Luftvärmepump
Har tänkt att komplettera min pelletspanna med en luftvärmepump men vet inte vilken jag skall ta vill ha en jag själv kan montera och som är effektiv men de finns ju en sån uppsjö av dom hittade denna testen http://www.radron.se/Documents/Tester%20med%20annat%20betygssystem/tabeller/060816_kompl_3_luftluftvarmepump_a.pdf
men de borde ju finna mer test och vilken luftvärmepump som är effektivast på marknaden odyl så klistra gärna in länkar å kom med ideer på luft/luft värmepumpar till 100 m2 boyta från 1972 med hel källare men källaren går på pelletsen .
mvh/bjorsa
Hej!
Det testet som du länka till har något år på nacken! Ska du köpa en luft/luft pump och installera själv så är det inte egentligen tillåtet. Det är en fast installation som kräver att du har elbehörighet och behörighet att handskas med kylmedel. Men om man nu vill så finns det alternativ! De bästa pumparna på markanden idag är Mitsubishi och IVT. Bägge pumparna har Mitsubishikompressorer och har en effekt på mellan 6-7,5 kWh. Ivt har eget säljnät, se ivt.se och Mitsubishis generalagent är canvac.se. Pumparna är också vara inverted.
Sen om man inte har så stora krav så finns det en uppsjö av pumpar att köpa. Clas O, Rusta, Jula och Öb samt en massa importfirmor säljer pumpar. Det man ska kolla här är att de har rätt kylmedel, R 401 om jag inte minns fel. Effektiviteten på en värmepump beskrivs av värmefaktorn (COP). Om COP är 3 så innebär den att för varje enhet el som tillförs värmepumpen så avges 3 gånger så mycket värme. En kWh el till värmepumpen ger 3 kWh värme till huset. Sen ska man inte köpa argumentet vad tillverkarna lovar att pumparna klarar av värma upp vid låga tempraturer.
Ska man installera pumpen själv ska man också tänka på att du behöver ha en vakumsug så systemet är tomt innan du fyller på kylmedel. Det krävs oftast 1-fas 16A, något som inte är vanligt i elcentralerna.
Nu har Jula en modell för 5995 kronor med snabbkopplingar, där man sliper vakumsug och handskas med kylmedel. Sätt upp inneenheten och och motera uteenheten, borra 100 mm hål i väggen och anslut enheterna med snabbkopplingarna. Lätt som en plätt. Nackdelen är att den har lågt COP värde och klarar inte värma stora ytor. Den väsnas också en hel del, både inne och ute. Jag har själv köpt en sådan här till att värma upp källaren med, funkar kanon då jag inte hör oväsendet mer än nödvändigt. I boendedelen har jag en IVT pump på 6,5 kWh som värmer ca 160 kvadrat.
Lite tankar och idéer!
//Marcus

Tack för svaret Marcus !
Jo julamodellerna har jag tittat på och dom verkar ju enkla att installera å billiga men samtidigt vill man ju ha så högt coptal som möjligt och jag såg någonstans om en som hade över 7 men den var givetvis en sådan man måste ha installatör till .
De borde ju finnas flera luftvärmepumpar med bättre coptal som man installera själv som har snabbkopplingar ?
Jag har sett ganska många dyra luftvärmepumpar typ 20-25000 och som bara ger runt 3,5-4 i copfaktor å då undrar man ju varför finns sådana om man kan komma upp till runt 7 eller är de bara glädjesiffror eller beroende på hur man räknar ?
mvh/bjorsa
Som jag har förstått det Bjorsa så räkanar man COP talet vid, med resv. för fel, en temperatur vid +7C och en innetemperatur på +21 C. Jag vet att Mitsubishis pumpar har värden upp mot 5-6, medans deras största modell på 7,8kWh endast har runt 4! Tror att ivt också ligger där! Men visst COP värdet är viktigt, men titta på Mitsubishis 7,8kWh pump - lågt COP värde och har ändå så kraftigt element, dvs den drar lite mer energi än vad den presterar. Men ska man jämföra med direktverkande el som jag har så är varje kilowatt, även vid COP värde 3, mindre förbrukning jmf. med elelement!
Obs! Det är bara Julas lilla pump för 5995:- som har snabbkoppling. De andra kräver vakumsug.
Sen om man ser en pump för ca 20-25 000 så är det installerat och klart. Pumpen kostar kanske 15-16 000, resten är arbetskostnader. De kan ta betalt när de vet att de måste vara auktoriserade för att få installera pumpen!
//Marcus

Hej
Tittade just på julas alla luftvärmepumpar ich alla har snabbkoppling
Den du har är det den där coolix http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=416045
Tycker du den väsnas mkt ?hade tänkt att sätta den i sådant fall i vardagsrummet längs bort ifrån sovrummen borde ju funka ljudmässigt då fast värre att transportera varmluften till alla rummen men funderar på att sätta lite fläktar ovan dörrarna till rummen gärna steglösa å tysta så att man kan blåsa in värmen i dom olika rummen du vet inte några bra tysta fläktar ?
Har fått svar från en försäljare av finska luftvärmepumpar och enligt honom kom dom 2:a i ett test i finland http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=971 och dom har oxå snabbkoppling men dom anger inte coptal å man kanske inte skall stirra sig blind på talen men krångligt är de :-)
Fördelen med att köpa en från jula är ju att det är lätta att åka dit å byta prylarna tillskillnad om man köper något över nätet från finland eller estland och 5995 kr är ju inte mkt kanske man spar in det redan år 1 och om den inte räcker till kan man ju sätta in 2 st
mvh/bjorsa
Ja snabbkopplingar har de alla! Men Coolixen för 5995 har ett slutet system från början vilket gör att du slipper fylla på kylmedel och vaccumsuga systemet. Jag kollade själv på Julas större modeller, samt surfa runt, då jag var intresserad av en av de större modellerna. Jag åkte till Skara och de förklarade att de var bara den lilla Coolixen som man inte behövde vaccumsuga. Det Jula menar med snabbkopplingar är att du har färdig linda med slang tur o retur för kylmedel, elkabel och dränering. Du behöver ex. inte kona kopparrören m.m. Sen låter det vettigt att sätta den så långt från sovrummet som möjligt. Har du grannar nära in på knuten - förvarna dem att du kommer att köpa en pump som låter för "förhindra" sura minner! Sen det där med fläktar vet jag inte om det behövs, nu vet jag inte hur din planlösning ser ut, men köpa annars takfäktar som cirkulerar värmen - så gjorde jag!
Mvh Marcus

Hm konstigt för om man läser på foma hemsida och deras monteringsanvisning för deras modeller http://www.foma-es.com/db/repository/x260520083117.pdf?opprinneligNavn=Monteringsanvisning_FOMA_4300_4500_5600_6300_6800_Utg2006_01.pdf
Så får jag uppfattningen att man inte behöver vakumpumpa eller fylla på med kylmedel synd bara att man inte kan finna någon info om coolixen på nätet annat än på julas sida.
Grannar har jag med ca 100 meter bort å så högt får den inte låta för då får man väl spader :-)
mvh/bjorsa
Enklast vore väl att besöka ett Jula varuhus eller ringa 0511-34 20 00 och höra efter. För jag ska inte strida över de andra pumparna, men hon på Jula sa så - men det är inte alltid de har koll! Det bästa vore ett besök eller att Jula skickar en monteringsanvisning, där borde det framgå. Sen ska jag säga att den monteringsanvisningen som följde med Coolixen hade en del att önska! Det var riktigt oklart hur du skulle montera dräneringsslangen (det visa sig efter drift att det var 2 slangar), var hålet skulle sitta på väggen och hur du skulle böja slangen m.m Men mitt råd är att du hör efter med Jula, för jag kan ha fel!
//Marcus

Har pratat med jula men dom är ju inte så kunniga på sina saker så kanske du kan svara på om den där coolix är en inverterad eller av on/off typ och hur många års garanti fick man på den ?Hittade coolix hemsida i tyskland här http://www.mideaaircon.de/produkte/split_inv.html
mvh/bjorsa
Coolixen inte inverterad, den on/off. Vad det gäller garanti är det väl 2 år om jag inte minns fel. Nu har min Coolix gått par veckor och jag är mycket nöjd med den med tanke på prislappen. Jag upplever att den är lika tyst, om inte tystare, än min IVT på innerdelen. Min Coolix värmer ca 80 m2 kall oinredd källare och nu är det ca 19 grader i hela utrymmet, pumpen är inställd på 22 grader. Som jag sagt tidigare är det utomhus delen som låter. Det är också denna du har mest ont av att det är på/av. Men varför inte satsa på 2 coolix, beroende på planlösning. Det är mycket pump för pengarna enligt min mening. Sen är det ju alltid hur länge grejerna håller - de är inte som IVT som lämnar 10 års försäkring på kompressorn!
//Marcus

Tack för svaret ! :-)
De låter ju bra att du tycker den tyst inomhus för att de låter utomhus kan man ju stå ut med förhoppningsvis :-)
Jo att köra med 2 st kan vara en lösning men provar nog med att köpa 1 nu i helgen .
mvh/bjorsa

Köpte en coolix för 4995 på jula men har inte satt upp den ännu då rummet dels inte är klart men oxå att innerdelen stinker av någon formalinlukt sån där stickande plastlukt var de så på din oxå och hur lång tid tog det innan den slutade att lukta ifall din nu luktade ?
mvh/bjorsa