Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 1708 ggr
[Asta]
2008-09-19 10:29
0

Postproblem

Jag har en liten praktiskt fråga. Hur gör ni med posten? Typsituation: Kommer hem från jobbet, kollar brevlådan, tar med posten in, orkar inte öppna och sambon är inte hemma och kan kolla sin. Slänger den på matbordet.

Vilket leder till att matbordet alltid är fullt med post. Förut hade vi en byrå i hallen, men nu har vi inte plats med det.

Så hur gör ni som inte är så duktiga att all post öppnas med en gång? Var lägger ni den?

Sandra
2008-09-20 11:06
0

Här öppnas posten nästan alltid på en gång. Det är bara min kille som ibland glömmer av sig att han har post. Då ligger det o dräller brev överallt. Sånt hatar jag. Men jag lägger allt i en enda hög när jag lessnat o då blir han grinig för att jag flyttat på grejerna. Men det bryr jag mig inte om.

parsley
2008-09-20 16:55
0

En skylt med reklam nej tack på brevlådan eller dörren underlättar tillvaron betydligt, eftersom postmängden och i synnerhet den mängd post som dräller omkring minskar betydligt. De flesta reklamerbjudanden kan man se på nätet. Skaffa två postfack eller brevkorgar och sortera posten direkt.

AndersE
2008-09-20 22:10
0

Vi har en hållare med fyra fack innanför dörren där posten sorteras utifrån vem det är till. Jag försöker hålla mitt fack tomt. Gäller inte alla familjemedlemmar dock.

Sen är det ju ändå lätt att det blidas högar på olika ställen i huset…

[Asta]
2008-09-20 22:37
0

Ingen reklam tack har vi också - men jag tycker ändå att det samlas en massa.

AndersE - vad för sorts hållare har ni?

AndersE
2008-09-20 22:46
0

Något vi hittade på IKEA. Dryg A4 bred och avlång på höjden, fyra fack uppifrån och ner. Klädd i någon slags rep…

Tror det var ett tidningsställ egentligen. IKEA har något som kallas Spontan tidningsställ som påminner, fast i plåt och med tre fack.

En annan heter Allamåla. Motorp liknar vår fast jag vet inte hur den ska fungera…

www.ikea.se

[Asta]
2008-09-21 19:13
0

Ja - vi hade ett tidningsställ förut - men i det här huset så passar det inte riktigt in. Tyvärr.

mariatingsund
2008-09-22 14:25
0

Utnämn en skrivbordslåda till "ohanterade post" eller ha en skokartong i klädgarderoben med samma namn. Då hamnar allt där det är osynligt men är alltid på samma plats och ni vet var. Ni kan ha varsin skokartong i varsin garderob, det har vi, då slipper jag irritera mig.  :-)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

rakuLotta
2008-09-23 15:50
0

Fast är det inte lätt att glömma den då. Hoppsan, en räkning ej betald?

Vår ligger på bordet tills det är dags att duka till middan. Då ska den va öppnad och antingen kasseras, läggas i räkningspärmen eller vart den nu bör arkiveras. Tidningen går i tidningsstället som står i kontoret.

[Asta]
2008-09-23 21:11
0

Vi har dessvärre inga lådor på första våningen att använda. Har funderat på detta annars. Att bygga mig en hall möbel - eller köpa - med varsin låda till oss. Men idag finns det inget sådant att använda.

Inga garderober heller på första våningen dessvärre. Och då vi sällan äter middag vid middagsbordet så har vi all vår post där just nu. Samlar i hög och så sorterar vi den när det är dags att betala räkningar.

mariatingsund
2008-09-24 00:06
0

#8 Min sambo betalar alla sina räkningar vid månadsskiftet, och då tar han hela lådan o tittar genom. Jag däremot har en pärm i kontoret där det finns allt om pengar, och så fort jag har behov av snabb betalning, då tar jag och matar in alla inbetalningsorder på internetbanken och pengar dras på förfallodatum. Då hamnar räkningarna  i pärmen som ska bokföras. Så här glömmer vi ingenting. Det är vanesak, jag tycker det är värre med papper lite varstans i oreda. I min skokartong är det mest boktidningar, villahem, ikea katalog, jula m m som jag inte hinner bläddra genom med en gång.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo