Badrum utan bad
Läste tråden om badrum. Mycket iderr och tjusiga badrum.
Vi har börjat planera för att renovera vårat badrum. Idag finns där ett badkar som endast hundarna använder. 
Pga fönster så är det svårt att få in en dusch istället. Jag har faktiskt funderat på ett badrum utan vare sig badkar eller dusch. Vi har dusch i samband med tvättstugan i källaren och jag skulle vilja ha en bastu och ev träningsutrymme där istället.
De flesta jag pratar med verkar tycka att det är vettlöst att inte ha bad/dusch om vi renoverar. Vad tycker ni?

Dusch eller badkar är ett måste. Är det eget hus är det ok att gå ner i källaren och duscha, men du menar väl inte att du ska ta bort duschen där?

Nej, självklart ska den vara kvar i källaren.
Jag skulle aldrig ta bort möjligheten att kunna duscha eller bada i ett badrum på ett plan där man vistas.
Tom

Hmm, jag förstår att de flesta resonerar så men egentligen förstår jag inte varför. Om man vore handikappad eller liknande så vore det inte smart men då skulle man å andra sidan inte ha en källare, Med ytorna vi har så kan man göra ett riktigt lyxutrymme i källaren med bastu, träning, dusch och bubblbad.
Men ytan på övervåningen är trång och tar man bort badkaret där så kan man istället få ett bra utrymme för vask, toalett + lite extra smink och "styling". Badkar tar plats speciellt om ingen använder det..
Vi vistas en hel del i källaren som är till största delen inredd med hobbyrum och tonåringarnas "vardagsrum"
Tycker de låter jätte vettigt faktist. Varför ska man ha badkar eller dusch när ni redan har de där nere. Då kan ni som sagt använda ytan till något bättre där uppe och bara en toa!:)
De är ju inte direkt jobbigt att gå ner för att duscha ist.. :) Go for it!
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Jag håller nog med LisetteS, eftersom ni verkar vara där nere mest, så är det ju inga problem, go for it! 

att sätta in en dusch trots fönster är ju möjligt, om du har en skena i taket så du kan dra en genomskinlig duschdraperi runt. När du sedan inte använder duschen, drar du undan draperiet och använder utrymmet som om du inte hade dusch där. Då kan du äta kakan och ha det kvar.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Hade ni tänk att lägga igen avlopp och ta bort uppkommande rör till duschblandaren? Gör man inte det så finns det inget som hindrar er att senare sätta in dusch/badkar. Min förra kollega, hennes kontor var egentligen ett badrum som man dolt uppkommande rör och lagt en demonterbar skiva över avloppet. Bara ett tips!
//Marcus

#7 Jag har tänkt på det också och framförallt så är det där med att snabbt skölja av hundtassar efter promenaden. Det fixar vi ju inte om vi tar bort badkar/dusch.
#8 Bra ide. Om man vill sälja huset en dag så kan det ju vara en klar nackdel om rören är borttagna så jag vill helst dölja och inte ta bort.
Vi ska dock ta bort de som idag finns för bidén.
Ja bidén finns väl ingen andledning att ha. Är själv i renoveringstagen med mitt badrum och där ryker bidén också. Jag har aldrig riktigt fattat vad den är till? Jag förstår att det har nog med de ädlaste delarna att göra! Nej du gör rätt, tycker jag, att dölj rör och avlopp till duschen och slopa bidén!
//Marcus