Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettteknik-och-media
Läst 4375 ggr
johan
2005-10-24 22:58
0

Installera dimmer

Är det svårt att byta ut en vanlig strömbrytare till lampor till en dimmer? Hur gör man?

Mvh // Johan

soulside
2005-10-24 23:48
0

Nej, det är hur enkelt som helst. Du måste först ta reda på för vad det är för lampor du ska dimmra (glödljus, elektronisk trafo, ringkärnstrafo) så att du köper rätt dimmer. Sen är det bara koppla in på samma sätt som en vanlig strömbrytare. Kabeln du bryter ska inte vara den som är blå eller gulgrön…

// Erik

johan
2005-10-25 00:11
0

Tack. I detta fallet är det vanlig glödlampa. Jag har en dimmer liggande, hur ser jag på den vilken typ det är? Den har precis samma storlek som en normal lampströmbrytare.

Mvh // Johan

Niklas
2005-10-25 00:22
0

Det vanligaste är nog att en dimmer klarar av glödlampor. Lite dyrare dimmers klarar också av transformatorer till exempelvis halogenspotlights också. Min gissning är att den fungerar. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tom
2005-10-25 01:24
0

Tänk på att det där med färgerna på kablarna inte alls är så säkert. Det kan vara någon gammal standard eller att någon okunnig har fixat elen. Då kan det vara vliken färg som helst. Bättre att mäta upp om du vill vara säker.

Tom

johan
2005-10-25 01:39
1

Tyvärr äger jag ingen multimeter. Finns det något enklare sätt?

Mvh // Johan

tillalex
2005-10-25 12:44
0

Köp en späningsprovare i alla fall. Ser ut som två isdubbar med lysdiod på. Kostar inte många kronor. Det är ju rätt bra att vara säker på att spänningen verkligen är frånkopplad innan du börjar pilla i dosan.  

Om det är en enda strömbrytare och inget uttag brevid så borde det bara vara 2 sladdar. Då är det svårt att göra fel.  

Du kan ju alltid skruva ut säkringen. Lossa strömbrytaren ur dosan och ta ett kort.  

Håller med Tom, färgerna skall du inte lita på.