Köksö...
Hej, jag är ny här. Verkar vara en trevlig sida.
Vi ska (som så många andra) bygga om/nytt kök. Så som det ser ut nu kommer vi in i en hall och har köket på ena sidan med öppen planlösning ut mot vardagsrummet som går i vinkel.
Det som delar av hallen från köket är ett städskåp och på kökssidan finns en skänk och kylskåp ända upp till taket (inget bärande) Denna "skåpklump" är tänkt att bli en köksö som öppnar upp det hela mot vardagsrummet/köket.
Nu till min fråga. Har ni några tips man ska tänka på när man gör en ö? Tanken är att under ska finnas Skåp/lådor och att jag och min man ska kunna sitta och äta där när vi är ensamma. Är det något speciellt man bör tänka på?
Bifogar en bild där man ser "klumpen" i mitten som ska bort. F.ö så har vi redan bestämt kök och vi ska ha ljusa färger.
/Maria

Vad för slags tips menar du?
För ni har ju redan bestämt att ni ska ha skåp under och att det ska gå att äta där.
Menar du tips på hur stor ön ska vara eller vad?

Skippa skåp och ha stora udragslådor istället, men det är mer ett allmänt tips. Förstår dock inte riktigt hur du menade planlösningen… Ska ni riva ut hela köket?
Om ni ska det har jag ett litet förslag. Ta helt bort väggen som står i mitten (den med kylen) och ha öppet där. Sätt istället några väggskåp på väggen mot fönstret. Sen sätter ni en bänk (utan överskåp) typ en bardisk eller med skåp under på en ny vägg utemot köket. Dvs det är öppet men ändå avskärmat. Denna barbänk behöver inte gå så långt ut, men den ansluter i väggen med den befintliga köksbänken (höger sida av köket). Skulle ge mycket luftigare kök, men ändå ge mycket plats. Köksö-ar har jag fått höra är "waste of space" då de tar upp mer plats än vad de ger trivsel… Då man ju kan gå runt en köksö… Opraktiskt i de flesta kök, speciellt i detta "trånga" kök.
Vad tycker du om min idé? :)
Ja, vi ska riva ut hela köket.
Jag tror nog som du säger att utdragslådor är bättre.
Din idé f.ö. är inte dum. Det är bara det att på bilden syns inte att väggen som står i mitten kan man redan gå runt. Köket är "längre" längst bort på bilden än vad man tror. Så att denna del är så att säga redan en ö som går upp till taket.
Jag tänkte mer på tips som, hur hög? Ska man ta i lite extra med måtten där. Jag har sett öar med en upphöjd extra del i mitten. Blir det för plottrigt? Har sett öar med inlagda hällar för avställning av heta kastruller t.ex. Är det överkurs. Mer praktiska småtips kanske.
/Maria
Låt funktionen avgöra hur den ska se ut. Det är du som ska använda ön och därför är det bättre om du sätter dig ner och funderar på hur du vill använda den. Sen är det bara att sätta dit alla delar du behöver för att du ska kunna använda den som du vill.
Det finns ingen anledning att begränsa din fantasi i planeringsstadiet utan låt alla ideer komma fram. Senare kan man ta bort det som inte går att genomföra.
Tom

Om ni har råd så satsa på en stenskiva. Klart det mest praktiska och smidiga vi har i vårt kök. Man kan ställa plåtar och kastruller direkt på dem, supersmidigt…
Annars finns det ju såna där metallpluppar eller "pinnar" som man fräser ner i en träskiva och på så sätt kan ställa kastruiller på, såna kan man ju ha bredvid spisen.
Ett tips, om ni har plats är att höja upp överskåpen 10-15 cm över standard (som jag tror är 45cm mellan bänk och överskåp). Detta gör att köket känns luftigare… Dock finns en nackdel, som är att en kortare person (jag är 169) endast når till 2a hyllan i överskåpet. Men väl värt det ändå… (finns bilder på hur förhöjda överskåp känns i min tråd "mitt nya hus" om du söker lite här på forumet". Men det var ltie allmänna tips… inte så köks-ö:iga! :)
Tänk på att om du har spisen i Ön så måste du flänga med varma kastruller i "luften" om du tex ska till diskhon. Kan va smartare att ha diskho och häll på samma bänk. Samma sak gäller för ugnen, som ska vara nära en avställningsyta på vilken du kan ställa varma saker (tex spisen).
Tack så jätte mycket för bra tips alla…
(diskkho och gasolspis ska vara på samma sida, ön ska inte har något "varmt eller rinnande")
/Maria