Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 3730 ggr
Aelsklinn
2007-11-27 21:26
0

Kataloghus

Jag har hört att det faktiskt kan vara ett bra alternativ att bygga hus själv. Rent ekonomiskt. Ett kataloghus vore praktiskt, men jag tycker att alla bara ser så fula och plastiga ut!

Är det någon som vet något företag med lite mer "gedigna" kataloghus? Jag är även intresserad av ekologiska hus, någon som vet något företag?

Tacksam för svar/ Linn

KeramikeniSkredsvik
2007-11-28 00:58
0

kolla in http://www.otark.se/

Helt klart annorlunda hus! Jag tycker dom är jätteläckra …

AlbaStiffler
2007-11-28 14:59
0

Jag har byggt ett "kataloghus", vi flyttade in i våras i ett Götenehus. Götenehus är lite i samma klass som "Audi" typ, om man ska jämföra det i kvalité och kostnad med bilar.

Det många felaktigt tror är att man får det som syns på bilden i katalogen. helt fel! Tex med Götenehus, och även vissa andra bolag, kan man göra om huset precis som man vill. Du kan utgå från tex planlösningen på en villa, göra om det från ett "tradtionellt hus" till ett modernt hus eller tvärt om. Flytta fäönster, flytta väggar, göra större. ja i princip vad som helst. En av anledningrna till att vi valde GH var just denna, att det inte kostade så mycket att göra dessa förändringar, något osm kan vara värt att kolla upp.

Tex ett billigt bolag (som Älvsbyhus) tror jag inte du kan ändra lika fritt i. Och när du gör ändringar så kostar det mer. Boka möte med diverse olika stora husföretag. Gör din läxa och sök på negativ och bra kritik om bolaget innan du väljer, finns många "skurkar där ute. Dubbelkolla allt och klaga mycket… hehehe…

Fördel med att bygga hus är att du i en storstadsregion betalar lika mycket för ett helt eget och sprillans hus som för ett gammalt, men det blir antagliegn värt detså mer direkt när du byggt det (ifall du behöver sälja det). Du behöver inte betala fastighetsskatt första 5 åren (om nu inte regeringen gjort om reglerna för nya hus, har inte koll på det just nu), efter 5 år betalar du halva fastighetsskatten istället.

Men allra bäst, du slipper leva med nån annans dumma misstag, planlösningar och skit. Allt är bara ditt ditt ditt, både feltänk och bra tänk… Kolla gärna in min tråd "mitt nya hus" som finns här på forumet.

Sen är bästa siten för att bygga hus www.byggahus.se gå in på deras forum, sök, läs och fråga alla dumma frågor man kan tänkas ha. Vi var stammisar där länge under vårt husbygge. Skitbra sida!!! Där kan man även hitta referenser och info om hur man gör/inte gör.  Lycka till!

AlbaStiffler
2007-11-28 15:02
0

Just det, ett till råd gällande känslan på nybyggda hus: du får det du betalar för. Köper du ett billigt hus blir det med största sannorlikhet "billigt" i känslan på tex golv, lister, dörrar och väggar… Det gäller att uggradera "rätt" saker för att komma bort från såna saker.

En sån uppgradering vi gjorde var att tex satsa på eklister i hela huset, se fotona på min hus-sida i länken ovan. Men som sagt, GH har rätt gedien grundkvalité som standard, så man behöver inte uppgradera mycket.

mariatingsund
2007-11-28 17:57
0

Nu har jag studerat otark.se lite, och jag måste säga att de är HELT suveräna!!! Skulle jag vinna på lott då skulle jag köpa en strandtomt och bygga DERAS hus. Jag ritade hus från jag var 14 år och hade alltid velat bli arkitekt, och jag har faktiskt en ritning på ett hus som liknar dessa, förutom att jag placerade sovrummet också på bottenvåningen, alltså var enplanshus. Jag älskade deras idéer med kärleksrum (?!) bl.a. och ljuset som kommer in i mitten… UNDERBART!!!

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

KeramikeniSkredsvik
2007-11-28 20:52
0

Ja visst är Det Sagolika Huset helt sagolikt! Och det härliga är att man själv placerar sina innerväggar precis där man vill ha dom, om man vill ha några. Inga innnerväggar är bärande. Helmysiga hus och annorlunda.

MaMaMade
2007-11-29 09:27
0

Oh, vilka läckra hus! Älskar den där hängande balkongen! Som att vara tillbaka i Kina igen!

Det är ett tag sedan vi byggde vårt hus men…vi tittade igenom hundratals ritningar o sedan fick en byggare göra en ritning efter det vi gillade bäst m vissa förändringar.

Vi göt grunder själva, på egen mark så där sparade vi in pengar. Byggaren satte upp huskroppen, vi hade rörmokare till V/A, elektriker till elen, en målar-släkting hjälpe till m mattor o tapeter till ngt reducerat pris…under hela byggtiden var min man med o byggde samt att vi byggstädade.

Vårt hus slutade på ca 900 000 då (1989)…"samma" hus från hustillverkaren skulle då gå på 1,5 milj o då var varken tomt el grund inräknad. Tomtpriserna varierar ju så oerhört mkt, vi byggde på landet så tomten hade inte blivit dyr om vi nu hade behövt betala för den men om man bygger i el i närheten av en storstad blir ju läget helt annorlunda. Vi körde också på enkla reatapeter då vi inte var 100 på hur vi ville ha det…likaså hade vi tur att hitta (för den tiden) hyfsade golvmattor o våtrumsmattor.

AlbaStiffler
2007-11-29 10:17
0

#6> Få hur numer har bärande innerväggar. Våra innerväggar är icke bärande… bara ytterväggarna bär.

#5> Själv är jag av motsatt inställning, vill absolut inte ha in ljus i sovrummet. Har inte dragit upp våra ljusisolerande gardiner på 6 månader…

Aelsklinn
2007-11-29 18:45
0

#1 Hu! Det där var på tok för modernt och i mina ögon "plastigt" :)

Finns det inga kataloguhs som ser ut som riktiga hus utan att vara för modernistiska i stilen?

AlbaStiffler
2007-11-30 10:18
0

finns ju hur många som helst.

Som sagt, inne på www.byggahus.se hittar du länkar till alla de största bolagen.

AndersE
2007-12-07 19:26
0

Jag vet inte hur de är att ha att göra med, men för den som gillar hus med klassiska vackra proportioner har JW-hus mycket att bjuda.

pluppan
2007-12-10 11:50
0

bra tips är nog att kolla länkarna för husfabrikanter. ex trivselhus, fiskarhedenvillan och faluhus tycker jag själv har snygga "vanliga hus" . tyckte inte heller om otark, men smaken är som baken. bara för att du gillar ett hus i någons katalog så kan du ju rita om det med dina förändringar och köpa bygget av huset från vem som helst. oftast är det bra pris med en byggfirma i trakten. viktigast är nog att du känner att du har en bra relation med den som ska bygga ditt hus. problem blir det alltid frågan är hur duktiga man blir på att lösa dom tillsammans. så beställ alla huskataloger du kan hitta och bläddra runt.

parsley
2007-12-11 16:24
0

Vad är det för hustyp du är ute efter? Ett "vanligt" hus eller ett hus som påminner om t ex 1700-talet, snickarglädje ala sekelskifte 1900, ett amerikanskt trähus, eller…?

AlbaStiffler
2007-12-12 10:42
0

Ett tips är att börja med att Leta tomt där man vill ha istälelt för att lägga ner alltför mycket tid på att leta husfabrikant. när man väl hittar en tomt kan den vara knuten till en fabrikant, och då får man helt enkelt "ta den fabrikanten" om man verkligen vill ha tomten. Med lite tur hittar man en privat tomt utan husfabrikant knuten dit. Då får man söka! Dock kan man ofta välja hustyp ändå… Sen är många områden bundna till en viss sorts hustyper, genom bygglov alltså.

I vårt fall ligger vår tomt i en "kulturbygd" vilket har begränsat vårt husval väldigt mycket. *hata kommunen* Fick ej ha modernt hus med annat tak än traditionellt tak. Tvingade att ha tegeltakpannor (istället för hälften så dyra betongplattor), tvingade att ha träpanel (ok för oss), traditionell förnstersättning (på framsidan av huset), de lade sig t o m i vilken färg vi skulle måla huset, tex vart vi tvingade att använda Slamfärg men lyckades deala till oss att få måla huset grått istället för Falu-rött.

Trots dessa krav har vi iaf lyckats bygga ett modernt hus, på baksidan är det mycket modernare, och innuti har de ingenting att säga till om (mer än att toan ska va handikappanpassad). och det ser långt ifrån traditionellt ut… hehehe… Konsten att lura kommunen, trots att de tror att de fått rätt! :)