Få "upp" sängen
flyttar snart till en ny lägenhet. Kommer ha en sovalkov där.
Hade velat ha min soffa där inne och ha sängen över, så den hänger typ från taket. Går det?? och hur gör man det isf. Vill inte ha någon ställning från golvet utan att de ska som sagt hänga ur väggen eller liknande.

Det hade jag inte gått igång med. Hur ska du fästa den? En säng + 1-2 personer blir tungt, och vad är taket gjort av? Du måste finna reglarna/bjälkarna - hur gör du det? Det blir dyrt att reparera när hela alltet brakar ner….
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Bygg en ställning som står på golvet över soffan. Det tror jag är lättare att få hållbart.
Vänliga hälsningar
Niklas
#1, Oj vad negativ du var då ;-)
#0, Det är inte några problem att hänga den från taket om man bara fäster upp den ordentligt. Är det betong så får du använda stålplugg och om det är trä måste du hitta balkarna och fästa med tex fransk träskruv. Det kommer att sitta som berget.
Men om du kan använda tex en eller flera väggar att fästa i så underlättar det så klart och du får en stadigare säng att sova i.

"Det är inte några problem att hänga den från taket om man bara fäster upp den ordentligt."
Just det….därför är jag negativ. Min pappa hade hyreshus och det finns många exempel därifrån med "jamen vi trodde att man kunde…"
Om du nu ska göra det, flamingoo, så hade jag fått värdens tillåtelse först, vilket du inte får kan jag nästan lova. Jag vet inte vad som gäller i en bostadsrätt.
Balkar heter det. Jag bor i Danmark och har glömt/blandar ihop de svenska orden.

Ok Tom, du får lov. 
Men du kan se problemet, väl? Jag hade själv aldrig vågat mig på nåt sånt, men det kostar att få dit proffs så folk chansar.
Självklart ser jag de problem som kan uppstå om någon fäster upp någonting i taket som sedan faller ner :-)
Borde det inte gå att sätta upp reglar för sängen att vila på, samt ha något från taket? Beror ju på hur det ser ut självklart…
Kan vi få en bild flamingooo?
#10 så tänkte jag med, att ställningen lixom blir så pass inbyggd så att man inte tänker på de så mkt :) blir mysigt me tak över soffan ju :)
fast själv e jag fortfarande rädd för att min tv ska falla från väggen så jag hade nog inte vågat mig på nåt sånt :D
skulle haft tvn ovanför sängen men ja våga inte :P vill ju inte bli mosad av den mitt i natten :P

Bygg en ställning till sängen inne i sovalkoven och gör extra innerväggar runt ställningen så den inte syns. Ställningen till sängen syns inte och den står stadigt, samtidigt som du slipper göra ingrepp i taket.

#12 Det lät mysigt. Hade sjäv en etta innan med sovalkov, men alkoven var 2 m X 2.7 m och rummet i övrigt lite större eller lika stort så jag hade inga problem att ha både sovrum och vardagsrum. Kunde till och med ha julgran men den fick stå i sovalkoven. Det var en perfekt etta, men jag ville ha större lägenhet så därför fick det bli en tvåa.