Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettvitvaror-och-husgeråd
Läst 297 ggr
Tarotstollan
2021-12-22 22:57
0

Kylskåps problem.

Jag har ett kombinerat kyl och frys, kylskåpet avfrostar sig själv men frysen gör det inte.
Jag upptäckte för en månad sedan att grönsakslådan hade frusit fast i bottnen, den är liksom i ett eget fack och ovanför är det 3 hyllor.
Fattade inte först hur den hade frusit fast men upptäckte då att hela bottnen under den var täckt med is och det skall det ju inte vara i vanliga fall och kollade då runt och upptäckte då att det lilla hålet bak i väggen där vattnet rinner ner var igenfruset.
Jag fick ju loss isen men nu måste jag kolla varje dag och ta bort isen därifrån annars fryser hålet igen direkt.
Vad kan det bero på? Har det med att göra att det är mycket mat i kylskåpet eller ganska mycket is i frysen eller annat?
Jag har inte frostat av frysen på ett bra tag för jag har inte hunnit, då det tar många timmar att frosta av det. Måste räkna med minst 6 timmar eller mer för att frosta av det och det är så tråkigt att behöva vaka över det så länge, då vattnet rinner ut på golvet om jag inte hinner torka bort det som rinner över bakplåten som jag har stående under frysen.

Förresten har ni några bra tips på att frosta av frysen fortare?
Jag har testat grytor och baljor med varmt vatten i och hårtork.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

• Redigerat 2021-12-22 23:03 av Tarotstollan
CasaRamon
2021-12-23 09:41
0

Är du verkligen säker på att inte frysen också frostar av sej självt? Tror att ditt fall har hålet täppts till, vilket har gjort att det inte fungerat som det ska. Jag har haft ett kombinerat kyl/frys som bägge avfrostat sej självt, men det märks inte direkt. Inte så att frysen blir helt utan frost. Finns att köpa avfrostningsduk som läggs in i frysen, (som då är avstängd förstås) och denna duk suger upp allt vatten. Väldigt smidigt. Jag har köpt det på Ica, men finns säker på andra affärer också.

Vixxen
2021-12-23 11:54
2

Finns sån här avfrostningsduk att köpa på olika ställen. Suger upp fem liter tror jag.

https://www.clasohlson.com/se/Avfrostningsduk/p/Pr341160000

Vixxen
2021-12-23 11:55
2
Avfrostningsduken är oumbärlig när du frostar av frysen! Avfrostningspåsen Tina Upp läggs i botten av frysen och absorberar upp till 5 liter vatten! Köp nu!
Pyttelite
2021-12-23 12:02
0

Vilket bra tips - hade ingen aning att det fanns!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Vixxen
2021-12-23 12:04
0

#5: Min man sålde vitvaror förut!

Pyttelite
2021-12-23 12:06
1

#6: Insiderinformation är alltid bra!😊

• Redigerat 2021-12-23 12:06 av Pyttelite
Tarotstollan
2021-12-23 17:34
0

#1. Ja, det är så mycket is i den så den frostar inte av sig själv. Enligt instruktionerna så skall kylskåpet stå på under avfrostningen och det gör att all is inte går bort. Så jag funderar på att ösa ut allt på balkongen och stänga av allt och se om den frostar av sig allt på en gång då.
Skall bara läsa instruktionerna en gång till för säkerhets skull innan jag gör det, har bara haft skåpet i några år och frostat av det 2 ggr tror jag.

#5. Säger som du hade jag ingen aning om att det fanns. Så det måste jag kolla upp, skall se redan om en stund om de har sådana på Ica.

#2. Synd bara att de är engångs grejer, för de kommer nog att gå åt på en avfrostning.
Tack för tipset!👍

CasaRamon
2021-12-25 07:52
2

#8: Eftersom fel uppstått med den automatiska avfrostningen, så tror jag att du får stänga av både kyl och frys och avfrosta. Sen när det är gjort, så kommer det säkert att fungera som det ska. Man får hålla koll så att inte hålet täpps till .

Tarotstollan
2021-12-25 23:09
0

Jag hittade avfrostningsdukar på Ica, gav 79 Kr för 2 stycken.
Så jag skall frosta av så fort jag bara hinner.

Vixxen
2021-12-26 01:15
1

#10: Lycka till!

Tarotstollan
2021-12-26 23:06
0

Håller på och frostar av det sista nu och den där duken var ju fantastisk!
Inte en droppe på golvet, varken under eller framför frysen. Sådana kommer jag att köpa fler av!👍

Vixxen
2021-12-26 23:26
0

#12: Bra att de fungerade!

Pyttelite
2022-01-02 17:30
0

Nu har även jag frostat av och jag måste berömma duken även om jag använde tidningar oxå.

Det var ett tag sedan sist - tack för tipset!

Vixxen
2022-01-02 19:18
0

#14: Roligt att det fungerade!