studera på en viss plats.

Saken ar den att jag maste stanna tills juli iaf pga kontraktet. Efter det sa ska jag leta nytt till nasta ar. Men alla studenthus ar likadana mer eller mindre. Skulle kunna hyra privat, men far da betala mer an dubbla hyran.. Sa det ar ju en balansgang..
// Amanda
men är det inte värt att betala dubbet så dyrt men slippa att skada sin hälsa för resten av livet?
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

Jo, helt klart! Men jag behover ju ata ocksa ;) Haller daremot pa att soka vartenda jobb jag kan hitta for att kunna finansiera en flytt till ett privat hus/lagenhet ifall det blir sa.
// Amanda

Överlevnad på kort sikt går före överlevnad på lång sikt. Har man inte råd att betala för ett vettigt boende så har man inte. Hoppas du hittar jobb och ett sundare boende så du inte drar på dig problem med hälsan.
Läste om urinvånarna på Eldslandet i Sydamerika. De gick tydligen nakna oavsett väderlek eftersom klimatet var så fuktigt att alla kläder möglade och förstördes. Eldsländarna utvecklade ett speciellt slags fett på kroppen, sk brunt fett, som höll dem varma. Kanske en lösning? Öppna fönster och inga kläder på kroppen? 
Ett förslag kan ju vara att annonsera ut att du söker studentboende, gärna hos någon familj. Min ena son bodde hos en jättetrevlig familj med 2 vuxna söner, och en mamma som jobbade som lärare när han var där några veckor på språkresa. Han var hjärtligt välkommen fler gånger att bo hos dem. Så det finns ju trevliga hem och människor, det gäller att hitta dom:)

Musiken om du inte har stora problem, så stå ut. Du kommer att ha massor med kul historier att berätta om denna tiden sen.
- Kommer ni ihåg det hemska huset jag bodde i…
- En gång i England…
- När JAG var student så hade man minsann….

Det finns nått som kallas torrbollen som tar hand om fukt.
http://www.torrbollen.se/torrbollen/torrbollenframe.html
Kanske skulle funka…

Ja det later ju bra! Undrar om det finns nagot liknande har i England
// Amanda
Torrbollar är bra i en båt eller husvagn på vinterförvaring, eller kanske i en avställd bil. Den har nog inte kapacitet ens i närheten av att ta hand om det problem som beskrivs i denna tråd.
"21, Hehe, tänkte just säga som jalking.
Men om du ställer in ett hundratal torrbollar i varje rum och byter ofta så kanske det sänker fuktigheten en aning ;-)

I garage, bilar odyl fungerar torrbollen utmärkt. Det är en avsevärd skillnad i min gammelbil, som det regnar in i, med och utan torrboll. Jag har den iofs i garage, men den stod ute ett tag precis när jad hade köpt den.