Köksbord
I helgen blev vi av med vårt stora köksbord med 6 stolar. La ut det på FB och vips så var det redan hämtat.🙂
Vi har nu ett nytt (gammalt)bord som min man ska slipa och göra i ordning. Det har två utdragsskivor.
Ju mer jag tittar på det ju mer gillar jag det. Kanske ska låta det vara.
Hur hade ni gjort?
Vad har ni för köksmöbler?
/Maria
Jag tycker att det ser fint ut - använt med massor av spår men det kommer att bli tjusigt etter en slipning.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#2 Men det är just spåren jag funderar på att behålla 😉
Benens gröna färg ska nog bort.
/Maria
#3: Jag tycker spåren är tjusiga bara bordskivan är jämn för det kommer säkert bli föremål för irritation men ett bord som har spår av sitt liv är i mitt tycke tjusigt sen kan man lägga duk över om man vill ha någon annan stil.
- Redigerat 2023-02-13 11:32 av Pyttelite
#4 Ja, det är lite så jag tänker.
/Maria
Jag skulle nog måla det vitt för att jag gillar när det är ljust.
Vi har inga vita möbler alls så för mig skulle det kännas konstigt 😉
Soffan och stolarna är min mormors gamla. Deras första och enda köksmöbel från 1923 då de gifte sig.
Den hade "hundra" lager färg när jag tog över den. Skulle kasseras.
Så köksbordet ska antingen slipas eller lämnas som det är känner jag.😉
Jag får ta mig en funderare.
/Maria
Jag tycker att det är snyggt som det är inklusive den duvblå färgen. 😊
#8 Haha, ja det blir knasigt när man inte kan bestämma sig.
Det har stått i uterummet tidigare och jag har ett likadant bord till med det är lite mindre.
Konstigt med foto. Benen går inte åt blått utan mer grönt som den första bilden.
/Maria
#9:
”Konstigt med foto. Benen går inte åt blått utan mer grönt som den första bilden.”
Det beror på ljustemperaturen. I första bilden har du dagsljus som vanligtvis är vitare än inomhusbelysning. Det ger mer naturlika färger.
Det går att ställa in vitbalans efteråt i bildredigeringsprogram på bilder som har fått felaktiga färger.
Bilder med fel vitbalans känner man ofta igen på att vita ytor inte är vita, utan exempelvis blå, gröna, gula eller röda. Blå och gröna blir de om ljustemperaturen är för kall och gula eller röda när den är för varm. 🙂
#10 Aha, tack för förklaringen.
/Maria
Jag skulle låtit det vara. Det är fint som det är. Om du efter ett tag skulle ångra dig och vill modernisera det så är det bara att göra det. Om du däremot ångrar dig efter att ha slipat det är det svårt att göra ogjort :-)
Tom
#12 Vi har fortfarande inte gjort något åt det och jag har bestämt att ha det som det är.😀
/Maria
Jag tycker mer och mer om bordet🙂
/Maria