Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 2858 ggr
Shila
2009-01-18 13:33
0

Färgförslag?

Jag håller på att göra om mitt vardagsrum helt och hållet och skulle behöva tips på färger.

Har en alldeles nyinköpt soffa som är RÖD och vacker och med en långhårig vit kudde i ena hörnet. Mittemot soffan står en skänk i ek och på var sida om den har jag en Billybokhylla i ek.

Gardinerna tänker jag mig panelgardiner i skena i taket i vit linne + någon röd-vit panel till det. Vill ha så mycket ljus in som möjligt.

Har tänkt mig rött - vitt - ek och så någon mer färg kanske. Svart? Nja… Eller marinblått?

Vilken färg ska det vara på mattan som jag ska köpa? Ska den vara vit?

Tapeterna är vita. Golvet är i något ljust träslag.

Skulle bli jätteglad för förslag på färger. Har ingen vidare färgkänsla känns det som. Fastnar ofta för starka klara färger, med risk att det ser ut som en cirkus.

Musiken
2009-01-18 18:45
0

Kanske brunt? Eller morklila? :)

SamanthaJones
2009-01-18 18:57
0

Jag skulle köra på mörkblå, blir en fin lexington känsla över rummet då :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

mariatingsund
2009-01-18 19:13
0

En vit matta kräver en hel del rengöring under åren. Svart-vit-grått och rött är fint tillsammans, men kanske tråkigt. Det finns säkert några inspirationsbilder du kan se, googla lite på röd soffa, så hittar du nog säkert färger som passar just dig. Det svarta med det röda blir "dramatiskt, så du kan leka lite, slänga fram saker du har hemma en färg i taget, och tyck. Jag tror det är väldigt personligt med färger, även om vi försöker ge råd, så måste du hitta det som är gjord just för dig /er.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[Asta]
2009-01-18 21:12
0

Håller med maria här det gäller att känna vad man vill. Själv älskar jag färger och hade också en röd soffa förut. Till det hade vi gula tapeter, en röd-gul matta och kuddar i andra klara färger. Älskade det. hade också ek runt om. Det blev väldigt varmt och soligt  det rummet. Men för vissa är det alldeles för mycket. Testa lite olika saker. Man kan ju testa med lakan, handukar eller vad som helst bara för att känna på färgerna.

Vit matta hade inte jag heller gett mig på. Blir lätt solkigt om man inte är en superduktig städare ( vilket jag INTE är)

Shila
2009-01-19 00:42
0

Tack för era svar Glad

Nej, får väl tänka om vad gäller vit matta eftersom jag inte är någon städfantast, tyvärr.

Har vitt runt soffbord. Det kanske blir bäst med nåt i marinblått eller brunt. Lutar mest åt blått. Vad menas med Lexingtonkänsla?

Det stämmer nog att man får känna efter vad man gillar själv. Grejen är bara att jag vet väl vad jag tycker är fint - var och en sak för sig - men att se få ihop det, det är en annan sak.

Var en sväng inne på Allposters och hittade några underbara affischer som jag ska köpa tror jag. I varma starka färger. Underbara, ska se om jag kan lägga in bilder i albumet på hur jag har tänkt mig att kombinera dom.

SamanthaJones
2009-01-19 10:20
0

Lexington är ett märke som gör mycket heminredning och även kläder. www.lexingtoncompany.com och gör isärklass de snyggaste sängkläderna i mitt tyckte ;)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Shila
2009-01-19 14:16
0

Var in och kolla. Väldigt snyggt, gillar mycket av det. Nåt i den stil jag vill ha utan att för den delen ha amerikanska flaggan som dekor…

Vita sovrummet var hur snyggt som helst. Men jag vill nog ha färg jag.