Sömnproblem
Jag ligger ofta vaken om nätterna.
Jag tror att det beror på mitt stjärntecken (vattuman). Har sökt andlig hjälp men det har inte hjälpt.
Hörde att man kunde äta 7 kilo vattenmelon. Inte testat än. Vet inte om vatten är så bra då vattumannen är ett lufttecken och inte vatten.
Flera gånger om natten känns det som om mitt huvud ska explodera.
Kan det vara något fel på vattnet? Känns som om PH värdet är fel?
Är det någon som känner samma? Från Ronneby.
Även om inlägget låter lite som det är skrivit för att trolla, så tänker jag svara som om det var på riktigt.
Sömn har inget med dina stjärntecken att göra. Skulle väl räcka med att fråga om alla som är födda vid samma tid på året hade dina problem för att inse det.
Att äta 7 kilo vattenmelon låter svårt och leder nog mest till att bli mer kissnödig och gör det ännu svårare att somna.
Jag har hela mitt liv haft svårt att somna och vaknar ofta. Somnar dock oftast snabbt om igen. Men ändå störande att vakna mellan fem och tio gånger per natt.
Sömnkvalitet mäts dock i hur stor del av sömnen i procent som är vaken. Om du sover mer än 85-90% räknas det som rätt ok. Du kan hålla koll på detta genom att skriva ner när du lägger dig, och uppskatta när du vaknar och hur lång tid det tar att somna och somna om. Eller skaffa en smart klocka som kan mäta det åt dig.
Enkelt att Googla på vanliga tips för att bättra på sömnen, t ex att undvika koffein sent, bara använda sängen för sömn (och sex), varva ner hjärnan innan sömn, regelbundna rutiner.
Jag tyckte jag hade provat alla dom här vanliga tipsen utan framgång.
Träffa en sömnläkare på vårdcentralen och fick ironiskt nog tipset att sova mindre.
Det hjälpte.
Så med regelbundna tider för när jag går och lägger mig och går upp, har jag försökt hitta längd på tid i sängen så att jag har över 90% sovande. Och jag kör samma rutin alla dagar i veckan.
I mitt blev det läggdags 23:40 och går upp 06:40. 7 timmar i sängen. Oftast vaken ca 10-30 minuter av detta.
Så det enda tips jag fått för att sova bättre är att sova mindre. Ironiskt, men har funkat.
Mvh // Johan
- Redigerat 2023-06-19 08:17 av johan