Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettproblemlösning-och-frågor
Läst 246 ggr
rocketman
2021-05-17 12:04
0

Vägglös?

Är extremt osäker på om jag kanske har vägglös… Det som får mig att tro det är för att jag har utslag över hela benen som kliar och ser ut som bett, men vad som gör mig osäker är att jag har läst på om vägglöss men jag hittar inga bevis på att de ska finnas i min lägenhet. Borde jag höra av mig till Anticimex även om jag är osäker?

CasaRamon
2021-05-17 12:10
4

Oj, jag trodde först att du saknade väggar. 😁 Vägglöss, ja det kan ju vara möjligt, men man brukar kunna se dom som svarta prickar på väggen i så fall. Kan ju även vara kvalster i sängen. Viktigt att man tvättar lakan i 60 gr. Kanske byta ut madrassen.

rocketman
2021-05-17 16:40
0

Vad är kvalster?

starhawk
2021-05-17 20:57
0

Kliande utslag på benen är typiskt vägglöss, trots namnet är dom förresten inte löss utan insekter, tillhörande gruppen skinnbaggar som annars är mest rovdjur. Du kan prova med långa ben på pyjamasen och strumpor dom kryper inte gärna in under kläderna, fast då ger dom sig på handlederna.
Tillverka en vägglusfälla det är ganska enkelt en flaska med jäst,socker och vatten sätt en slang i korken och ställ den i en skål med glatt insida, se till att slangen är innanför skålens kant. Tejpa på maskeringstejp på utsidan av skålen så att dom kan klättra upp, sedan ramlar dom ned i skålen och kommer inte upp. Ställ den på något skumt ställe vid sängen, då kan du i alla fall konstatera i fall det är vägglöss. Men oftast behöver man hjälp från en saneringsfirma vår bostadsrättsförening har avtal med en saneringsfirma så det kostade oss ingenting, dom kom ett antal gånger och sprutade kiselgur runt sängen och på golvlisterna där dom brukar hålla till så nu är dom borta.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

• Redigerat 2021-05-17 20:58 av starhawk
CasaRamon
2021-05-18 09:59
0

#2: Kvalster är ett pyttelitet spindeldjur, mindre än 1 mm, så dom är svåra att se med blotta ögat. . Dom finns ofta i sängar. Men kan försvinna av tvätt på 60 gr. Bra att ha madrassöverdrag som tvättas regelbundet. Googla och läs om Kvalster.