Lufta element
Hur gör man för att lufta ett element? Behöver man speciella verktyg och är det något man bör tänka på så man inte gör fel?
Mvh // Johan

Ofta brukar man behöva en liten nyckel för att öppna ventilen/muttern så att luften slipper ut.
Det kan vara bra att tänka på att inte öppna den för mycket så att den blir enkel att stänga när väl vattnet tar vid…

// staffan

Använd luftnings nyckeln och öppna lite grann, se till att du har en kopp eller något under så att vattnet droppar ner i den.
Ett gott råd är att börja med det element som sitter högst upp, då märker man om det är luft där. Om du däremot står med problemet att ett specifikt element inte blir varmt så kör du där på en gång.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Det är vårt element i badrummet, så bara blir varmt en decimeter närmast termostatet. Det ser faktiskt ut som det är en vanlig skruv att skruva på. Kan det stämma?
Mvh // Johan

Ja, det kan stämma. Men är dock ovanligt. Brukar vara formad liksom sexkantig (hmm har för mig att det är sex). Men då det bara blir varmt så nära termostaten så låter det garanterat som om du har luft i elementet. Försök att åtgärda det så fort som möjligt innan det sprider sig för mycket i systemet. Vet inte hur många element ni har visserligen, men det är inte roligt att få luft i hela systemet.
Testa med den vanliga skruven om du inte hittar någon sexkantig skruv där. Håll muggen under och lyssna efter det pysande (svagt) ljudet. Man ska inte öppna för mycket utan bara så att luften börjar sippra ut, stäng när du märker att det kommer vatten. Vänta ett tag och öppna igen, kommer det vatten på en gång är elementet färdig luftat kommer det luft har du fortfarande luftfickor i elementet. Trist jobb, men något som måste göras tyvärr.
Glöm inte att fylla på vatten i pannan. Har du fått luft i systemet beror det oftast på att det saknas vatten.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Det pös som 17 och efter ganska lång tid kom det vatten. Fy farao vad illa det luktade… Nu är elementet varmt hela vägen. :)
Mvh // Johan

haha, vad bra att det löste sig för dig. Inte roligt med kalla element så här på vintern.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Det finns flera olika former på skruvarna i vattenelement. Fyrkantiga är nog vanligast. Det brukar gå att köpa en nyckel med fyra olika sorter i järnhandlar.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag har oxå kalla element. Mina skruvar i elementen har en sexkantig form, med en fyrkantig sak i mitten. Vad är det man ska skruva på?
Det är den fyrkantiga delen som är själva skruven.
Vänliga hälsningar
Niklas

#10 det är en sådan som du ska ha då.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Hej!
Vad gör man om det inte kommer någon luft och har provat att tappa elementet på ca 3 liter, men det är ändå bara varm på övre häften av element och "kallt" på nedre delen. Övre är riktigt varmt däremot…? några tips?
/m

Termostaten kan vara trasig.

#12 Är det tillräckligt med vatten i systemet?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#14: Borde det inte vara varmt på nedre och kallt på övre om det var dåligt med vatten?
Vänliga hälsningar
Niklas

jo, och det är bättre att läsa ordentligt innan man svarar… 
Men det är ju märkligt. Vattnet skulle ju oavsett samla sig längst ner. Så hur kan det vara så skiktat?
ÄR det vattenburet?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Enda tillfället då jag kan tänka mig att det skulle vara varmt upptill och kallt nertill är om både -till och från-vattenrör satt upptill, men det brukar de ju inte göra. Konstigt.
Vänliga hälsningar
Niklas

En viktig sak när man luftar elementen är att man stänger av cirkulationspumpen under tiden. Annars bildas det luftfickor som flyttar sig runt i systemet som kan vara nog så förargliga att få bort.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!