Installation köksfläkt
Hej! Vi har våra köksfläktar kopplade till ventilationen där jag bor. Nu måste vi byta till kolfilter. Sånt filter finns till min fläkt. Problemet är frånluften, som ju ska tillbaks till köket på något sätt.
Fläkten är av typen som hänger under ett köksskåp och så går slangen inne i skåpet. Har en slits i främre skåpväggen ovanför luckorna. Där skulle det ju vara lämpligt att luften kom ut.
Har fått tips om att det finns nån slags kopplingar mellan rund slang och rektangulär genomföring, men jag vet inte vad det heter och de telefonsamtal jag haft på olika firmor som borde sälja sånt har inte heller gett något.
Googlade fram den här mojen som ser ut ungefär som jag tänker mig, men ändå inte helt rätt. Deras växel är stängd så kan inte ringa dem idag och det är lite panik här.
https://www.luftbutiken.se/plastkanaler/6754-90-boj-60x220-100o-plastkanal.html
Jag måste ju ha någon slags genomföring genom framväggen på köksskåpet också.
Nån som vet hur man gör detta?
- Redigerat 2023-01-18 13:51 av hemul
Måste du göra något mer än att bara sätta in kolfiltret? Vad är syftet med att leda om fläkten? Det känns som att jag har missuppfattat något. 🙂
hemul likt niklas så måste jag missa nåt.
Det ett kolfilter gör är att det renar luften. Annars är det ingen skillnad att ha det.
Så om du vet att det faktiskt passar på din nuvarande fläkt så är det väl bara att sätta dit ett.
.
Så tänkte jag också från början. Därför jag inte unyttjat tiden vi faktiskt hade på oss.
Men luften som sugs in i fläkten måste ju ut igen. Nu går slangen alltså till en ventilationstrumma - ajabaja!
Med kolfilter ska luften alltså ut i köket igen efter att den filtrerats. Och inte bara släppas ut inne i skåpet.
Fläktslangen måste alltså (i mitt fall) ledas till ett hål i frontväggen på skåpet. Men jag vill inte ha ett 12 cm stort runt hål där, där en slang sticker ut… Därför behöver man nån slags koppling och en genomföring för väggen.
Det finns dedikerade kolfilterfläktar där luften sprutar ut ovanpå kåpan. Rakt i ansiktet på en lång person, typ. Men dels vill jag inte köpa en ny fläkt då min är fräsch. Och sen skulle det kräva ombyggnation av skåpet, vilket skulle vara svårt här (byggda gamla skåp. Kåpan på de där fläktarna är nämligen väldigt tjock/hög. Och det finns regler för allt. Det måste vara ett visst minsta avstånd mellan spisplattorna/hällen och fläkten, för att minimera risken för brand. Där sprack det för mig.
- Redigerat 2023-01-18 17:28 av hemul
hemul #3 har ni fått veta varför ni inte får släppa ut luften via ventilation som ni hittills gjort. För det borde ju inte vara nåt problem eftersom luften kommer vara ren.
Min mamma bor i hyreslägenhet. Hennes fläkt sitter fritt på väggen, alltså inte under nåt skåp. Och vad jag kommer ihåg nu så finns det inget utgångshål ovanpå där luften från fläkten går ut, jag ska titta när jag är dit i slutet på veckan. Det är väl den typ av fläktar som hyresvärdar installerar i äldre hus.
Så för hennes del så stannar luften kvar inne i fläkten (om jag kommer ihåg rätt) och det borde ju inte vara nåt problem för "skräpet" från spisen har ju fastnat i kolfiltret.
Om hon har en utan utgångshål så är det väl möjligt att hyresvärdar kan köpa såna.
Om du måste leda ut luften nånstans så tyvärr har jag inget svar på hur du ska göra för att få det bra. För det är väl det att luften i så fall ska ut från lägenheten och inte bara tillbaka ut i köket. Så ingen aning.
.
- Redigerat 2023-01-19 00:50 av annia1
Tänker man efter så måste ju luften komma ut någonstans.
Så ren blir inte luften. Det blir problem med matos som sprider sig mellan lägenheterna. Man får inte ha så här. Vi har fått anmärkningar vid OVK-inspektionen i massor med år. Nu har de väl ledsnat på oss.
Det här är ett gammalt hus med självdrag. Det funkade förr när man fortfarande eldade och skorstenarna var i bruk. Då blev det drag under galoscherna! Nu pressar ju fläktarna upp luften i trummorna, sen sipprar den in genom ventilerna i andra lägenheter iom att det inte är något kraftigare drag i skorsten som suger oset uppåt.
Det är skillnad i ett modernhus där man har en centralfläkt. Det bästa hade varit att installera en fläkt uppe i skorstenen som ser till att det är ett ständigt tillräckligt starkt drag uppåt. Men föreningen snålar.
Nej, luften ska tillbaks till köket, som jag skrev.
Jag ringde Franke som gjort fläkten och de har ett kit. Men då måste jag ha en stor rund ventil däruppe på skåpväggen och kitet innhåller fläktslang och allt, det har jag ju redan. Men får väl ta det i nödfall.
Det är egentliligen inte jättepanik. För för OVK-inspektionen räcker det om fläkten är frånkopplad. Om jag har en fungerande fläkt eller inte skiter de i. Men jag måste ha hjälp (kan inte stå på stegar), så det hade ju varit bra om man kunnat fixa allt på en gång. Och så lär det ju bli rätt flottigt utan fläkt också.
- Redigerat 2023-01-19 20:20 av hemul
Jag kanske är korkad men vi har aldrig haft kolfilterfläkt kopplad till något rör/ventilation där vi har bott.
/Maria
hemul #5 att man inte får koppla en fläkt utan filter till ett gammalt ventilationssystem det kan jag förstå.
Jag bor i eget hus och förr var det så, med fläkt utan filter, att sotaren tvättade rent röret som går upp på taket för att få bort fettet som fastnat i röret. Men det har dom inte behövt göra sen jag skaffade en med kolfilter.
Men kolfilter renar luften.
Mammas fläkt är inte kopplad nånstans. Den sitter helt fritt. Hon har saker stående på sin fläkt och om jag kommer ihåg rätt så har hon samma fläktmärke som jag och på min finns inga hål förutom det runda som slangen sitter på. Om mamma har det runda hålet så är det igensatt för det kommer mig veterligt inte ut nån luft från hennes fläkt.
Jag ska ner till mamma imorgon och jag ska kika då.
.
#0: Hur ser slitsen i skåpet ut? Har du någon bild?
hemul nu har jag tittat på mammas fläkt. Jag hade lite fel. Det finns ett galler fram, antar att det är den sorten som du kallade dedikerade fläktar. Jag slog på mammas fläkt även på högsta och det ger inte mycket blås på hennes. Inte så att det stör på nåt sätt för den sitter ju lite in så man är ju en liten bit ifrån.
Och det är väl den sorten man sätter in i gamla lägenheter.
Men jag förstår inte. Om luften är så ren att den kan släppas ut i köket igen, då borde det inte vara nåt problem att ha den via ventilation som ni haft.
.
#9: Ja, precis. Jag fattade inte heller det där först. Tänkte liksom inte på att luften så klart måste ut också. 😀
#8 Det är ganska långsmalt, kanske 20 x 2.5 cm, men jag räknar med att få såga upp det. Bara det att det skulle se trevligare ut med ett långsmalt ventilgaller däruppe, även om det är större än det jag har, en en stor rund moj. Har inte mätt (eftersom jag inte kan klättra upp dit), men det kan vara för lite vägg ovanför dörrarna däruppe för att det stora runda ska få plats också, men jag tror det går.
Det är riktigt skitinredning, säkert nån idiot som rev ner de gamla fina skåpen med spegeldörrar och satt upp detta på 60-talet. Så egentligen borde skåpen bytas ut. Men det är inte gratis och planen var att sälja förra året, innan Putin kom och satt käppar i hjulen, och då är det ingen idé att kosta på. De som köper kommer inte att gilla mina val ivf. Nu vet jag inte hur det blir, så ingen lust med några investeringar.
- Redigerat 2023-01-21 15:52 av hemul
#10: Okej. Vad händer om du struntar i slangen och bara låter den rena luften strömma ut i skåpet, kommer den inte mestadels att blåsa ut genom ditt hål i alla fall? 😃
Det är olika system i olika lägenheter. Det finns de som har en central fläkt på taket som skapar ett undertryck i alla lägenheter. Där regleras utsuget i varje lägenhet med ett spjäll som man öppnar eller stänger. Sen finns det en annan variant med självdrag där man hoppas på att luften ska sugas ut av sig självt. Funkar inte supereffektivt. Men problemet med de här lösningarna är att man inte kan koppla in spisfläktar med egen motor eftersom trycket i ventilationskanalerna blir så högt att det egna matoset sprutar ut i grannarnas lägenheter. Jag vet inte vilket system ni har men jag förstår att grannarna inte tycker att det är jättekul att få in matos i sina lägenheter.
Som svar på din fråga är det inte några problem att göra som du tänkte att köpa en övergångsadapter mellan ditt runda utblås till ett rektangulärt som sedan sprutar ut från ditt skåp. Självklart snyggast att även köpa ett galler som du sätter i skåpet.
/ Tom
#11: Jo, men grejen är ju att luften nog inte är helt ren. Kommer att bli flottigt därinne, tror jag.
Men tillsvidare gör jag nog så. Men jag har inte köpt nåt kolfilter heller. Väntade på att jag skulle få tag på alla delar, förhoppningsvis på samma ställe. Jag ska fråga OVK-inspektören. Han borde ju veta vad prylarna heter ivf. Han var mycket vänlig när han var här för några månader sen. Hjälpte mig t.o.m. att hänga upp en tavla när stegen ändå var framme liksom. Jag blev nästan rörd. Var ju inte hans problem, liksom.