Fungerar spindelfällor?
Jag har sett att det finns en del olika sorters spindelfällor, men är det någon som vet om de fungerar? Jag hittar inte några tester av spindelfällor.
Spindlarna bygger fällor. På så slätt slipper man en del andra småkryp. 😊
Har du extremt många spindlar eller någon som är extremt spindelrädd?
Jag är så rädd om våra spindlar.
Vi har någon som är extremt spindelrädd och som dessutom bor i ett rum som av någon anledning tycks dra till sig alla spindlar i huset för vi ser fler där än i resten av huset tillsammans.
Vi har försökt hålla rent, har tätat så många springor som möjligt, dammsuger ofta, har sett till att sängen inte står emot väggar. Vi ser inte många andra insekter i rummet så vi är osäkra på vad de hittar att äta.
En sak vi just har kommit på är att det ofta är ljusare i spindelrummet än i andra rum på samma våningsplan. Vi kan prova att hålla det mörkare, men jag tycker det vore konstigt om det ensamt räcker.
Konstigt, man tror ju jägare skulle vilja ha det mörkt så de inte syns så mycket.
Det enda jag kan tänka mig är att det är väldigt god jaktlycka just där. Finns det något i rummet som drar till sig spindelns byten?
Det skulle inte fungera att byta rum då till den spindelrädda? Har en nära som är det så jag fattar hur det är att vara det.
Du har säkert läst allt om spindlar vid det här laget men kanske finns det ngt matnyttigt här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Det är svårt att säga vad som drar till sig spindelns byten eftersom vi inte ser någon större mängd andra insekter. Något år har det kommit in myror, men inte nu och då satte vi tejp i springorna på insidan av fönstren.
Byta rum kanske är möjligt, fast jag är lite rädd att andra saker kan störa i stället då. Det rum som kan komma i fråga har ingen egen dörr, fast det går att ställa exempelvis säng så att den inte syns om man inte går in i rummet. Det rummet ligger vägg-i-vägg med spindelrummet. Jag har inga problem att sova där och har inte sett en spindel där på väldigt länge. Dock inser jag nu att det kan uppfattas som lite ljudligt eftersom det finns ventilationsfläktar där. Jag är så van att jag inte tänker på det. Sen är ”bytesrummet” betydligt större och inte lika mysigt.
Hur länge lever vanliga spindlar? Kan de övervintra och växa till sig under vintern?
#4: Ja, där hamnade jag rätt snabbt när jag sökte efter spindelfällor.
Hur hög luftfuktighet har du i rummet?
Jag får ofta spindlar uppe i taket, speciellt i hörn. Jag dammsuger uppe längs med taket varje gång jag ser ens en skymt av ett nät. Kan det fungera tro? Jag brukar sällan ens hinna se någon spindel, de flyttar väl på sig när nätet försvinner. Men särskilt länge lever de nog inte. Jag tillät Hubert leva kvar i sitt hörn i kökstaket, då jag hade ett jäkla problem med flugor där, men efter bara några månader var han död.
(Hubert och jag hade en överenskommelse, jag skulle inte störa honom så länge han befann sig i sitt hörn uppe i taket och käkade flugjävlarna som älskade att vara i köket. Det fungerade fint för både mig och Hubert.)
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#8: Haha, jag hade en gång i en studentbostad två jaktspindlar som jag kallade Hubert och Rupert. En bodde i duschen och en bakom en spegel. Tyvärr visste jag inte bättre än att sätta ihop dem, och de försvann båda två.
#5 "Våra" spindlar flyttar inomhus på hösten, till källare och förråd. Hittar de bra med mat så nog växer de till sig. Jag är ju själaglad för dem då de håller annat borta.
Den bästa lösningen är nog att skaffa en liten gecko. 😉
#9: Jag är livrädd för spindlar egentligen. Men just Hubert fick bo kvar för jag blev av med en massa flugor den vägen. Och vi hade ju en deal!
#10: Jag hade ju också en Hubert i taket när jag bodde i stugan! 😃
Niklas: Att få ner luftfuktigheten kan funka, som jag tror att Pyttelite var inne på? Jag vet faktiskt inte heller om det skulle vara bra att göra något annat rum mer attraktivt eller om det totalt sett lockar till sig fler spindlar?
Annars har min kompis med spindelfobi testat det mesta, det som funkat bäst var nog att hyra in Lona som kom och "spindelsanerade" sovrummet varje kväll för säkerhets skull och dammsög hela huset dagtid. 🙄
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#11: Hubert är ett bra namn för inneboende spindlar!
#11: En avfuktare kan vara en god investering.
#7: 58 %.
#14: Det var lite högt - kämpar med att komma upp till 45% men gett upp.
#12: Det måste det definitivt vara! 😊
#14: Det var hög luftfuktighet. Vintertid så har jag luftfuktare på dygnet runt , men lyckas nästan aldrig få över 45%.