Plexi?
Någon som har erfarenhet av plexi? Hur gör jag enklast om jag har en tanke på något jag vill ha i plexi? Kan jag fixa det själv? Eller måste man köpa tjänsten? Av vem isåfall? Vad söker man på?
Glasmästare har ofta akrylglas (Plexi är ett varumärke…)
Tom
Jo, kärt barn har många namn, akryl är vad glasmästarn brukar kalla det, den tekniska benämningen på plasten är PMMA (PolyMetylMetAkrylat).
Glasmästaren brukar också ha en annan klar plast med lite annorlunda egenskaper, polykarbonat.
Gemensamt för båda är att de åldras, men på lite olika sätt.
Solljuset gör med tiden att polykarbonat gulnar. Akryl åldras långsammare men ändrar inte färgen; ytan kan bli matt eller krackelerad med tiden när den har fått mycket solljus, men den håller mycket länge. Inomhus verkar den inte förändras alls, men som alla plaster är den repkänslig.

Aah tack för era svar!
Är det någon särskild plast som gäller då det gäller livsmedel?
Kan glasmästerierna göra något med plasten också, eller köper jag materialet där och får gå vidare till någon annan hantverkare? Klarar man av att arbeta med plaster av detta slag i ett vanligt hobbyrum?
Vilken sort du ska välja beror lite på vad du ska göra med det. Jag tycker polykarbonat (lexan bla) är rätt smidigt att ha o göra med. Det går att klippa, kallbocka, såga och värma utan större problem i ett vanligt hobbyrum.

Ah vad bra att det går.
Min tanke är att försöka fixa några "skålar" eller burkar i ett speciellt format. Har ni några tips på hur man kan göra då?
En tanke är att skära (eller få tillskuret) ett plustecken (+) och sedan böja upp flärparna så att det blir som en kvadratisk skål. Men hur kan man sammanfoga kanterna på ett smidigt sätt? Lim kanske inte är så optimalt då det gäller livsmedel? Eller vad tror ni som kan?

Eller det kanske finns någon annan metod? Egentligen hade jag önskat lite svagt rundade hörn om det skulle gå. (För estetikens skull)
Det enklaste sättet som används professionellt är vacuumformning.
Det går till så att man gör en hanform. Formen måste ha släpp, dvs basen på formen ska vara lite vidare än toppen, som blir botten i skålen.
Formen kan göras av valfrritt hårt material som tål en temperatur upp till cirka 150 grader och ändå är formstabil. Sedan kan man låta en verkstad göra själva pressningen. Det är så klart inte gratis om man inte är väldigt bundis med den som har vacumpressen.
Skivmaterialet värms i ugn, tas ut och läggs över formen, och man lägger en ram med en duk över. Sedan sugs all luft under duken ut, och materialet formas utefter sidorna på formen. Längst ner, överkanten på skålen, blir det ett överskott som skjuter ut rakt åt sidorna och som man får såga bort.
Enklare formar kan som sagt kallformas, men då är det egentligen bara enkelkrökta ytor som kan göras och med relativt stor radie för att materialet inte ska spricka. Det finns andra metoder också, man kan värma med hetluft, men det är inte enkelt och det är stor risk för blåsor om man värmer för mycket.
Akryl kan inte kallformas, det bryts om man försöker. Varmformning kan göras med båda plasttyperna.
Amen! :-)

Tack snälla Cocuyo för den utförliga beskrivningen! Dock verkar det som att vacuum-pressning blir för kostsamt för min del…
Vad 17 ska jag hitta på då.. jag behöver ha burkar i burkar, och jag har letat i snart ett års tid. TÄnkte att nu får jag ta och fixa till det själv istället. Har ni några tips på andra material istället som jag kan fixa mina nödvändigheter?
Den stora skålen jag söker bör ha måtten omkring 35cm x 25cm, ej jätteviktigt med exakta mått. Vad som däremot är viktigt för mig, är att burken ska innehålla en 6-7 burkar (kanske 6 kvadratiska och en rektangulär, eller alla av samma form), och minimalt med luft mellan burkarna i den stora skålen. De små burkarna bör gå ända upp till den stora burkens kant.
Kruxet är oxå att jag behöver ha ett lock till hela baletten.
Låter kanske inte så krångligt, men som jag letat. Överallt känns det som. Har ni några tips till mig?
Det låter som Tupperware eller vad det nu heter.
Tom

Ja jag trodde nog också att Tupperware skulle ha… eller ikea… Men tyvärr… Eller är det jag som bara inte hittat rätt produkter? Jag känner att jag provat en burk från en leverantör, men småburkarna från en annan. Eller allt från samma. Får inte till det, hur otroligt det än låter.
:( Verkar som att det är stört omöjligt :( Överbevisa mig gärna….

Plexiglas går väl såga med vanlig fogsvans. Sedan kan man värma och böja och svetsa ihop kanterna. Det borde väl kunna gå att göra själv? Pröva med bara en liten bit, värm där du vill vika med en liten gasollåga (19 Kr på Jula) vik mot en bordskant eller som du vill att böjen ska se ut, och svetsa ihop med en lödkolv? Om det inte går då kan du börja leta nya möjligheter?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#14: Tråden är från 2008 så det är nog inte aktuellt med något köp nu. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ