Skillnad?
Håller som bäst på att förhandla med grannen om tillgång till deras vatten. Vad är den jurididiak skillnaden mellan:
- Servitut
- Gemensamhetsavtal
- Nyttjanderätt
Nån som vet?
Servitutet är inskrivet som ett villkor i fastigheten och följer med från ägare till ägare. Ett servitut kan vara en nyttjanderätt.
Vänliga hälsningar
Niklas
Ha, jag såg just att frågan är rätt gammal och förmodligen inte aktuell längre. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

Jorå, fast jag har fått rett ut den.
Vi skrev servitut strax efter, men grannen trodde de hade skrivit på ett "avtalsservitut", dvs de trodde att avtalet bara gällde så länge de är ägare till grannfastigheten med belastningen, men efter ett något samtal kom vi överens om att det det var ett vanligt servitut, som ligger på fastigheterna och alltså följer med även om någon av parterna säljer.
Nu hör väl till saken att jag inte är intresserad av att sälja, så åt deras håll sitter de väl säkert, men åt mitt håll så börjar grannarna komma lite upp till åren, så det var mer aktuellt att få någonting varaktigt, även om fastigheten byter ägare och redan nu i somras så vart det aktuellt för dem att börja sälja av mark, inklusive den delen där källan är belägen.
Tack för svaret iallafall, Niklas.