Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 9434 ggr
Lullan1
2007-05-26 12:56
11

Klickgolv?

Hej på er!

Har precis köpt ny lägenhet och måste lägga nytt golv i alla rummen pga att det ligger gamla fula linolium mattor från 60-talet i hela lägenheten.

Vi har funderat på att lägga klickgolv i hallen, köket och något av rummen. Men hur är kvalitén på klickgolv? Det finns en hel uppsjö av klickgolv i alla möjliga prisklasser. Hur är kvalitén på Byggmax golv, där finns det (enligt mig) fina golv som jag skulle kunna tänka mig…

Vad ska man tänka på? Är billigare sämre?

Pomperipossa
2007-05-26 13:51
0

Jag har IKEAs limmade klickgolv överallt i huset. Har stor hund och ungar och golven är fräscha 4 år senare. De golven kostade nåt på 76 eller79:-/kvm. Enligt mig mycket prisvärt. Tyvärr så har jag ingen erfarenhet av Byggmax golv…

Lullan1
2007-05-26 14:34
0

#1 Tack för ditt svar! Jag visste inte att IKEA hade golv också? Hmm… måste nog införskaffa deras katalog. Finns ju inget IKEA här på Gotland.

Tom
2007-05-27 00:54
0

Om du köper klickgolv är det viktigt att det inte kommer vatten på dem eftersom det åker ner i springorna och gör att golvet sväller och blir förstört. Om du använder ett limmat golv och är noga med limningen har du inte det problemet. Även klickgolv går att limma men är lite trixigare.

Till en viss del får du vad du betalar för när det gäller golv men om du struntar i de allra billigaste i pris så brukar det vara OK.

Tom

Pomperipossa
2007-05-27 01:22
0

En kompis hade köpt de billigaste på Byggmax (var ju tvungen att kolla vart alla köpt sina golv..:) ) det höll inte att tappa något på golvet!! Det hade kostat runt 40-50:-/kvm och var helt usla. Det hade blivit märken i det redan när dom lade in det…:(

[Anna-N]
2007-05-27 09:38
0

Satsa på ett högkvalité golv till kök och hall (Pergo tex.) där det förekommer större slitage än tex i ett sovrum.

Dagens klickgolv är så pass bra att man vågar satsa på ett sådant även till hall o kök. Limgolven försvinner mer o mer.

Lullan1
2007-05-27 15:13
0

Tack för era svar!

Har just funderat på att kanske lägga ett lite "dyrare" golv i kök och hall och sen lägga ett litet billigare i rummen.

Får se om det blir med lim eller utan, det känns lite bökigare att använda lim, men det kanske det inte är? Vill ju helst att det ska gå lätt och smidigt.

På tal om golv, kan man lägga in en plastmatta själv eller måste man ha en mattläggare som kommer hem och lägger den?

Tom
2007-05-27 20:28
0

#6, Jag tycker att de limmade är bättre att lägga eftersom det tar ungefär lika lång tid att lägga det jämfört med att böka med passformen på klickgolven.

Tom

Lullan1
2007-05-27 23:04
0

Tack Tom! Jag har tittat runt lite på olika leverantörer idag och bildat mig en rätt bra uppfattning, så nu hoppas jag att vi är på "spåret" vad gäller golv i nya lägenheten iallafall! Glad

Solveig
2007-05-28 18:39
0

Vi la in ett limmat Pergogolv för 18 år sedan i vardagsrummet. Vi har schäfer och katter. Då hade vi fyra barn (med många kompisar) hemma. Det ser fortfarande ut som nytt.

parsley
2007-06-03 16:57
0

Är det laminatgolv du tänker på? Jag trivs inte med mina laminatgolv, eftersom jag tycker de är hala, hårda och stumma. Hunden halkar omkring på dem.  Går hellre på plastgolv än laminat, iofs har jag nästan alltid Birkenstockar på fötterna inne…

Lullan1
2007-06-03 22:15
0

#10 Ja, det är det och det är just det som jag är orolig för. Att de blir hala och hårda… Vi funderar just nu på att lägga in trägolv i sovrummen, plastmatta i köket och möjligtsvis laminat klickgolv i hallen.

Tom
2007-06-03 22:35
0

Jag skulle aldrig lägga in laminatgolm i ett utrymme där jag skulle leva dagligen om det inte var en butik eller ett förråd. De är just hårda, hala och döda! Ett laminatgolv ser inte alls ut som ett trägolv eftersom det fullständigt saknar lystern och livet som ett riktigt trägolv har.

Om man måste ha ett tåligt golv i till exempel en hall så skulle jag välja sten eller kanske klinker med värme under. Det är betydligt mer levande.

Tom

Lullan1
2007-06-03 22:44
0

#12 Ok, jag tar till mig dina råd. Ska fundera vidare, och jag är inte överförtjust i laminatgolv kan jag ju krasst säga…

Tycker dock att klinker blir för "krångligt" att lägga in, men det kanske inte är så svårt som man tror?

Tom
2007-06-04 11:16
0

#13, Nej det är inte svårt. Speciellt när det inte ska vara i ett våtutrymme eftersom du slippper alla fuktspärrar och sånt. Men det är däremot 'smutsigt' med fix och fog.

Det är viktigt att underlaget är fast så att du inte får sprickor i fogen eller att plattorna lossnar. Är det betonggolv under så är det inte några problem.

Tom

Lullan1
2007-06-04 23:20
0

#14 Ja, det är betonggolv under… Hmm, jag har ju fått lite att fundera på. Tack för alla tips! Glad

Pomperipossa
2007-06-05 11:11
0

Eftersom att golven i mitt hus var så dåliga när jag köpte det så la jag in laminat nästan överallt…. Det är väldigt lättstädat och hållbart men riktigt kalla på vintern. I rummet har jag ett riktigt gammalt furugolv som är så varmt och skönt att gå barfota på.Glad

Mervi
2007-06-18 17:46
0

Vi har parketgolv i vardagsrummet, det är sk. klickgolv. Lätt att lägga och inga problem med springorna. Man får inte plaska på med vatten bara. I överiga rum har jag furugolv.

Linoja
2007-07-07 21:14
0

Är det någon som har lagt in forbos klickgolv Marmoleum? Funderar på att lägga i vårt nya kök, lite mjukare att gå på än klinker.

[Anna-N]
2007-07-09 11:36
0

#18. Har sålt sådan golv - och de kunder jag haft har varit nöjda. Ett bra golv till bla. köket.

hynell
2007-12-12 03:48
0

Golvabia har ett golv med ett tunnare skikt av trä (famérgolv) som är billigare än trägolv, men lika slitstarkt pga av en modern lack.

De klickbara trägolven brukar ha ett slitskikt som är ca 3-4mm. Det finns även solida trä golv som går att klicka ihop, men då blir det ett högt pris.

Forbo har ju även klickgolv av linolium.

På t.ex. Bjoorn klickgolv på nätet kan man hitta info om en mängd olika golv. http://www.bjoorn.com/

harald