renovera kök?
min förhoppning är att vi ska börja renovera vårt kök nu i dagarna. det är en hel del som ska göras:
- flytta avloppet/vattnet
- stabilisera upp golvet som sviktar
- riva väggar/innertak
- plocka fram bjälkar
- regla upp väggarna så de är jämna och gipsa
- plocka fram teglet i murstocken
- lägga VP rör i väggarna till elektrikern
- lägga golv, måla, lister etc
nu undrar jag: vad är vad är absolut viktigast och lägga mest krut på? vad bör man börja med? vad kan man leva med?
där själva köket ska vara ska vi ta upp golvet o titta varför golvet sviktar. samtidigt som vi gör det så drar vi om avloppet o vattnet.
vi har begränsat med tid då sambon börjar jobba om tio dagar så det är ju egentligen det mest nödvändiga som måste göras nu. det "lätta" kan man ta efter hand.
vad har ni för erfarenheter av köksrenovering? fixar man att leva utan riktigt golv, omålade väggar?
när bör man eg kalka ovanför bänkarna? innan man sätter köket eller efter?

Det enklaste är väl att riva ut allting så som ni vill, så ni kan städa upp och ha en ren och säker arbetsmiljö. Sedan kommer regler i väggar och under golv, sedan avlopp , el och isolering, och sedan kan ni sätta väggar och golv. Efter det kommer tak, köksinredning och sist tapetsera, måla eller kakla. Om det är en tröst, rivning går lätt fort, men det kan bli pyssel med regler, isolering, avlopp och el, men ni ska säkert ha lite fackhjälp också. Och vet du vad, min föredetta rev vår bostad så jag tvingades bo i isoleringhögar med upprivet golv i 4 år. Så det går, men det är inte roligt.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Av de saker du har listat är det svårt att välja ut bara några saker att göra eftersom mycket är beroende av varandra. Och eftersom du inte kan göra sakerna i vilken ordning du vill så är det nog bara att beta av listan (gärna i Marias ordning) så långt ni hinner.
Kaklingen kan man gärna göra efter bänkskåp/skiva eftersom ni har en naturlig kant att sätta kaklet efter.
Jag har mycket erfarenhet av att renovera och bygga kök men om man klarar av att leva i ett bygge är nog bara upp till dig själv :-)
Visa gärna bilder före, under och efter!
Tom

klart det blir bilder! =)
tack för svaren1

tyvärr är det så hemskt att vi måste ta bort boleväggarna. vi ska göra köket större och det är på just de hållen där de väggarna sitter som vi kan bredda o få större kök.
golvet var totalt oisolerat, så nu vet vi anledningen till att det var så kallt där på vintern. väggarna är inte heller isolerade (mer än med papp), så det kommer att göras nu.
hur är det egenligen med boleväggar? är det en bärande konstruktion i huset?
vi hittade nämligen en horisontell bjälke som låg under de synliga bjälkarna i taket (se bild). i den bjälken sitter det sedan den bjälke som håller fast hela boleväggen. vågar man ta bort boleväggsbjälken? eller det är kanske en bärande bjälke?
jag är egentligen starkt emot att ta bort väggarna, för det är ju sjukt snyggt och en del av huset och dess historia.

Bolevägg? timmervägg skulle jag säga, är det nått specialord?
Bolevägg var ett nytt ord för mig, jag skulle nog kalla det en tjock plankvägg.
Ska ni spara det gamla taket? Jag tror ni har ett trätak som blir snyggt att vitlasera/vitmåla under de där skivorna.
Har inte heller hört bolevägg.
Det är svårt att säga om det är en bärande vägg när man inte har sett resten av huset och alla andra väggar. En timmervägg har styrkan att vara en bärande vägg om det är så du menar.
Om den är bärande kan du alltid förstärka med en limträbalk eller liknande om väggen måste bort.
Tom

kan bolevägg vara något skånskt ord måntro?
#11 under innertaket är golvet på ovanvåningen. vi ska säänka taket o sätta in spottar.
#12 vi har en jättestor murstock i mitten av huset så jag tycker/tror att den borde bära en gel del. kanske fel att tro?

#13> Mitt tips till dig är att skippa de inbygda spotarna, de är brandfarliga och nödvändigtvis det snyggaste alternativet. Var ju ett nybyggt hus som nyligen brann upp pga inbygda spotarna som alstrar massa värme och kan göra att taket börjar brinna.
Vi fick rådet att ha utanpåliggande spotar när vi nyss bygde vårt hus. Ska se om jag hittar något foto på hur vi löste taket. :-) *söker*
På bilden är våra badrumsspotar som är utanpåliggande och alltså inte inbyggda (som såklart även funkar i kök). Har satt dimmer på dem så de ger jättemysigt sken. har satt upp 6 st. :-) Mycket fräckare än de inbygda och rätt billiga var de åxå då transformatorn on är inbygd och kräver mindre eljobb.

fick denna länken om bålevägg (inte bole som jag skrivit)
#14 vi har spottar på vår ovanvåning, installerade av elektriker och med burkar uppe i taket. så det ska inte vara ngt problem.
dock gillade jag dina spottar skarpt. var har du hittat dem?

så här ser det ut idag…
- plockat fram bjälkarna (enbart en timmes jobb)
- isolerat golvet under ifrån
- lagt golvspån
- rivit den lång båleväggen
- avloppet är insatt
imorgon ska jag måla fönster och ringa hit elektrikern (för att fråga hur vi ska lägga VP-rören).
Oj då, vilket jobb! Då känns det nog bra med en dusch efteråt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

ja om man orkar.. ;)

Mardröm…
Hur isolerade ni golvet?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

tog upp golvet helt. sedan satte han en regel till i golvet. satte masonit på läkt som spikades fast i reglarna. sedan foamade han skarvarna för att undvika kallras.
på med isoleringen (170) o sedan golvspånet som limmades o skruvades i bjälkarna.
Blev golvet mycket högre då?

Blir det mindre brandfarligt för att ni har spotar på övervåningen? hehehe…
Vi köpte dem på Lampmagasinet i Uppsala, vet inte om de finns på andra orter, men de har iaf bra och billiga lampor. Dessa kostade inte mycket alls, minns dock inte hur mycket, men minns att de var billiga.

#23 tror golvspånet bygger 22 mm så det blev ju lite högre. men det behövdes. för det var ojämnt från början.
#24 nej det är klart det inte blir. ;) men vad jag menar är att vi har burkar ovarnför spottarna och det ska inte kunna brinna då.

så här ser det ut idag.
går framåt, sakta men säkert.
båda båleväggarna är borta. nytt fönster är inne, reglat upp ena väggen. imorgon kommer elektrikern o säger hur vi ska dra rören.
Ser inte mycket på min dator, blir så mörkt. Men är fönstret tillräkligt stort?

det ska det vara
hur ser det ut nu?

hmm ingen större framgång. reglat upp båda väggarna. i helgen får vi förhoppningsvis lite hjälp.

idag har vi rivit sista innertaket, där själva köksbänken står. det är en utbyggnad som är gjort senare.
gissa om vi blev förvånade när vi inte hittade EN gnutt isolering. så det ska reglas upp och isoleras där med…
#31, hehe, det blir ju enklare att renovera då eftersom det är ett helsicke att ha med gammal isolering att göra ;-)
Tom
Det hade nog blivit mycket frisk luft där. Fattar inte varför ingen isolerade där, kanske glömt det?

Haha det gäller att tänka positivt tom. Men du har ju verkligen rätt. Eftersom det är jag dessutom som alltid får hantera isoleringen borde jag vara glad…

#33 det har ju inte funnits speciellt mycket isolering i huset överlag så jag är väl inte så förvånad. De var väl inte lika noga förr i världen med sådant kan jag tänka.
Förstår lite bättre varför det är så kallt på toa nu. Det är en likadan utbyggnad på andra sidan huset. Så där är väl ingen isolering där heller.. Suck
skönt m frisk luft just på det "rummet" eller hur !?! Skulle ni öppna upp i kökets tak?

Alltid roligt att se andra som fixar!

#37 Phuu stackare….Hoppas att ni snart får det klart.
Jag minnst när jag fick 2 månader förtidiga värkar för snart 5 år sedan födde min son samtidigt som hela vårat kök kom på lastbilen och inget hade hunnit bli utrivet eller nått.
Jag och sonen fick vara själva medans papap ringde farbror som kom och ryckte in på 4 veckor byggde de hela vårat Björkeberg kök som var ung i samma skick som ert från början..
Kramiz och hoppas att ni snart får klart ert drömkök!

haha bara det linda att jag har levt med detta i SEX månader nu!!!!!! ;)

#10, skulle inte kalla de där för timmer vägg..

nu ser köket ut så här hos oss =)
köket hittade vi ju på blocket. inbyggd kyl + liten frys och diskmasking.
sen hittade vi granitskivorna på blocket och svågern bearbetade dem (han jobbar med sådant).
kaklet fick min man från sitt jobb och ekhyllan köpte vi billigt (80 kr) på en träindustri.
konsollerna hittade vi på biltema.
nu i veckan ska vi lägga golvet i resten av köket….