Tegelbränning.
På en av mina fredagsvandringar längs Blue Nile, så såg jag hur man bränner tegel. Jag tror att jag sett det en gång tidigare i mitt liv för drygt 50 år sen. Jag tänkte att det kanske vore intressant att dokumentera detta, så igår gick jag tillbaka för att ta några foton. Här kommer det första, när man rider på sina åsnor för att hämta "mud". Andra bär det på bårar, men jag fick inte fota dom.

Mycket intressanta bilder! Så tillverkades väl tegel för inte så förskräckligt länge sen i Sverige, fast här skedde det inomhus på grund av klimatet.

Väldigt intressanta bilder! Kul att få se!
Kul och intressant!
Hur fungerar ugnarna? Det ser ut som teglet bara ligger staplat i en kompakt hög. Var eldar man och hur kan det bli varmt i alla tegelstenar? Blir teglet hållbart?
Roligt med de ojämna bitarna. Bilderna sätter igång mina tankar om hur man kan förenkla och förbättra deras metoder.
Tom
Min farfars far hade tegelbruk. Det gick nog till ungefär så…
Träramarna för att forma stenen fanns där. Fast man använde "rullebörar" istället för åsnor. Sedan kom små vagnar på decauville-räls. Eftersom det var ett mer stationärt tegelbruk fanns stora tegellador och ugnar som hölls varma året runt. Där bodde luffare på vintrarna.
Flygfoto, där lergraven ligger i bakgrunden.
Detta är kunskaper som försvinner med generationerna och det var därför jag gick tillbaks. Kul med din bild Anders!
Tom, om du tittar närmare på foto 793 och -6, så ser du kanaler längst ner som går rakt igenom hela tegelugnen. Jag förmodar att det är där man eldar, utan att ha sett det. Om man ser på bilden från andra sidan floden, så kommer rök från hela ugnen, vilket stämmer bra med min teori. Här ett foto från en del av området.
Helt otroligt fascinerande…men var tar teglet vägen sedan?
Susanne
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
#11 Man bygger hus av det…
;-)
#12 nähää

Tänkte mest på om det åker iväg till en affär eller om människorna själva kommer och "hämtar" på plats. Eller är det så att de själva tillverkar sina "egna" tegelstenar att använda…
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
En del av teglet lastas på en lastbil och sen körs det till nån marknad där det står lastbilar lastade med sand av olika sorter, stenar eller tegel. Andra kommer och hämtar med en åsne- eller hästkärra. Och dom allra fattigaste bygger sina hus av soltorkade mudstones, vilka tillverkas överallt av husägaren, men oftast på gatan. Det regnar på hösten, så dom som har hus av mudstone måste reparera murar och hus varje vinter.
I torsdags klättrade jag upp i ett 40 m torn och tog bl.a. detta foto i Dar As Salaam (Peace Camp) där alla är flyktingar från södra Sudan. Dar As Salaam är en del av Umm Durman, som är det egentliga Khartoum, sen kom engelsmännen och grundade dagens Khartoum på andra sidan, mellan White och Blue Nile. Sen finns det ännu en stad - Khartoum Bahri - som ligger mellan Nilen och Blue Nile. Allra längst borta vid horisonten ligger floderna och dom 2 andra städerna.
"Gäränn" betyder neger på sudanesiska (arabiska). Mej kallar dom för "Hawaji" (Blekansikte), uttalet är lite olika beroende på varifrån i Sudan dom kommer.
Jag gillar verkligen bilden i #14, Så annorlunda!
Tom