Måla kakel?
Jag bor i en något udda lägenhet som tidigare har varit mejeri och som har vitt kakel på väggarna upp till brösthöjd ungefär.
Vanliga vita, släta standardkakelplattor på 15 x 15 cm eller vad de kan vara?
Går det att måla dem tro, och i så fall med vilken typ av färg? Jag tänker att de nog lätt blir skavda? Och att det är fulare med skavda kakelplattor även om färgen är fin än med tråkiga vita…?
Eller finns det hållbar färg som fäster bra?
Jag måste naturligtvis fråga hyresvärden om lov men jag tror inte att han protesterar.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ja, det går att måla kakel, och det finns specifika färger som är avsedda för detta ändamål. För att måla kakel behöver du använda en färg som är speciellt framtagen för att fästa på glatta ytor som kakel. Här är några steg och tips:
Rengöring: Börja med att rengöra kaklet noggrant för att ta bort smuts, fett och kalkavlagringar. Använd en stark rengöringsmedel och skölj noga.
Slipning: För att färgen ska fästa bättre kan du slipa ytan lätt med fint sandpapper.
Primer: Applicera en primer som är avsedd för kakel. Detta hjälper färgen att fästa bättre.
Färg: Använd en färg som är speciellt avsedd för kakel. Det finns flera märken som erbjuder kakelfärg, och dessa är ofta epoxibaserade eller akrylbaserade för att ge en hållbar yta.
Försegling: För att skydda färgen och göra den mer hållbar kan du avsluta med en klarlack eller försegling som är avsedd för kakel.
Det är viktigt att följa tillverkarens instruktioner för varje produkt du använder. Tänk också på att målad kakel kan bli skavd över tid, särskilt om det utsätts för mycket slitage.
Källor:
Det finns också "kakel dekor", självhäftande klisterlappar man fäster på plattorna.
De går att pilla bort sen inför flytt eller när man vill ha en annan färg/mönster.
Inte provat dem själv men skulle vilja då mitt badrum skulle kunna få sig ett lyft. 😅
Vet inte om det skulle bli svindyrt jämfört med att måla men, det var bara ett tips.
// Harley
#1 Kakeldekor var populärt förr. Minns att jag hade det i gamla lägenheter men inte alla plattorna då.
/Maria
Även om det enligt AI ovan går - gör det inte. Dels tror jag det blir fult och kommer att se "lappat" ut och sen tycker jag det är synd på kaklet.
Fattar att du blir trött på allt det blanka vita, men det låter ju också rätt ballt. Kan du inte mjuka upp det genom att t.ex. hänga upp tyg i varma färger? Inte över hela väggarna, men rätt stora ytor ändå. Kan tänka mig att de kan bli snyggrt faktiskt! Lite hyllor och sånt också, men det kanske du redan har.
Oops! Missade det där med upp till brösthöjd. Trodde det var helkaklat. Men framhärdar ändå - textil. 😀
Varför inte göra tvärtom och framhäva det historiska och utgå från det istället för att måla över.
Här ett naturligtvis superstylat exempel men här har man ändå behållit kaklet.
Se det som en tillgång istället för ngt som ska döljas.
https://www.troldtekt.se/referenser/privata-hem/valloe-mejeri/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2025-09-11 20:49 av Pyttelite
Jag tycker det låter läckert. Blankt och fint, oömt och lättstädat. Komplettera med trä och textil. Kanske en snygg trälist som löper ovanför kaklet. Har du flera rum kan ju varje rum få sin färg på listen. Kanske väggfärg i samma kulör.
Tack för svar och input!
(Visst hade jag kunnat googla men då hade jag bara fått ett tråksvar likt AI-svaret.😉)
Vad som väl är lite lustigt här är att det enda utrymmet där det inte finns kakel är i badrummet. Där finns det dock några detaljer som relaterar till lokalernas ursprung.
Dessvärre är det här inget spatiöst utrymme utan mer av ett kyffe och kaklet är lite fult här och var men tyg kanske kunde vara något? Jag har funderat på det tidigare men tänkt att det blir dammigt. Det borde ju dock gå att sätta upp på nåt enkelt vis så man lätt kan slänga in det i tvättmaskinen?
Kakelklistermärken var faktiskt också en idé som tål att funderas på. Borde ju kunna finnas en hel del på nätet om man snokar lite.
Hur var det nu? Var det nedre delan av väggen som var kaklad? Vill du ha tyg borde du ju bara kunna sätta det med häftstift i väggen ovanför kaklet.
Eller om du vill ha snyggare, sätt upp rundstänger ovanför kaklet med lite frånhåll så de kommer lite ut från väggen. Då kan du bara hänga tyg över stången sen. Tror det kan bli snyggt, just att det blir lite luft bakom. Och väldigt lätt att ändra och flytta runt. Du behöver ju inte täcka hela ytan heller.
Alltså, jag tänker mig att man skruvar fast små träklotsar i väggen. Och i dem skruvar man fast rundstången (eller fixar nåt slags stopp, så man bara kan lägga dit dem). Borde inte behöva kosta mycket heller.
- Redigerat 2025-09-22 03:12 av hemul
Jag tror vi har uppfattat din ståndpunkt nu.
#9: Hm, värt att fundera på!
En annan tanke som slog mig var sån där elastisk spiralvajertråd. Ska utforska lite!
Ja, sån tänkte jag också på först! Men jag tror trästång är bättre, för den saggar inte.
Om du testar stång. det finns nåt som heter hörnlist, såna här: https://www.byggmax.se/hus-och-bygg/virke/list-och-sockel/hornlist .
Om man sågar till en 5 cm långa bitar av en sån och skruvar fast i väggen på jämna mellanrum, så den vinklade delen är utåt-uppåt, så borde man kunna lägga ribbor mellan dem lätt som en plätt utan att de rullar av.
- Redigerat 2025-09-24 12:33 av hemul
#9: Jag tänker direkt gardinstång. Är ju inte så knepigt att sätta upp och fixa med och lätt att ta ner om man vill ta bort och tvätta tygerna.
#12 Beroende på hur lång sträcka du ska ha det på så blir spiralvajer lätt "utdragen" och "svankig" (tycker dem funkar mycket bättre för lodräta ändamål). De kan vara lite knepigare också att ta bort och dra av tyg för rengöring/byte (om man vill variera sig).
Nu vet jag ju inte hur utrymmet ser ut men kanske en kombo mellan att täcka med tyg och kakeldekor skulle funka? Om du inte vill "tyga in" allt.
Själv hade jag lyxen att kunna måla egna kakelplattor när mitt kök byggdes om.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jo, gardinstång funkar så klart. Var min första tanke också. Men iden med rundstav och nån slags öppna fästen som man bara lägger staven i gör att man inte behöver enskilda fästen för varje stång. Man kan ha em stavände från vart håll i samma fäste. Sätter man fästena på jämna mellanrum på väggen kan man bestämma fritt var man vill ha tyg och och det blir lätt att flytta runt stavarna.
#16: Fast det låter ju lite som den variant av gardinstång jag har (är ju runda "stavar" man kan bygga på till hur lång stav som helst och sen sätta hållare på lagom avstånd för att hålla upp allt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jaha, jag trodde du menade såna där klassiska i metall. Trästång som trästång. Grejen är att det är smart om fästena kan ta en stång från varje håll.
- Redigerat 2025-10-05 05:13 av hemul