Gråträ
På min Oljeburk står det att Gråträ skall avlägsnas före applicering. Vi har c:a 50 kvm tryckimpregnerat som snickrades ihop ute förra sommaren. Det skulle ha oljats i höstas, men det ska vara torrt ute och man ska var frisk, så det fick vänta när barnet smittade oss och det tidvis var blött ute. Med barnet ur huset en månad, passar jag på nu och ser att en del har börjat gråna lite lätt, är det annat än skönhetsfel eller ska det slipas ner?

Om virket inte oljas får man räkna ned att det grånar,
behöver absolut inte slipas.
Ta en kvast och borsta bort allt löst,
sedan är det bara att olja på.
Precis vad jag gör, ljust trä är nog svårt att behålla, man får nog måla med tiden i så fall.

Tryckimpregnerat behöver bara oljas om man är rädd för sprickor eller allergisk mot grått trä. Det har ingen större påverkan på livslängden. Jag oljar aldrig.
Det håller inte för evigt, olja sa snickarn
Endast tiden är för evigt så det stämmer som snickarn sa…
Tom

Tryckimpregnerat virke eroderar lätt, det blir fnas och stickor. Därför kan det vara bra att olja det för att få vattnet att rinna av.
Jag använder inte impregnerat virke för brädor att gå på, altaner. Vanliga hyvlade, kantade brädor håller länge om de ligger luftigt och behandlas med roslagsmahogny: rå linolja, fin trätjära och balsamterpentin.

#5 Tiden är inte evig, den är relativ. :)
#7, till vaddå?
Tom
#8 Till andra tider - och till hastigheten… ?