Laminering - DIY
Jag har två urtrista bänkskivor i mitt kök i ljusgrått, slitet marmorlaminat. Nu har jag och min sambo börjat göra om köket och vi vill ha kvar mycket av den sköna 50-tals känslan som råder med regelbeslag och släta luckor. Köksväggarna är målade i antikvitt och vi håller precis på att måla om köksluckorna högblankt vita.
Men laminatskivorna förpestar hela atmosfären i köket, så vi funderar på att köpa laminat och laminera själva. Nån som provat det? Hur får man det så bra som möjligt och vart kan man få tag på det? Jag bor i Sundsvall och här finns de flesta byggvaruhusen.
Tacksam för råd!
PS. Jag vill ha svart laminat, men finns det annat snyggt är jag inte omöjlig! 

Kan ni inte beställa färdiga bänkskivor från något företag som gör bänkskivor?

Tror man tjänar i längden på att köpa färdiga laminatskivor. Risken är ju annars att de spricker i kanterna, om du gör det själv… Finns både billiga och dyra laminatskivor, men en svart borde vara enkelt at thitta billigt. Finns säkert på IKEA till bra pris… :) Med rätt mått…

Jag skulle velat ha perstorps på hallväggarna, därför spanade jag lite, och kom till Prospekt Ingvar Jönsson, 0372-251 47 eller Daniel Åkesson? Jag skrev upp namnen så otydligt så jag är osäker vilket namn av dessa är rätt.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Jag skulle inte rekomendera att du försökte laminera en köksskiva själv i hemmet. Ett laminat som du menar är 1300*3050mm stort. Det blir svårt att hantera och risken att misslyckas är stor. Du behöver ha en fanerpress för att få ett jämt tryck när du limmar fast det. Ett laminat som är av den storleken kostar ca 1000:- och är ömtåligt.
Jag rekomenderar dig att åka till Bauhaus och köpa en färdiglaminerad köksskiva med postformad kant. Du slipper att bita naglarna av dig och slipper sömnlösheten.
Lycka till/ Snickarputte
Välkommen hit Snickarputte och tack för ett bra svar!
Tom
Hm. Jag vet inte om det är laminat jag menar, men jag vet att min pappa "plastade" in sina köksluckor, och det jag tänker på är inte alls så stora sjok, utan mera som stora klistermärken som man lätt tar av igen…
Känns betydligt svårare för en gröngöling att byta bänkskivor helt. De är väldigt korta de två jag har, bara 85 cm och 123 cm långa med standarddjup.
Tack för svar iaf.

okej. då vet jag vad du menar. Du tänker på självhäftande vinylfilm som finns i alla möjliga färger och imiterar de flesta träslag. Det borde du kunna hitta i en välsorterad färgaffär alt. hobbyaffär, kan även finnas på större byggvaruhus.
Jag har själv klätt en innerdörr på det sättet och det jag kan säga är, var noga med underlaget, spackla om slipa ytan jämn om den är ojämn. Försök sätta den i första försöket eftersom den annars drar åt sig små partiklar om du behöver lyfta den med trista "ploppar" till följd.
Jag önskar dig lycka till igen/ P

vinylfilm håller väl aldrig på en bänkskiva.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#8, Nej det gör det inte. Jag använder den typen av vinylfolie när jag tillverkar reklamdekaler. Men på en dörr eller skåplucka är det nog inte några påroblem.
Tom
Hm, isåfall kanske jag ska sätta blåslampa därbak på min sambo ifråga om att köpa en bänkskiva istället för att sätta dit själv!
återkommer nog med en "tips för bänkskivsmonteringstråd" :D
Jag provade att "klistra om" mina bänkskivor en gång och det blev jättesnyggt - i några månader….
Sen blev det repigt, någon unge satte en gaffel så det gick hål osv osv.
Men ett tag var det snyggt som sagt!
#11 Jag överväger fortfarande lite omklistring, för jag har inga barn och de korta bänkskivsstumparna vi har används knappt, och min micro + kaffebryggare står redan på ett underlägg i plast, så kanske det inte sliter så hemskt av köksmaskinerna heller.
Jag ska fundera vidare.
Det är dessutom lätt att göra om ifall det blir slitet och är inte speciellt dyrt.
#13 Ja, precis. Lätt och billigt att göra om. Det passar egentligen mig rätt bra, jag brukar alltid göra om och gillar att förnya för jag lessnar ofta snabbt :)
Med klistermärken kan man ju vara lite tuffare än man kanske hade varit om man köpte en hel bänkskiva.. ifråga om färg osv alltså :)