Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 16032 ggr
tillalex
2006-09-08 11:40
4

Klätternät

Lite sent för säsongen men nu har jag funderat hela sommaren. Jag vill hänga ett nät uppe mellan några träd i vår trädgård, som golv i en trädkoja. Däruppe kan barnen ligga ifred varma sommardagar i skuggan och läsa Kalle Anka. Ungefär 3x3m skulle jag vilja ha.

Hur skaffar man då ett klätternät utan att det kostar en förmögenhet?

Om man tittar på Inter-nätet finns det ju bara professionella lekplatsnät och de är inte billiga. 5000 spänn för ett litet 2x3m känns rätt mycket när man kan köpa 12mm PP lina för 2:-/m.

Kan man göra ett själv utan att det tar hela vintern? 3x3m med 10cm rutnät kostar mig 360:- i lina men blir 900 korsningar. Knyta funkar inte bra.

Niklas
2006-09-08 23:29
0

Fungerar inte knyta bra? Jag tycker att du borde kunna använda råbandsknopar. De är lätta att göra, snygga och de kommer inte att flytta sig.

Ska du ha knutarna så tätt som 10 x 10 centimeter? Det låter väldigt litet. Jag skulle satsa på minst 20 x 20. Mät upp det på papper och kolla vad som ser lagom ut.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Hulda
2006-09-09 03:06
1

Bjud in på Knytkals annars:)

Tom
2006-09-09 12:18
1

Det måste vara ett mått som gör det omöjligt för barn att strypa sig själva. Kolla på en färdig lekplats. De ska alltid vara godkända.

Tom

Lise-Lotte
2006-09-09 16:37
0

Har du tittat på denna sidan?

Mvh Lise-Lotte

Tom
2006-09-09 20:33
0

Kan man inte smälta ihop skarvarna på något sätt?

De brukar vara gjorda av någon slags nylon och det går ju att smälta…

Tom

mosterMimmi
2006-09-10 17:37
0

Bara en varning… nylonrep kan ge hemska brännmärken och småflisor om man klättrar eller glider. Kan du inte försöka prata med en gammal fiskare. De är vana att knyta nät och kan kanske tipsa om material och knutar? Eller kanske makramè-kunniga "knytterskor".

[tiiia]
2006-09-10 20:41
0

kan man inte bara ta ett liknande nät som de använder till stora fotbollsmål? när jag var liten så tyckte iaf jag o mina kompisar att det var perfekt att klättra på. Glad

tillalex
2006-09-11 14:54
0

Tack för kommentarerna,

Lite mer info. Nätet skall hänga horisontellt på ca. 3m höjd. Vill inte använda för tunna linor, det är svårt att klättra i och "skär in" i fötterna. Av erfarenhet vet jag att det måste tåla ett dussin barn som står och hoppar i det. Förr eller senare kommer detta inträffa och då vill jag inte se dem trilla ned.

10cm rutor högg jag till med. Som Tom påpekar så får det ju inte finnas någon risk för strypning och dessutom blir det skönare att ligga på om det är tätare.

När linan är grövre blir den svår att knyta, därför söker jag en annan lösning, men Niklas fick mig att tänka till. Jag kanske behöver rätt sorts knop bara? Problemet är kanske att knyta rakt nog. Blir det några cm snett i varje steg kommer nätet se rätt konstigt ut i slutet. Eller kanske ett runt spindelnät är enklare att göra?

Tack, nu har jag fått lite nya idéer.

modmaker
2006-09-11 15:52
0

Annars, istället för att knyta, kan du inte dra snörena genom metallringar?

Niklas
2006-09-11 21:45
0

#8: Jag tänkte att man får märka ut var knutarna ska sitta så att det blir lika snett hela vägen. :-)

Klätterrep borde fungera. Det blir inte obehagligt när det blir gammalt och det är hållbart.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AktieTrader
2006-09-12 00:30
0

Du kan kanske kan "sy" ihop korsningarna på något vis. Med en tunnare lina kan du trä den genom de korsande linorna på ett par olika håll och avsluta med en surrning. Då kan inte surrningen glida.

Tom
2006-09-12 02:49
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag funderade lite på ditt problem och kom på en lösning som kanske skulle fungera så att du slipper knyta en massa knutar. Om du har en ram runt hela nätet kan du fästa nätet i kanten.

Jag ska försöka mig på en skiss så att du ser hur jag tänker. Man kan använda ett långt rep om man låter det gå runt ramen i ändarna. De olika färgerna är bara för att du ska se hur jag menar. Fäst repet med en klammer i ändarna så kan det inte röra sig.

Tom

tillalex
2006-09-12 02:52
0

Hehe, det kallas att splitsa, AT ;-)

Jag har funderat på det men för att "sy" ihop 900 knutar får man antingen ha gott om tid eller ett väldigt smidigt sätt att göra det på.

Det är trevligt att ni slår era kloka huvuden ihop, det blir nog något bra av det till slut :)

Snyggt Tom, det där kan fungera. Man borde kunna använda ett rep som ram om det är spänt mellan träden.

AktieTrader
2006-09-12 13:12
0

tillalex, det är ju bara att splitsa (jag kunde inte komma på ordet igår) 5 knutar om dan så är du färdig i mars :-)

Tom
2006-09-12 23:59
0

Om du tänker använda min lösning går det att förenkla hur man tillverkar den.

Om du trär repet runt en träregel eller liknande som du drar ur vid varje nytt varv så borde det gå både snabbt och enkelt att få till likadana öglor över hela nätet. Bara avståndet mellan regeln är samma hela tiden.

Tom

tillalex
2006-09-13 00:42
0

Underbart!

Tror jag skall pröva Toms repvariant av gunnebostängsel. Det blir ju inte en enda knut förrän repet tar slut. Så länge nätet är spänt borde det inte kunna röra sig i öglorna.

Det får bli nåsta års tillskott i lekparken i trädgården. Ett bra komplement till linbanan, kojan, klätterväggen, repen, gångbron, gungorna och trapetsen…:)

Tom
2006-09-13 21:17
0

Oj, jag blir retroaktivt avundsjuk på dina barn som verkar ha en sådan fantastisk lekträdgård =)

Tom

iacchus
2008-05-30 15:48
1

Läste era inlägg och kom kontaktade ett nätföretag som heter ScanCord och som arbetar med skyddsnät. Inga hårda knutar då näten är knutlösa och de levererar till privatpersoner. Priserna var helt ok (berodde på vilket nät och hur mycket man ville ha).