Bläckpennor
Inte världsviktigt men jag vet inte vad det är med dagens bläckpennor. De är så bra när de är nya men färgen avtar snabbt.
Har ni hittat en bra penna och kan tipsa ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2025-10-03 14:01 av beem
Hej,
Vi har gjort samma erfarenhet som du, och efter mycket provande, har vi kommit fram till att "gammal är äldst".
Den gamla hederliga blå BIC-pennan har visat sig hålla måttet. (bilden). Tror att den heter M10.
Vi köper enbart denna penna sedan flera år, och den är långlivad och pålitlig, precis som förr…
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Får nog hålla utkik efter dem nästa gång jag ska köpa bläckpennor. De från Clas Ohlson varar inte särskilt länge.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2: De senaste gångerna har jag köpt dem på Akademibokhandeln, men dessa trotjänare kan nog dyka upp litet varstans.
#3: De ska tydligen finnas på Clas Ohlson, men verkar inte finnas i lager varken online eller i någon av de två butiker jag brukar handla i.
Billigast verkar de vara på Pen Store, där man också kan välja mellan blått och svart bläck. De kostar 6,58 kr/styck (50-pack), mot 29 kr/styck på Akademibokhandeln (verkar inte finnas i flerpack). På Clas Ohlson kostar de 9 kr/styck (10-pack) - om de hade funnits i lager.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4: Om man skall vara litet petig 🙂, måste jag tillägga att jag noterat att de blå vinner över de svarta, när det gäller hur trevliga de är att hantera….🙂
Edit: Det kanske högre priset kompenseras av att de räcker så länge….
- Redigerat 2025-10-03 15:26 av Bo§e
#5: Föredrar också blå bläck, men har inte testat vilken färg som är trevligast. 😊
Får väl hoppas på att de kommer i lager hos Clas Ohlson, för om BIC nu varar dubbelt så länge som deras eget märke lär 10 stycken räcka något år här. Köper jag 50-pack är väl risken att de torkar efter ett par år. Har dock 46 stycken Clas Ohlson-pennor kvar att göra av med, så det lär ta ett tag, även om det går åt ca en i månaden (har jag för mig). 😁
Det är ju samma penna i alla tre fallen, så priset på Akademibokhandeln verkar omotiverat högt.
#6: Under arbetslivet, brukade jag köpa ett 10 tal åt gången, till kontoret, och de räckte väldigt länge.
Det var förresten där som dessa pennor, tillsammans med andra "främmande" pennor, utsattes för en tuff, närmast darwinistisk "långtidsstudie", under många år, och kom ut som klara vinnare….🙂
Jag har för mig att det svarta bläcket hade en annan karaktär, och det var inte fullt så behagligt att skriva med.
#7: Det är mycket möjligt. Pigmentet bör vara olika för blått och svart bläck, så det kan bero på det.
#4: 4:98 på Amazon. Men du måste köpa nåt mer för att komma upp i fri frakt.
https://www.amazon.se/-/en/BIC-Original-Ballpoint-Pens-Blue/dp/B000SHSLJC/?th=1
#9: Det är samma på Pen Store. Lär inte behöva köpa några pennor på minst ett eller två år, så då finns de förhoppningsvis på Clas Ohlson - utan frakt om jag handlar i affären. 😊
6,58 på Pen Store skrev du ju?
#10: Menade att man behöver köpa mer för att få fri frakt.
Jag förstår att du menar kulspetspennor. Förr i tiden använde jag bläckpenna, som man fyllde på från ett bläckhorn. Det blev väldigt snyggt att skriva med. Kommer ihåg att jag hade grönt bläck i skolan.
#13: I småskolan använde vi från början det som kallas stålpenna, och som doppades i ett bläckhorn.
Så småningom (kanske i klass 3) betroddes vi med reservoarpennor, och dem fick vi betala med några kronor…. Min var vinröd.
- Redigerat 2025-10-06 08:26 av Bo§e
Idag hittade jag ett pennfodral i en låda med diverse bra-att-ha-saker hos mig.
Bla låg där en Bic blå färg. Med tanke på annat som låg där är den säkert minst 20 år. Den fungerar klockrent. Det är väl bästa reklamen 🙂
#15: Ja, verkligen. Det påminner mig om en penna jag hittade i vattnet i Gardasjön för många år sedan. Det var ingen exklusiv penna så ingen trodde den skulle gå att använda. En i sällskapet sa att jag skulle få en lira om jag fick den att fungera. Han är fortfarande skyldig mig en lira, för jag använde den i flera år efter det. 😊
#16: Det kan man kalla kvalitet
#17: Ja, och höljet var dessutom lite spräckt, så det är en gåta hur den fortfarande kunde fungera. 😊
Jag beställde från 123 Ink. De tar 5:/st + porto 35:-.. Portot är billigare än att åka in till sta'n och handla 🙂
Jag använder dessa och de har klarat många uppsatser och annat under min gymnasium-tid
https://www.carandache.com/ch/de/kugelschreiber/etui-10-kugelschreiber-825-eco-schwarz-p-11180.htm
Idag kom pennorna från 123ink och 5 reklampennor. Nu har jag pennor så jag klarar mig länge 😃
Hm set nu att det står inte Bic på pennorna🤔 Åtetstår att se hur länge de håller.
- Redigerat 2025-10-16 19:17 av beem
Ser att det finns Bic Click M10 blå.
Är det samma som Bic M 10 Original ?
Någon som vet ?
#24: Det var en tydlig förklaring. Tack för hjälpen.
Ballograf Epoca tycker jag är den bästa och mest prisvärda pennan.

Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top