Krukväxter
Hej :)
Jag har problem med mina krukväxter.. de dör! Jag vet inte om det är så att jag dränker dem eller om de torkar? De blir liksom hängiga, som om det inte är nån fjädring kvar i dem. Sen blir de bara en liten hög :P
Sen skulle jag behöva tips på ett par växter som jag skulle kunna ha i ett söderfönster. Min styvmor rekommenderade ett par fina plastväxter.. och det kanske är det bästa?
Tack på förhand! :)

Blommor med tjocka blad är ofta tåligare. Men ska vattnas mer sällan.
Mitt problem är åxå att jag vattnar ihjäl blommorna.
Ett par blommor jag fått att leva länge är mina juckapalmer, de tål mycket och gillar sol.

Du kanske har fått t.ex. spindelkvalster, de syns inte o tar död på vilken som helst växt. Det går att köpa en fuktighetsmätare till rumsväxter, en bra investering om man inte har rutiner hur växter ska vattnas.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Min pojkvän är duktig på att ta livet av sina plantor, men en planta som inte bara överlevt utan även frodas är Aloe Vera-kaktusen. Den är riktigt snygg också! Tycker iaf jag :-)
Har flyttat alla växter med tjocka blad till söderfönstrena nu för att se om de klarar det bättre. Haha, ja aloe verorna lever och frodas.. får plantera om de hela tiden för de blir för stora :P

Har du svårt att komma överens med dina krukväxter, så är mitt tips att skaffa några fina, gärna blommande och ha dem i köket, så du kan hålla ett öga på dem och sköta dem när det behövs. Är det svårt att hitta blommor som trivs i söderfönster så ställ några snygga saker i fönstret istället, använd ev plastväxter i krukor. Ang det här med vattning så är det en bra regel att vattna en gång i veckan om det inte handlar om någon växt som behöver mycket vatten, då kan man vattna på gånger i veckan. Kolla så växterna inte står med vatten i krukan. Då ruttnar de. Torra växter har torrt i krukan och slokar. Växter som fått för mycket vatten har blöt jord och förmodligen kvarstående vatten på botten av krukan.