Få bort gräsfläckar?
Jag halkade nyss ute med hunden, ramlade och slog mig väldigt illa. Värre än det är dock gräsfläckarna på hela benet på mina väldigt ljusgråa byxor. Nu måste jag rusa iväg till apoteket innan jag får för ont för att röra mig, men jag tänkte jag kunde slänga ut en fråga under tiden:
Är det någon som har några bra tips för hur man får bort stora, hemska gräsfläckar från ljusa plagg?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Tvätta så snabbt som möjligt innan det hinner torka in.
/Maria
Galltvål! Fick låna det i somras när jag fått gräsigt dregel på mina nya linnebyxor (en häst som gick och dregla på mig) och dem blev som nya.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Jag hade tur för en gångs skull, det fanns ett par lediga obokade maskiner i tvättstugan så jag kunde slänga in dom så fort jag kom hem. Tack! 😀
#2 Tack för tips, det ska jag köpa hem så att jag har för nästa gång. 😀
#3: Jag blev förvånad hur bra det funka. Hade ju ingen möjlighet att tvätta dem direkt så det tog några timmar från att jag fick fläckarna till att vi kom hem. Men det var bara att gnugga upp lite lödder med tvålen på fläckarna och sen slänga in dem i tvättmaskinen och de blev som nya.
#4: Fantastiskt! Det kommer inte vara sista gången jag ramlar i gräs och eftersom det inte alltid är garanterat att det finns tvättmaskiner lediga för omedelbar tvätt så är det där tipset guld värd. 😄
Jag hoppas det funkar lika bra för mig när jag behöver testa det i framtiden.
Uppdatering: tyvärr var det inte snabbt nog i tvätten, ett par gräsfläckar är kvar. Så det blir att köpa hem galltvål och testa med det!
#6: Sedan är det också så att maskinen har varmt vatten och värme kan permanenta fläckar, så det är inte alltid så bra att slänga in saker i en maskin.
Galltvål är jättebra, men helst skall behandlingen ske innan tvätt.
Hoppas du har tur och det funkar ändå. Blöt ner området som är fläckigt. Skrubba ordentligt med galltvålen och låt det ligga ett bra tag. Har du badkar är det duper, men ha inte i så mycket vatten så det sköljer bort galltvålen.
Om det inte fungerar så strö på lite bikarbonat - det bleker, men varning för att du kan få en ljusare fläck istället.
#7: Jag vet att det gäller när det kommer till blodfläckar och hur det fungerar, men jag har aldrig hört att detsamma gällde för gräsfläckar innan!
Yes, jag har badkar, tack för instruktionerna! Nu har jag en "game plan" så att säga. 😄
Min förhoppning nu är att galltvålen åtminstone kan göra en liten skillnad. Blir det bara lite bättre så smälter det in tillräckligt med mönstret för att inte synas om man inte tittar noga eller vet var man ska titta. Annars får jag väl ramla på andra benet och försöka få till ett par matchande fläckar. 😂
Något som alltid stämmer är att värme fixerar, om du bara tänker så, så ordnar sig det mesta. Det innebär att man alltid skall förbehandla fläckar, blod eller inte.
#8: Hoppas du får bort fläckarna trots att de gått en omgång i maskinen, ibland har man ju tur!