Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 7133 ggr
mamman69
2006-06-16 21:56
0

Klinkers i vardagsrum

Hej,

Är det någon som har lagt in klinkers i sitt vardagsrum?

Hur tycker ni att det är och funkar det även utan golvvärma?

/mamman69

Lisko
2006-06-16 21:58
0

Kanske beror på var du bor. Här i Norrbotten skulle det ju absolut inte gå, men i Skåne kanske?

Tom
2006-06-16 23:32
0

Absolut inte utan golvvärme!

Jag har inte sett klinkers i vardagsrum någonstans förutom i en jättevilla med en vinterträdgård i anslutning till vardagsrummet.

Tänk på att det är väldigt hårt att gå eller sitta på. Om du inte har golvvärme är det dessutom väldigt kallt.

Varför vill du ha klinkers i ditt vardagsrum? Är det i en källare med risk för fuktinträngning?

Tom

mamman69
2006-06-16 23:38
0

#2 Jag tycker inte om parkett eftersom det blir så mycket märken i det. Klinkers är mycket tåligare och snyggare. Jag gillar dessutom att det blir lite sydländskt.

Jag har hört från ett håll att det går att ha det utan golvvärme om man har en ny betonggrund där även sidorna är isolerade.

kickboard
2006-06-17 14:26
0

Vi har satt in klinkers i vardagsrummet, då vi hade hund som drog repor i parketten. Vi har golvvärme så det är hur skönt som helst. På vintern är golvet varmt och på sommaren svalkar det då värmen inte är på, så vi är mycket nöjda.

Illan
2006-06-21 23:12
0

Aldrig. Jag förstår inte vad det är med folk. Klinkers är HÅRT. STENhårt! Trillar du gör det ont. Barn som busar och trillar på bakhuvudet har dött - faktiskt. Det är hårt att stå på och därmed helt puckat i köket. Vårt ska UT! Svårt att hålla rent också med de där jädrans skarvarna där allt fastnar. Ner på knä och gnugga. Nä- trägolv. Vackert, mjukt, lättskött :)

Välj en ekparkett. Det krävs tuffa tag för att göra märken i det. Och det blir levande! Vackert.

Tappa ett glas från tio cm höjd på ett klinkersgolv och krasch! Glaset i tusen bitar som dessutom rutschar ut i hela rummet. Och utan golvvärme är det iskallt även i skåne *intygar*.

Klinkers - fult, kallt, hårt, svårstädat. Jag ser inga fördelar med det alls.

Sessan1
2006-06-28 04:04
0

Förstår inte heller varför man ska ha klinkers inne i lgh!

Det passar ju bättre i badrum med mera och även på toaletten kanske, men INTE inne i lgh precis!

Tom
2006-06-28 12:45
2

Illan och Sessan. Tänk på att smaken är olika och det är inte ni som ska bo där. Om mamman trivs med klinkers i vardagsrummet är det klart att hon ska ha det =)

Jag tycker att det är roligt när människor vågar göra som de vill trots att det inte är konventionellt!

Tom

mamman69
2006-06-28 13:06
0

Tack för kommentarerna.

Tyvärr vågar jag mig nog inte på klinkers i vardagsrummet även om jag gärna skulle vilja ha det.

Argumenten som jag har fått mot det är
1. Kallt - tror jag iofs inte är så stort problem för mig. Det måste ju ändå hålla en viss temperatur.
2. Hårt - tycker jag inte heller känns som ett problem
3. Kommer kännas dragigt - iom att golvet blir något kallare än luften i övrigt kommer luften att röra sig mer och det känns dragit vid golvet. Ungefär som kallras. Detta kan jag inte avgöra själv, men det vill jag inte råka ut för.
4. Möblerna står ej stabilt - eftersom ett klinkersgolv aldrig blir lika slätt som ett trägolv kan det vara svårt att få möblerna att stå stadigt och jag kommer störa mig otroligt mycket på vickande bord.
5. Svårsålt - enligt mäklaren jag pratade med skulle det i dagsläget vara rätt svårsålt, men eftersom klinkers kommer mer och mer kan detta mycket väl ändra sig om 5 år
6. Dyrt - Det skulle kosta mig ca 30000 extra jämfört med eklamell. Pengar som jag trots allt kan lägga på annat

Så min slutsats är att om jag går på känsla så skulle jag ha det, men förnuftet säger att jag inte skall ha det och jag väljer nog att lyssna på förnuftet den här gången.

Illan
2006-06-28 16:02
0

#7 Hon ville veta vad vi tycker om klinkers. Jag berättade vad jag tycker om klinkers. Oavsett vilket rum det ligger i.

kickboard
2006-08-12 20:39
0

Klinkers är inte kallt om man har golvvärme utan tvärtom mycket varmt och behagligt då man kommer hem med frusna fötter på vintern

Dragigt kan det ju inte vara i ett nybyggt hus, ej heller kan det kännas som drag då värmen kommer från golvet.

Möblerna står hur stadigt som helst, för fogarna är ju knappast speciellt breda.

Asagard
2006-08-13 01:41
0

Mina föräldrar har klinker i golvet i köket - UTAN golvvärme. Det är vidrigt. Och man får ont i fötterna och knäna av att stå där och laga mat, baka, mm. Samma sorts klinker har de i hallen, men där är det golvvärme. Mycket bättre!!

Vi har klinker i badrummet och hallen och med golvvärme. Om man råkar stänga av golvvärmen, är det ju vidrigt att gå på golvet!!

gurin
2006-08-13 11:45
0

Håller helt med klinkersmotståndarna. Det är kallt utan golvvärme. Föräldrarna har det i köket. Fruktansvärt på morgonen med bara fötter, även på sommaren.

Det viktigtaste argumentet mot är dock att det är hårt och stumt. Är det meningen att du skall stå och arbeta i rummet, som man ofta gör i kök, tänk på att knäna tar väldigt mycket stryk. Vilket yppar sig i ont i knän, höfter och rygg. Den som lägger in det får vänja sig vid att ha mjuka fjädrande gymnastikskor på sig.

mvh/gurin

AndersE
2006-08-13 11:47
0

#12 Vilket för övrigt gäller laminatgolv också. Det är väldigt stumt.

Ta en vanlig tesked och släpp på parkettgolv, respektive laminatgolv. Stor skillnad!

Niklas
2006-08-13 12:42
0

#8: Lägg en träbit och en klinkerplatta på ett kallt golv, exempelvis i ett ouppvärmt garage. Lägg handen på bägge när de har svalnat och känn skillnaden.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Solkatt
2006-08-13 22:46
1

Hmm…hade funderingar på att lägga in klinkers i hallen men nu vet jag inte längre om det är så smart, med tanke på nackdelarna. I hallen blir det ju lätt smutsigt och det lät inte positivt med att smutsen fastnar mellan skarvarna. Tack för tipset trots att det handlade om klinkers i vardagsrummet. Glad

Asagard
2006-08-13 22:48
0

#15 Vi har klinker i hallen. Brukar ligga på golvet och skrubba skarvarna med tandborste…! Skrattande

Niklas
2006-08-14 11:49
0

#15, 16: Det finns fogmassa i olika färger. Om ni väljer svart är det inte säkert att smuts syns lika väl.

Vänliga hälsningar

Niklas

AndersE
2006-08-14 13:01
0

#17 Golv är inte bara funktion…

Lite snyggt kan det väl få vara - svart!? Fundersam    Flört

Niklas
2006-08-14 15:56
0

#18: Jag har lagt ett svart klinkergolv och till det tycker jag att svart fogmassa passade bra. Man kan anpassa fogfärgen lite till golvet.

Vänliga hälsningar

Niklas

AndersE
2006-08-14 16:07
0

Jojo… OK då - jag såg framför mig ett vitt marmorgolv med svarta fogar.

Skrattande

Niklas
2006-08-14 21:39
0

#20: Det håller jag med om kunde ha sett rätt besvärligt ut. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

[tiiia]
2006-08-21 01:39
0

är inte klinkers väldigt halt? personligen tycker jag det är lite obehagligt med "hårda golv" iaf om det finns småbarn eller äldre som hälsar på ofta. har dessutom halkat på sådant golv efter att jag badat en gång. aj säger jag bara..