Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketterövrigttips-och-information
Läst 214 ggr
Lona
2021-05-19 18:39
0

Flytt-tips?

Jag ska troligen flytta i oktober och även om jag gjort det ett antal gånger så är det alltid bra med tips.
Den här gången är det lite enklare, jag flyttar från min mamma och behöver inte ha lämnat mina rum vid en viss tidpunkt och inte heller tänka på någon riktig flyttstädning.

Vad har ni för tips?
Organisation, rensa bland prylar, packa, packa upp…?
En hel del är redan nerpackat sen senaste flytten men borde egentligen gås igenom på nytt.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

kara_murray
2021-05-19 19:15
1

Mitt flyttips är att rensa innan du flyttar. Passa på att gå igenom dina saker och slänga/ge bort sådant du inte vill ha kvar. Man har mer saker än vad man tror.
Det är lättare att göra det här innan man flyttar för då ligger motivationen något högre att göra den rensningen. Det är svårare att ta sig tid för det när man väl flyttat. Då är det lätt att allt hamnar i förrådet och står där år efter år….

• Redigerat 2021-05-19 19:16 av kara_murray
Dagnykatt
2021-05-19 21:56
3

Mitt tips är att saker som ska till samma rum ska i samma låda! Inga allt i allo lådor, de kommer bara att skapa kaos och innehållet blir svårt att hitta en plats för. Fundera kring de prylar du packar ner till vilket rum de ska.
Skriv supertydligt på lådorna vad de innehåller, hjälper oerhört mycket då du knappast orkar packa upp allt samma dag. Då lådorna packas i bilen ska de packas så att lådor till samma rum är bredvid varandra. De lådor som ska längst in i nya bostaden ska vara mest tillgängliga i bilen och de lådor som ska till hallen får vara längst in i bilen. På så sätt "fyller ni upp lägenheten längst in" och jobbar er utåt. Då har ni hela tiden fri passage och slipper att en massa lådor står i vägen då ni ska springa fram och tillbaka.
Det är även enklare att lasta flyttlasset i bilen om man tar det som är närmsst ytterdörren först.
Undrar om jag är otydlig? Hojta till om det verkar allt för förvirrande!

kara_murray
2021-05-19 22:22
0

#2: Det var ett jättebra tips!! Det ska jag tänka på om jag flyttar mer..

Marre74
2021-05-19 22:36
2

Jagverkar vara väldigt olik de flesta i den här tråden :) Jag tror inte för mycket om mig själv så jag brukar bara kasta ned allt så snabbt det går i kartonger. Eftersom att jag vet att jag aldrig kommer hinna sortera/planera i tid! Men alla är vi ju olika :)

sp0ngeb0b
2021-05-20 10:47
0

Jag har flyttat två gånger bara varav ena gången var väldigt utdragen så behövde inte packa allt på en gång. Men om vi utgår från den mer "regelrätta" flytten. Då började jag packa i gooood tid. Jag packar gärna lite varje dag under lång tid i stället för allt på en gång. Mycket kan man ju faktiskt packa lång tid innan. Alla inredningsattiraljer såsom gardiner, mattor, ljusstakar, prydnadskuddar m.m. som exempel.

Sedan var jag extremt noga med att märka lådorna. Jag skrev ner ALLT jag la i. Skrev dock på en lapp som jag tejpade på så att jag kunde återanvända, ge bort eller sälja lådorna sen. Alltså jag kunde mycket väl skriva "filtar och mattor" men där kunde också stå typ "den blåa skålen jag fick av mormor". Allt för att jag skulle veta var jag skulle leta om jag sökte något specifikt, så jag inte behövde rafsa upp allt. Jag gör samma sak även nu när jag stoppar undan saker i lådor för förvaring, så jag inte ska behöva öppna och rota varje gång jag undrar vad jag har där i.

Iom att jag packade väldigt tidigt, och sedan mer och mer ju längre tiden gick, blev det ju att det jag använder sällan hamnade i egna lådor och det jag använder ofta i egna. Då vet man vilken låda man ska prioritera. Jag bara ser framför mig annars att man sitter i sin nya lägenhet sent på kvällen, utmattad av flyttandet, och behöver sin tandborste, laddare, kaffekopp eller liknande. Och så vet man inte var den är! Men om allt sådant som används dagligen ligger i samma låda, så vet man ju att man ska packa upp den först :) Att packa rum för rum är också smart, jag flyttade dock till en etta så allt var ju i princip i samma rum så jag behövde inte ta hänsyn till det. Annars kan man säkert göra en prio-låda för varje rum.

Niklas
2021-05-20 10:53
2

Ta fram en plastpåse. Lägg i de saker du tycker är allra viktigast att ha de kommande tio åren. Sälj resten och lev lycklig. 😉

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Dagnykatt
2021-05-24 08:52
0

#4: bra tips!😆

Vixxen
2021-05-24 15:12
2

Numrera alla kartonger och skriv en lista med alla kartongerna. Sen skriver du på listan vad du lägger ner i varje kartong. Då blir det lätt att hitta igen varje grej.

Det som sen blir kvar i kartongerna sen du plockat upp det du verkligen behöver är nog inte så viktigt. Så släng eller skänk bort!

Niklas
2021-05-25 12:26
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Numrera kartongerna och fotografera innehållet och numret så behöver du bara titta i mobilen vad som finns var. Snabbt och enkelt. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Lona
2021-05-25 15:47
0

#1: Ja, det har du rätt i. Jag har en tendens att bara stuva undan saker, "Det tar jag sen!"
Jag har fortfarande sådana lådor sedan en flytt för sex år sedan…

Lona
2021-05-25 15:51
0

#2: Solklart och smart. Jag brukar packa lite så, den här gången blir det till en etta så det är inte många rum att hålla reda på.
Kök - bad - hall - rum (kan förstås delas upp i "sovavdelning" etc).

Jag brukar göra ett par lådor/kassar med sånt man behöver med en gång; sängkläder, basprylar till köket, toagrejer. (För att inte tala om toapapper!)

Lona
2021-05-25 15:54
0

#4: Jag brukar göra likadant - därav denna tråden! 😁
Skönt att höra att jag inte är ensam om den "metoden".

Lona
2021-05-25 16:00
0

#5: Jag flyttar som sagt också till en etta och brukar ha ett par lådor med det nödvändigaste. Eftersom jag i nuläget bor hos mamma så är det inte så mycket som jag inte kan plocka ner, jag kan ju tex använda hennes köksredskap, sängkläder osv.

En prioordning är nog smart, jag vet inte hur mycket jag kommer att få plats med så man skulle kunna ha olika uppdelningar av lådorna som man tar beroende på hur viktiga de är.
Tex så vet jag att stereon absolut ska med - men den är det inte bråttom med.

Lona
2021-05-25 16:04
0

#6: Jag får ångest redan av att läsa inlägget. 😁
Ett krux är att jag är väldigt dålig ekonomi. Rensar jag bort något "halvonödigt" och sedan skulle behöva en sån pryl så har jag inte råd att köpa en ny.
Att jag är en hoarder gör inte saken lättare - men det är snarare ett psykologiskt problem.

Lona
2021-05-25 16:06
0

#8: Smart!
Hm, så skulle man ju kunna göra - packa upp det man behöver mest och låta resten bli kvar för att göra sig av med det, inte samla det på hög! 😃

Lona
2021-05-25 16:09
0

Tack för alla tips! Nu blev jag lite inspirerad i alla fall. Just att ta det i prioritetsordning var smart, i synnerhet som jag inte vet hur mycket jag kommer att få plats med.
Definitivt lättare att göra sig av med det om det aldrig har blivit uppackar eller ens fått komma till lägenheten.

kara_murray
2021-05-25 19:49
2

#10: Ja det hade jag med… Nu när jag flyttade sist röjde jag ordentligt… men nu sedan 2 år tillbaka och fortfarande röjer jag undan sånt som "är bra att ha någon gång i framtiden ".. Nu går jag hårt på att använder jag det eller inte?? Tycker jag om saken eller inte?? Det jag inte använder eller inte gillar slängs/ges bort.