Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 4179 ggr
modmaker
2006-03-28 15:54
1

Fastighetsköp

Har hittat en käck fastighet på Hallandsåsen på 1300 kvadrat. Idag står ett litet brandskadat hus på tomten + att det används som grannarnas avstjälpningsplatsLedsen.

Jag var nere i helgen och tittade på fastigheten och läget är helt OK.
Nuvarande ägare bor i Norge. Jag har kollat med kommunen vad det finns för restriktioner för bygglov. Strandskydd och landskapsbildsskydd gäller, i övrigt är det normala bygglovsregler. Fastigheten har El och en enklare 2-kammarbrunn men inget vatten (men ansluts enkelt iom att banverket sponsrat kommunens vattenledningsnät i samband med ett tunnelbygge som gick snett för några år sedan.

Jag har precis mailat kommunen och frågat efter fastighetsbeteckning så jag kan kolla med inskrivningsmyndigheten att jag köper av rätt ägare.

Så då till min fråga:

Hur går jag till väga för att på bästa sätt avsluta affären? Pengar ska överföras och lagfart sökas men i vilket skede betalar jag? Upprättar man ett köpekontrakt och söker lagfart efter affären är avslutad eller hur går det till?

AndersE
2006-03-28 19:13
0

Det här brukar banken fixa… Det normala är väl att själva affären/köpet genomförs på en bank.

Jag tror lagfart söks efter att affären genomförts. Du upprättar ett köpekontrakt och betalar då det skrivs under - om inte kontraktet föreskriver annat.

Var på Hallandsåsen?

modmaker
2006-03-28 19:25
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inte blandat in någon bank ännu, men kanske vettigt att göra det?

Bifogar liten karta.

AndersE
2006-03-28 22:12
0

Det kanske inte är nödvändigt - men man slipper ju hantera stora kontanter… ;-)

Jag anar ungefär var det är. En bit upp på åsen. Får du någon utsikt? Norrut över Halland?

elenor
2006-03-28 23:26
0

Det låter som det kan bli ett trivsamt ställe att bo på, Modmaker! 

Den här fastigheten är troligen inte tillräckligt stor, för att kommunen ska kunna använda in förköpsrätt. Tror att det måste vara en tomt som är  större än 3000 kvm för att förköpslagen ska gälla, så i så fall är det är inget hinder. Annars behövs medgivande från kommunen.

En enkel tvåkammarbrunn… låter inte som om det är godkänt idag. Det är nog säkrast att kolla det med kommunen. Det har blivit väldigt noga med avloppsbrunnarna numera.
I vår kommun kollas alla enskilda avlopp upp nu, med föreläggande om att göra dem godkända.

Rekommenderar att du tar en sakkunnig till hjälp när köpekontraktet skrivs.

Lycka till!

modmaker
2006-03-28 23:37
0

Så man skriver kontrakt och pengar byter ägare i samma veva… Därefter söker man om lagfart. Ska kolla med min bank imorgon vad de har för råd att ge.

Stället är trivsamt. På vinterns finns utsikt neråt motorvägen (E6) åt ena hållet, åt andra hållet ängar och en bäck. På sommaren hörs/syns inte motorvägen alls. Från åsen ser man dock inte ner åt norra sidan. Stället ligger ca 2 km norr om Östra Karup.

Tvåkammarbrunnen är godkänd för BDT om jag förstått saken rätt, men inte för toalett. Det blir ändå att ansluta kommunalt fortast möjligt. Enklast i längden

AndersE
2006-03-28 23:39
0

Ca 2 km söder om  Östra Karup förmodar jag…?

modmaker
2006-03-29 12:43
0

Just ja, det är min andra stuga som ligger 2 km norr om. *L*

Tom
2006-03-29 13:52
0

elenor, jag är inte säker på att en fastighet måste vara över 3000 kvm för att kommunen ska få utnyttja sin förköpsrätt. Min tomt är runt 2300 kvadrat och kommunen avstod från sin rätt att köpa den eftersom jag gick med på att de ska få exploatera området runt om.

Men det kanske är olika i olika kommuner?

Tom

lisette
2006-03-29 14:41
0

vi har en tomt på två tunnland och kommunen hade förköpsrätt, vilken de valde att inte nyttja. jag bor i kristianstads kommun. kommunen har väl automatiskt förköpsrätt har jag för mig?

sedan ang lagfarten, vi betalade vårt hus och sedan kom lagfarten, vi betalade den samtidigt som huset.

elenor
2006-03-29 17:18
0

Har tittat litet på kommunal förköpsrätt.
Det verkar som om kommunen i princip alltid har förköpsrätt till alla fastigheter, men själv kan besluta om olika undantag.

Man behöver alltså en förköpsrättsprövning från kommunen.

Så här stod det på en kommuns hemsida:

Enligt förköpslagen (SFS 1967:868) har kommunen rätt att i vissa fall köpa fastigheter som försäljs. Om kommunen utnyttjar förköpsrätten förvärvas fastigheten på samma villkor som av den tänkta köparen. Förköpsrätten gäller med vissa undantag samtliga bebyggda och obebyggda småhusfastigheter, industri-, lantbruks- och hyresfastigheter. De vanligaste undantagen är bebyggda småhusfastigheter med areal under 3000 kvm (av skattemyndigheten åsatt typkod 220 och 221).

lisette
2006-03-30 14:37
0

titta det avr ju det jag skrev :)

elenor
2006-03-30 15:20
0

# 11 Ja, visst hade du rätt, lisette! Glad

lisette
2006-03-30 16:33
0

vad bra att ha rätt ibland.. =)

modmaker
2006-04-08 12:03
0

18/4 skrivs kontraktet.

Pia
2006-04-08 18:12
0

Vad trevligt att det fixade sig, grattis till fastighetsköpet, modmaker!

modmaker
2006-04-08 19:00
0

Tack så mycket. Bifogat är en bild på tomten. Huset på bilden är brandskadat och skall rivas och den tidigare ägaren städar av tomten. Istället tänkte jag bygga detta.

AndersE
2006-04-08 21:18
0

Huset ser trevligt ut och priset var lågt. Vad ingår?

modmaker
2006-04-08 21:43
0

Tomten och elanslutning ingår. Det finns en tvåkammarbrunn ej godkänd för annat än diskvatten. Tomten är på 1280 kvm. Som sagt, stugan har brunnit. När jag tittade på… eller menade du Hudikshuset? Jag tror inte så mycket ingår, tak och väggar till "lägstapriset". Troligtvis också egen montering. Ske se om jag kan träffa en säljare i början av nästa vecka.

AndersE
2006-04-08 22:50
0

Har du bestämt dig för huset? Hur mycket skall du göra själv?

Jag frågar för jag tror inte jag skulle välja ett typhus själv. Jag tror skillnaden mot "arkitektritat" (rita själv) är rätt liten.

modmaker
2006-04-08 23:39
0

Jag har inte riktigt bestämt mig ännu. Jag är t.ex inte helt nöjd med layouten på huset. Jag hade hellre velat ha någonting i den här stilen. Där ser du rakt in i vardagsrummet från ingången, plus att jag gillar utgången från köket.

När det gäller vad man kan/skall göra själv så litar jag på erfarenheten från föräldrarna som köpte "snickarfärdigt" hus förra året. De ångrar att de inte inkluderade tillverkarens arbete när det gäller rörmokeri, elinstallationer och kakelsättning. I deras fall blev priset högre för de hantverkare de tog in än om de anlitat tillverkaren at göra jobbet.

Egentligen vill jag kunna göra så mycket som möjligt själv, som hobby/sysselsättning men samtidigt så lite som möjligt så jag kan börja hyra ut det så fort som möjligt.

Tom
2006-04-08 23:46
0

Kan du snickra själv så ska du göra det om du vill spara pengar!

Du kanske ska vända på det och snickra själva stommen själv och leja bort inredningen till hantverkare?

Att resa väggar är faktiskt inte så speciellt svårt och kostnaden för material inte så enorm som man kan tro. Dessutom kan du rita huset helt efter eget huvud vilket betyder roligare hus med ett högre andrahandsvärde (om du inte bygger någonting jättekonstigt…)

Tom

modmaker
2006-04-08 23:50
0

Jag tror mig själv vara hyfsat händig (dvs tummen inte helt centrerad i mitten av handen). Sen kan jag inte bygga vad som helst. Tomten styrs av något som kallas landskapsbildsskydd, dvs fastigheten måste smälta in i omgivningen.

Sen om man kan snickra själv så handlar det dessutom om tiden man kan avvara för att göra det. Jag skulle säkert kunna bygga det mesta på ett hus på egen hand, men jag är osäker på om jag har tid (till skillnad från året jag gick arbetslös, då hade jag all tid, men inte pengarna, ett ständigt dilemma).

Tom
2006-04-08 23:56
0

#23, Det är i alla fall ett väldigt roligt och tillfredställande arbete att bygga ett hus själv. Kanske du skulle ta din semester och bygga ett hus?

Tom

modmaker
2006-04-09 00:02
0

Jag har funderat på det… och nu har jag tomten att möjligen förverliga det. Vi får se. :)

AndersE
2006-04-09 01:34
0

En sak jag ogillar med nästan alla typhus är att de ritas "inifrån". Man skapar en bra planlösning, placerar ut dörrar och fönster där de passar invändigt - och så får det se ut hur som helst utvändigt.

Förr byggde man hus utifrån - oftast med en symmetri som ger väldigt harmoniska och vackra hus. Sedan satte man upp innerväggar.

Jag köpte ett typhus för 20 år sedan - men fick rita det själv, och försökte åstadkomma en kombination av yttre symmetri och bra planlösning. När jag sen lämnade ritningen till firman och de skulle göra byggritningar flyttade de flera fönster nån decimeter hit och dit…!

Jag hade världens sjå att få tillbaks dem. De hade inte alls noterat att huset var vackert utifrån.

Lön för mödan fick jag något år senare då jag fick beröm för den fina renoveringen av det vackra gamla Skånehuset…

Tom
2006-04-09 04:15
0

#25 så sant!

Min morfar sa till mig att hus ska byggas som ett ansikte. Näsan i mitten och ett öga på varje sida. Det han menade var att huset just skulle vara symmetriskt och se likadant ut på den högra sidan som den vänstra. Det är då man uppfattar huset som vackert.

Tom

AndersE
2006-04-09 09:39
0

Fin morfar du har/hade!

Tom
2006-04-09 12:13
0

Har =)

Tom

modmaker
2006-04-19 14:41
0

Från kl 11 idag är jag stolt innehavare av ett bankl… jag menar en fastighet.

Tidigare ägaren spenderade tre dagar under påskhelgen med att köra bort skräp. 32 bildäck, två kyskåp, åtta bilbatterier, tre spisar, två ladugårdsfläktar bland annat…

Nu ska det på lås på huset (tidigare ägaren hade lämnat nyckeln i dörren för att slippa att de bröt upp något för att ta sig in, men då hade någon tagit låset istället), en liten arbetsbod att ha grejjer i under tiden samt ett staket ut mot vägen så jag slipper mer skräp in på tomten. Tur jag har semester nästa vecka.

Madde
2006-04-19 15:47
0

Man får gratulera till fastigheten. Skrattande

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

modmaker
2006-04-19 17:08
0

Tack Skrattande Vettef*n vad man gett sig in i…

Niklas
2006-04-19 21:18
0

Ja, grattis!

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

modmaker
2006-04-29 04:55
0

Var uppe vid nya huset under veckan som gick och fick en del gjort. Krattade av tomten (hade köpt en gräsklippare, men den gick inte att använda dels för att det var för mycket brôte kvar på tomten runt huset och dels för att det var mer dött än levande gräs. Däremot fanns det tecken på välskötta land under allt dött gräs, ett tecken på att någon, någon gång kärleksfullt tagit hand om huset.

Fick chans att hälsa på grannarna och storbonden som har markerna runtomkring. Letade upp tomtgränserna och började planera för ett vitt trästaket.

Skalskyddet är det lite si och så med. Förra ägaren hade slagit upp gipsskivor över fönstren, inte speciellt tåligt. Två av fönstren måste bytas och entredörren är halvt uppbrännd. Jag lyckades ändå sätta hasp och ett Abloylås på dörrn, mest som en markering att nån är där och kollar till kåken. Inköpslista till veckan är två nya fönster år framsidan på huset, ventilgaller till grunden och en ny dörr.

Började på att riva ut all gammal el (undrar vem som kom på den käcka idén att ha elcentral och proppskåp på utsidan av huset). Byggel är beställd och kommer förhoppningsvis under nästa vecka.

Rev i de värst brandskadade delarna och inspekterade rummet där branden startade (fönstret hitom på bilden ovan). Allt bärande är i gott skick, värsta som hade hänt var att räddningstjänsten sågat upp ett 50x40 cm hål i trägolvet för att komma åt isoleringen under samt att entredörren, som i princip bestod av lamellpapp, hade åkt på skada.  Spånplattor och isolering har överlag klarat sig bra, men det blir nog en del att tvätta av och ozonbehandla.

2-kammarbrunn och infiltration finns för BDT. SKa kolla med kommunen om det är OK att installera separetttoa. Storbonden har en brunn bara 40 meter bort men verkade inte pigg på att jag tog färskvatten därifrån. Däremot ska det vara en enkel grej att borra egen brunn. SGU har redovisat varje existerande brunn i närheten och färskvatten verkar inte ligga alltför djupt ner.

På baksidan av huset ligger en grund som gjöts samtidigt som huset byggdes 1964. Den kom aldrig till användning till något, men det borde inte vara problem att få bygglov på den. Den var större än jag trodde, 26 m2. Med existerande byggnad blir det knappt 60 m2 utbyggt.

Med skalskydd på plats (fönster och låsbar dörr), så man vågar ha grejjer kvar på plats, och bygg-el indraget ökar möjligheterna att kunna få lite fart på renoveringen.

Dessutom är den existerande stugan vinterbonad (var ursprungligen byggd för åretruntboende. Så istället för att riva och bygga nytt så är jag nu inne på att renovera och bygga till.

Lite lösa tankar såhär på lördagsmorgonen.

Madde
2006-04-29 12:41
0

Vad kul och höra hur det går för dig modmaker. Har du tagit några kort före du började på och fixa till. Det är ju rätt kul och kunna se vad som hände före och efter renoveringen. =)

Och har du kort får du jättegärna dela med dig här inne. Tycker det är jätteintressant att se hur ni renoverar och så. Skrattande

modmaker
2006-04-29 14:08
0

Kul att det finns intresse.

Jag har lite kort på tomten, men de är tagna för ca 4 veckor sedan när jag var och tittade på fastigheten. Då låg det snö kvar. I och med att jag då var inställd på att riva huset så har jag inga bilder inifrån.

Bilden är på baksidan av huset, tagen från norr mot söder. I bakgrunden ligger hästhagar och utmed högra sidan på bilden rinner en bäck. Allt skräp på bilden är numera bortstädat bortsett från plåttunnan och den stora hästvagnen i bakgrunden. Tomten sträcker sig precis bortom hästkärran.

På bilden skymtar också den obebyggda betonggrunden fram under snön.

modmaker
2006-04-29 14:21
0

Det närmaste interiörsbild jag har är en planritning jag slängde ihop i Smartdraw.

Huset var under en tid uthyrd till sociala i Båstad och en mor + dotter bodde permanent i huset. De var tydligen själva väldigt trevliga, men fick besök av diverse (friare?) som i sin tur inte var så snälla. Det var tydligen dessa män som släpade dit allsköns skrot (stöldgods) och dumpade på tomten.

Branden startade genom att en tidigare pojkvän till dottern ville "testa och se om det gick att tända på huset"… och det gjorde det. Han kastade in något genom rutan till det lilla sovrumet uppe till vänster, tydligen medan mor och dotter var hemma. Det stod en bokhylla som blockerade entren från hallen in i storstugan och på så sätt sökte sig elden från hallen vidare genom köket istället.

Jag skulle tro att det hela rubricerades som mordbrand och det fanns rester av polisens avspärrningsband kvar på något träd.

Ursprungligen tillhörde huset bondgården som ligger intill. Gården ägdes av två ungkarlar och deras syster. I början av 60-talet träffade en av bröderna en kvinna och huset byggdes -64 för brodern och kvinnan att flytta upp och bo i. Tyvärr hann förhållandet ta slut innan huset blev helt färdigt och brodern flyttade tillbaka ner till gården igen.

Huset, som var lite av gårdens stolthet, kom istället att användas som festlokal när traktens bönder skulle träffas och diskutera. 1996 avstyckades fastigheten från bondgården tillsammans med ytterligare en fastighet och såldes.

Liten detalj i sammanhanget: Söker man på "renovera brandskadat" på Google, ja då dyker den här tråden upp som första träff?!?

Tom
2006-04-29 23:33
0

Jättekul att läsa om dina planer!

Du har en del roligt jobb framför dig!

Tom

Faxlin
2006-05-02 04:00
0

Ohh, vilken intressant tråd du skapat här modmaker. Har läst allt du skrivit och ser fram emot att få både läsa mer och se fler bilder på hur det går för dig.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

modmaker
2006-05-02 18:44
0

I lördags beställde jag två nya fönster från Varbergs trä. Det blev två Lenhovda-fönster (3-glas, så man kan använda stugan även på vintern). Kollade på Elitfönster, men de var så dyra (säkert av en anledning men kanske lite overkill till en fritidsstuga). På Blocket fanns en hel del fönster i alla storlekar, men inte i de jag behöver och fanns det i rätt storlek så var det fel glas (insynsskyddat råglas för toalett).

En dörr ska köpas in i veckan bara jag hittar nåt stort nog att kunna transportera hem/dit den i.

Faxlin
2006-05-02 21:10
0

Skojigt, börjar bli dax att visa lite bilder snart. ;-)

Audiatur et altera pars

AktieTrader
2006-05-02 22:48
0

Sänggavel, furubord och bokhylla finns billigt här i mitt garage Om du skulle behöva det.

tillalex
2006-05-02 23:10
0

Läser också med intresse, modmaker.

Madde
2006-05-03 01:02
0

Vad kul att det går framåt. Superkul att höra dig berätta om allt.

modmaker
2006-05-09 00:00
0

Det önskades ju fler bilder från huset. Här är två, bla ett taget inne:

Bilder

Tom
2006-05-09 02:30
0

Hehe, mysigt…

Tom

modmaker
2006-05-15 12:13
0

Jag har pysslat lite med stugan i veckan som gick och passade på att lägga upp lite bilder i mitt fotoalbum här på iFokus.

Madde
2006-05-15 14:57
0

Vad kul det var och se lite bilder på hur ditt Fastighetsköp ser ut. Tror att det kommer bli riktigt fint när du är klar. =)

Niklas
2006-05-18 00:20
0

#46: Kul att se albumet.

I stället för ozon kan du använda ättiksprit för att ta bort dålig lukt. Häll ut det på ett litet fat och låt det stå rummet ett dygn.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

modmaker
2006-05-18 12:17
0

Bra idé och nästan gratis. Blir till att testa nästa gång jag är där (Det stod faktiskt en gammal sotig flaska ättikssprit kvar i skafferiet i stugan. Bara till att öppna korken och köra på. Tack för tipset Niklas.

Faxlin
2006-05-29 08:30
0

Skojigt att se vad som händer. Något mer som hänt sedan sist?

Audiatur et altera pars

modmaker
2006-05-29 09:27
0

Inte mer än att jag köpt en Volvo 745 att kunna transportera dit grejjer med. El slogs på förra torsdan.

Just nu är det lugnt, iallafall fram till vecka 23, när nya fönster levereras. Jag ska försöka montera ny ytterdörr och fönstren förhoppningsvis helgen v.23.

modmaker
2006-06-30 13:11
0

Pysslade om huset i helgen som gick.

Två nya fönster kom upp på fasaden ut mot gatan. En kollega på jobbet kommer från Båstad och hans pappa jobbar som snickare i området. Jag hade bestämt tid för hjälp att få in en ny ytterdörr.

Tyvärr visade det sig att dörren var 10 cm för hög (10x21 dörr) för att kunna monteras på ett snygg sätt så det blev inget med att sätta in den dörren jag hade tänkt. (Det ska fan till att ta hjälp av proffs, som glad amatör lever man lyckligare i tron att "det ordnar sig nog ändå" Skrattande).

Istället fick jag hjälp av snickaren att se över resten av renoveringsprojektet. Han kollade igenom väggar, avlopp, råd om vad jag skulle göra med innetaket, ytterpanelen och att jag skulle se upp när jag byter fönster i köksdelen så inte fönstret kommer för lågt för att kunna ha diskbänken nedanför.

"Ner med innerväggarna i den brandskadade delen, in med ny isolering, plastfilm över och dubelgips på det.
I storstugan, där inget brunnit tyckte han att bästa lösningen vore att få ut innerväggarna. Alternativt skulle det funka att behålla befintliga väggar (23 mm spånskivor), fräsa ut spår för elkablage och slå 6mm renoveringsgips ovanpå väggarna.

Samma sak med taket, helst ner med allt, men det funkar att slå renoveringsgips över.

Den sista innervägg som var kvar var jag slite osäker på om det var nåt som var bärande så jag hade väntat med att ta ner den, men han sa att det var inget som höll upp nåt annat mer än sig själv så nu fick de sista innerväggarna stryka på foten med.

Nästa projekt är nu att:
1. Hitta en ytterdörr med bättre mått.
2. Hitta nån som kan borra brunn för färskvatten.
3. Regla upp väggarna för badrummet.
4. Byta innerväggar mot dubbelgips (eventuellt regla cc30)

Jag tog lite bilder, men de ligger än så länge kvar i kameran, jag meddelar när jag fått lagt upp dem.

Snickarn hade förresten funderat på om han skulle slå sig på det han gjorde i min stuga som affärsidé. Dvs åka runt och tipsa folk hur de ska gå till väga. Många vill ju "självsnickra" idag. Så han menade på att hans jobb skulle vara att åka ut och ge tips om hur jobbet skall göras, så man slipper "Timelleffekten" - att snickarn ändå får komma eftre och rätta till.

modmaker
2006-08-24 11:23
0

Så har det då gått ytterligare två veckor med huset. Tyvärr har jag inte med digitalkameran i denna gången men det har iallafall blivit lite gjort. Däremot har jag köpt mig en laptop och kopplat till mobilen så jag har iallafall Internetuppkoppling från huset.

Miljöinspektören från kommunen tittade förbi häromdagen för att undersöka förutsättningar för VA. Vatten ska inte vara något problem men avloppet som tidigare ägare byggt följer väl inte direkt några normer, eller som miljöinspektören uttryckte det: "Det löste väl problemet för stunden". Det ska inte vara några problem dock att bygga ut en trekammaranläggning, med en fosforavskiljare (nya regler sedan 1/7) mellan brunnen och spridningsbrunnen. Blev rekommenderad en grävare i närheten för att gräva två provhål i vardera änden på den tänkta anläggningen  så inspektören kan bedöma markens lömplighet.

Jag fick tag på grävaren på slåttern när han var ute och jobbade på åkern. Mitt rykte har tydligen nått längre än jag själv. Alla jag pratat med, t.o.m grävaren, hade hört om göteborgarn som köpt tjyvgömman på åsen. *LOL*

Annars har tiden varit fylld med att riva innerväggar/tak, ner till reglar och ytterpanel. Reglarna är endast 7 cm tjocka, så det blir tunn isolering till att börja med och att tilläggsisolera när jag ger mig på panelen från utsidan. Tak och golv följer cc60-standard men väggreglarna har nån egen standard med cc45-55, blandat med 80cm med tvärslå i hörnen.

Härom veckan fick jag in en ny ytterdörr och alla fönster är nu åtgärdade, antingen genom byte elle omglasning så nu är stugan iallafall stängd. Igår började jag regla upp ny innervägg mellan kök och badrum.

En glädjande nyhet är att det ska vara OK att bygga till 50% av befintlig yta utan att behöva bygglov i och med att fastigheten ligger utanför detaljplanen. Om stugan är 35 kvadrat idag kan jag bygga till två extra (sov)rum på sammanlagt 17 kvadrat utan problem. I steg två kan jag då bygga den befintliga grunden som idag står obebyggd på 25 kvadrat. Summa, en stuga på 77 kvadrat.

Ska försöka regla klart badrummet och slå upp apparatdosor så elektriken sedan kan komma och installera normcentral och dra ledningar.

tillalex
2006-08-24 11:39
0

Kul att det går framåt, modmaker. Läser fortfarande med intresse.

Tom
2006-08-24 20:21
0

Nu verkar det ju vara ett ganska normalt hus med väggar, dörrar och fönster  ;-)

Jag läser också frammåtskridandet med stort intresse.

Men bilder vore inte alls helt fel.

Tom

AndersE
2006-08-24 20:56
0

Instämmer helt. Kul att läsa - och saknar bilder…

(Fast jag skulle ju kunna ta bilen och kika själv…)

modmaker
2006-08-24 21:05
0

Ska se om jag kommer ihåg att ta nån bild imorrn med min T610. Inte direkt megapixulusupplösning, men grynigt iallafall. Reglade färdigt andra innerväggen mot toaletten. Just nu letar jag efter en inbyggd normcentral som passar i vinkeln mellan toalettdörr och ytterdörr. Jag har lämnat ett mellanrum på 29,5 cm mellan reglarna. Finns risk att jag får hyvla ner den ena så jag får 30 cm exakt.

Det kommer bli en snygg fasad bred ingång mot köket när det blir klart.

Jag var idiotisk nog idag att ge mig på att pilla tillbaka den glasullsisolering jag hade lossat när jag flyttade en stolpe. Den dröste gott om små ettriga glasfiber. Har underarmarna fulla nog att anlägga ett smärre fibernätverk.

Tom
2006-08-25 02:13
0

Huga, jag vet hur kliigt det är. Det enda som hjälper är kallt vatten.

Tom

modmaker
2006-08-26 19:35
0

Har tagit några bilder med mobilen. Här är innifrån stugan taget mot entre/toalett/kök. Köket till höger, toaletten är det som är uppreglat i mitten och entren till vänster.

modmaker
2006-08-26 19:40
0

Fasaden ut mot vägen. Har nu äntligen fått i en ny dörr. Sknas bara att montera spröjsen på högerfönstret (+ att byta fasaden, + att tilläggsisolera osv, osv, osv…)

modmaker
2006-08-26 19:45
0

Blivande köket. Gamla diskbänken kvar, annars det mesta rensat. Skönt att ha fått glasat fönstret.

AndersE
2006-08-26 22:49
0

Lite kvar att göra va… Flört