Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1986 ggr
johan
2005-09-22 13:06

Flyttfirma

Om tre veckor ska vi flytta. Nu funderar vi på om vi ska ta hjälp av kompisar eller hyra en flyttfirma. Vi har inte jättemycket saker, men en del jobbiga möbler som elpiano, bäddsoffa och en tungt klädskåp från mormor.

Vad har ni för erfarenhet av flyttfirmor? Är det värt pengarna? Vad brukar det kosta? Vad ska man tänka på med försäkringar och sådant? Sköter dom packningen eller gör man det själv? Brukar flyttstädning ingå?

Mvh // Johan

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
t0bias
2005-09-22 13:37
#1

Klart du ska anlita en flyttfirma till att flytta dina färdigpackade kartonger och andra prylar. Det är det helt klart värt. Men att låta dom packa är nog lite överlyxigt. Det kan man ju göra själv lite då o då under ett par veckors tid.

Men har man en begränsad budget och bara kan välja mellan att hyra in flytthjälp eller städhjälp, då skulle jag välja städhjälpen!!

Tänk på att om någon anlitar en flyttfirma svart gäller inte deras försäkringar… Då kan det vara bra att teckna en drulleförsäkring innan flytten.

Tyvärr har jag inget bra tips på flyttfirma, men en liten flyttfirma brukar vara billigare än dom stora….(kanske för att dom betalar ut sina löner svart….vem vet…)

Lycka till med flytten (skulle gärna hjälpt till att flytta, men jag är bortrest, har stukat foten eller annan anledning just den dagen)  :)

Robert
2005-09-22 13:38
#2

Jag har anlitat flyttfirma ett par ggr. De kan ta hand om allting eller så tar man och packar grejorna själv, det är en prisfråga. Nu sist när vi flyttade så gick det på 460 euro, och då var det fyra gubbar som höll på i knappt 5 timmar inkl transporten på 30 minuter. Upp och nedpackning skötte vi och ju mer man har gjort desto fortare går det. Försäkring ingick. Flyttstädning kan en flyttfirma normalt ordna, men vi har snålat in på den utgiften, men det tar tid att städa, räkna med 1 timmer per rum, och en timme extra för köket. Medan flyttgubbarn lyfte ut våra saker så städade vi.

Oavsett om man flyttar själv eller anlitar en flyttfirma så ska man se till att ha allt som går  ipackade i lådor. Kassar och lösa prylar är urjobbigt för den som flyttar eller hjälper till med flytten.

Märk upp alla lådor väl och tänk på vad som behövs först, typ första kläderna, toaprylar och bestick mm. Dessa lådor ska vara lätt tillgängliga.

Inför själva flytten lönar det sig att samla ihop alla grejor hemma så de är lätta att flytta ut, typ flyttlådor för sig och möbler för sig.

Väl i det nya hemmet så av någon konstig anledning så blir det alltid en flyttlåda ouppackad. Min bror har haft "den där" flyttlådan kvar i tre år, vi hade den kvar i två månader.

Lycka till med flytten!

Robert

PS. Glöm inte att fixa alla adressändringar, i tid!

Linda
2005-09-22 13:39
#3

Hej Johan

-Säg bara till om du behöver hjälp med flytten,vi kan fixa barnvakt och hjälpa till

kram/Linda

Robert
2005-09-22 13:40
#4

"Lycka till med flytten (skulle gärna hjälpt till att flytta, men jag är bortrest, har stukat foten eller annan anledning just den dagen)  :)"

Den kommentaren har jag hört varje gång när jag har varit på väg att flytta, och det spelar ingen roll hur lång framförhållning man än har.

Robert

(flyttat 20 ggr)

johan
2005-09-22 15:52
#5

#3: Tack Linda! Jag brukar ju få hjälp av Charlie. :) Sist så var faktiskt min mamma barnvakt åt Nova medan Charlie lyfte stora TV:n.

Jag har iaf inte riktigt lika mycket leksaker som Nova hade när jag hjälpte er att flytta ut till huset på landet. Minns att jag näst intill fyllde hela min bil bara med leksaker. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Linda
2005-09-22 16:02
#6

Ha,ha då ska du se nu nu är det panik mkt leksaker hoppas man kan få slänga eller ge bort hälften..stackars barn med alla dessa bilar,dockor,tält..

-Som sagt erbjudandet om hjälp står givetvis kvar.

kram/Linda

Annons:
Upp till toppen
Annons: