Flugor =(
har fått massa småflugor i lägenheten. de ser ut som blom-/bananflugor i storleken men de är inte svarta, snarare lite mer rödaktiga.
någon som har en idé om hur man kan få bort dem?
Nepp, jag undrar faktiskt det samma, MEN här handlar det om "stora" flugor. Håller på att få spader på flugorna. Man kan inte öppna dörren en sekund, utan att flugorna kommer in och så skiter de överallt också, så vi har flugskit överallt - telefon, dator, väggar, tv, möbler, kläder, ja överallt och oavsett vad jag gör så blir jag inte av med dem! 
Så, någon som har tips på hur man blir av med flugor, oavsett storlek??
Köp ett elektriskt racket! Det är jättekul och dessutom effektivt. Stora flugor kan ibland vara lite svårdödade men de blir ordeltligt bedövade så det är enkelt att ta kål på dem för hand när man väl har elektrifierat dem.
Tom

stora är det bara o spraya med sån där spray o stänga rummet ett litet tag, sen är alla döda. undrar om det funkar på små också?
minns inte vad sprayen heter men jag har för mej den blev förbjuden för några år sedan men nu finns den igen.
Dom där små rackarna är svåra men lever visst bara en månad, vi har dom varje sommar. En blå lampa med elgaller funkade inte alls.
Hm, du har nog fått fruktflugor tror jag det äckliga typerna kallas. Blanda vatten med en skvätt olja, vinäger och diskmedel och häll i röda eller gula skålar. De dras dit av lukten av vinägern och färgen på skålarna, diskmedlet gör att de drunknar (ingen ytspänning) …
De dyker ofta upp på sensommaren och speciellt om man har frukt som blivit dålig ….
#5 Det ska testas!
Kolla om ni har någon papperskorg ni glömt att tömma och där finns exempelvis bananskal eller äppelskrottar. Där lägger de små rackarna ägg och det är dom som måste bort, annars blir ni inte kvitt bananflugorna. Avfallskärlet är ett annat ställe där de brukar lägga ägg och de kläcks inom en vecka, så om man ser till att tvätta kärlet ordentligt och sedan tömma minst varje vecka, då får man stopp på invasionen.
Själva flugorna kan med framgång dammsugas bort, jag har testat.
Spraya gift är inte kul i ett kök.
De finns även utan frukt, gillar bröd och deg mm. Äckligt när man hittar hela gänget på det som ska ätas, ex. i brödpåsen, vad kan de ha gjort där så länge. Bananflugor är väl större och vad göra utan Vinäger?
Det där med ägg stämmer nog, hittade en misstänkt samling nu i avfallskärlet, spolade bort det. Dammsugare funkar väl om de samlas på ett ställe, Bordsdammsugare kan vara nåt.
"vad göra utan Vinäger?"
Köpa?

Ja, här har vi massor med flugor också. Och visst man kan jaga dem med elflugsmällan, men det är inte skojigt ändå. Spelar ingen roll hur många man dödar så är det lika många kvar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#9 Matkassan är på semester och flugorna är nästan borta ändå. Man kanske inte har lust att gå och handla heller, utan ta det man har.
De där små rödaktiga rackarna är bananflugor. Det går bra med ättika i stället för vinäger om du har det hemma. Jag fick dem att drunkna i en blandning av ättika, vatten, honung eller saft och diskmedel i gula plastmuggar. Sedan jagade jag dem som inte ville bada med dammsugaren. Man kan också spraya på dem med någon form av rengöringsmedel i sprayform, typ ajax,och sedan bara torka upp dem. Då får man automatiskt rena skåpluckor! Att spraya med hårspray lär också fungera bra men det har inte jag prövat. De lägger ofta sina ägg i vasken så pröva också att hälla massvis med kokande vatten i den.

hmm .. ett troll i en flugsträng.
#12 tack för bra tips, skall prövas! tack ni andra också!
Bananflugfälla = ett litet likör glas.. lite vinäger eller vin slatt + någa droppar diskmedel+ lite vatten. Ställ denna bredvid eller i frukt skålen.. Efter någa timmar har alla flugor drunknat