Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 29757 ggr
AktieTrader
2006-06-11 20:29
0

Rena småpooler?

Vi har en liten(?) pool till ungarna som rymmer 1000 l vatten. Efter ca 3 dar så är vattnet läbbigt och måste bytas. Det är trist, tar tid och kostar. Finns det något enkelt sätt att rengöra vattnet och därmed förlänga tiden mellan vattenbytena till kanske 5 dar istället?

Går det att hälla i en kapsyl klorin i vattnet var kväll? Eller finns det någon färdig produkt till större pooler som kan användas till små?

Faxlin
2006-06-11 20:41
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill du inte använda klor eftersom det är en barnpool så kan jag rekomendera kolsyretabletterna som går att köpa till de större poolerna. De skadar heller inte plasten i de billigare småpoolerna som kloret kan göra.
Sedan hänger mycket på ph-värdet. Det finns ph-testare att köpa till större pooler, men de fungerar lika bra att testa de små med. Efter att du kollat ph-värdet i poolen kan du snabbt få svar på om det behövs justeras med ph-minus eller ph-plus.

Det finns även medel som motverkar alger till de större poolerna. De kan också med fördel användas i de små.

Hoppas att du blev lite hjälpt av detta. Vill du ha lite mer tips bara fråga. Jag svarar på det jag kan.

ps. måste få visa våran barnpool;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
2006-06-11 20:42
3

OBS: Vanligt klorin får du absolut inte använda. Med tanke på barnen och poolens bästa. ;-)

Audiatur et altera pars

AktieTrader
2006-06-11 21:58
0

Tack för tipsen Åsa. Varför är PH-värdet så viktigt?

Jag hittade Snabbguide för småpooler och ska kolla på EKO de har en hel del poolprylar har jag sett.

Har du några köptips gällande lite större småpooler liknande den du har?

Faxlin
2006-06-11 22:39
2

Jag köpte min på Toys Rush förra året. Klart mest prisvärd där. Vi kollade upp och det skillde exakt 5000:- på exakt likadan pool på K-Rauta och Toys Rush, till och med samma märke. ;-)
Sedan var det fler som saluförde den fast prisskillnaden inte var sååå stor. Men den fanns ändock där.

Ph-värdet är viktigt eftersom rätt ph-värde förhindrar att det produceras en massa alger så snabbt. Sedan mår man bättre av att bada i en pool med rätt ph-värde.

Lite mer tips:

**

Grönt vatten

**

Beror oftast på att alger har bildats. Man känner också att väggarna blivit hala. Botemedlet är chockklorering.

**

Grumligt vatten

**

Högt pH-värde kan göra vattnet "mjölkigt" i synnerhet vid hög alkalinitet och
kalkrikt vatten. Justera ner pH och eventuell alkalinitet.

Fina partiklar som passerar filtret gör vattnet grumlig. Backspola sandfiltret
och använd Super-Flock för bättre filtrering.

**

Missfärgat vatten (ej alger)

**

Rödbrunt vatten beror på järnhalt.

Brunsvart vatten beror på hög halt mangan.

Blågrönt vatten beror på kopparhaltigt vatten.

Gör Chockklorering och använd därefter Super-Flock för att "flocka" (binda) dessa ämnen så att de fastnar sandfiltret och försvinner vid backspolning. Rör av koppar i systemet kan fälla ut kopparsalter vid lågt pH/hög klorhalt. Det kan även missfärga blont hår. Kopparrör hör alltså inte hemma i poolsystemet.

**

Kraftig klorlukt

**

Beror på för hög halt bundet klor (kloraminer). Gör chockklorering så att den bundna kloren frigörs. Fritt klor i normala halter luktar inte.

**

Irriterande för ögonen

**

Ögonirritation beror oftast på felaktigt pH-värde. Kontrollera och justera pH-värde till 7,2-7,6. Även kloraminer (hög halt bundet klor) ger irritation (se punkten ovan).

Audiatur et altera pars

CBA
2006-06-14 15:55
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

AktieTrader- Gör som Åsa skrivit…köp ett klor paket med teststickor och klor sen är det inte dumt med en pump oxå som ser till att vattnet cirkulerar ordentligt.

Vi har en pool som rymmer 3000 liter och vi kör med klor och pump. Pumpen har vi kopplat till en timer så den går igång då och då under hela dygnet (har för mig vi satt den på 30 minuter igång, 60 minuter av dygnet runt).

Ibland klorchockar vi vattnet oxå.

Prata med någon som säljer pooler överlag så får du garanterat all hjälp du behöver om vad som behövs. Att inte ha någon slags rengöring och bakteriedödande i vattnet är hälsofarligt + väldigt jobbigt då man måste byta ut vattnet väldigt ofta.

På bilden är det den mindre poolen vi hade som vi till en början bara hade klor till…

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.