Trygg jul!
Inte all intelligens i våra hem behöver vara digital. Det gör inget om vi är lite smarta själva också. 🙂
Sen 1999 har det varit lag på att nyproducerade bostäder ska ha brandvarnare. Det betyder inte att vi som bor i äldre hus ”slipper” ha brandvarnare. Självklart är skälen att ha brandvarnare minst lika stora för oss. Kanske till och med större eftersom brandsäkerheten förhoppningsvis är bättre i nyare bostäder. Boverket rekommenderar:
”I varje bostad ska det finnas brandskydd, för din och dina grannars säkerhet. I alla bostäder ska det finnas brandvarnare. Det är bra om du själv också skaffar en 6 kilos pulversläckare och en brandfilt, gärna 180 x 120 centimeter stor.”
» Brandskydd i din bostad - Boverket
Hur många brandvarnare finns det i din bostad? Vilken typ av brandvarnare har du? Kommentera nedan. 🙂
- Redigerat 2021-12-02 10:54 av Niklas
Jättebra skrivet och jättebra påminnelse.
/Maria
Det är livsavgörande med brandvarnare! 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
#2: Absolut. Min dotters lägenhet brann upp för några år sen. Det är en väckarklocka.
Vi har en uppkopplad brandvarnare (bor inte stort så räcker med en), samt att vi även bar brandsläckare och brandfilt. Känns tryggt.
Vi har två brandvarnare som kommunicerar med varandra. En på varje våningsplan. Har nyligen också skaffat en brandstege som går att hänga på fönsterkarmen och veckla ut ifall det inte går att ta trappan vid brand. Ett måste när man sover på övervåningen tycker jag!
#5: Skulle du kunna länka till några varianter eller den typen du har.
Låter verkligen som något man skulle behöva!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#6: Har en sådan här.
För jag antar att det var brandstegen du menade?
#7: Tack!
Det ser ut som en rejäl produkt ska kolla noggrannare.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.