Plugg för takmontering
Jag ska sätta en 10-kilosmojäng i taket som ska fästas med fyra skruvar. Nu tänkte jag gå och köpa pluggar med vet inte riktigt vilken typ eller hur långa och grova dom bör vara.
Jag vet inte exakt vad taket är för material, men det känns riktigt hårt och stumt när man knackar i det. Det känns hårdare än en vägg med puts. Hur kan jag ta reda på vad det är för material? Vad tror ni om tjocklek och längd på pluggen?
Mvh // Johan
Är det en lägenhet? Då låter det som om det kan vara betong. Prova att borra ett litet hål där du ska sätta en av skruvarna. Är det inte betong lär du märka det. Är det betong lär du märka det också. :-) Välj plugg när du vet vad det är för material.
Hur stora är hålen som skruvarna ska gå igenom? Utgå ifrån diametern på dem när du väljer och försök få så långa skruvar som möjligt.
Vänliga hälsningar
Niklas
Tio kilo kräver inte några monsterskruvar om det ska vara fyra stycken i betong. Ska det hänga statiskt eller ska det vara olika belastning?
Är det statiskt räcker det med gula plugg (6 mm) men om det är ojämn belastning skulle jag nog ta en storlek större. Tänk på att skruvarna ska gå igenom pluggen och sticka ut på andra sidan.
Är det möjligen en projje?
Tom
#3: Inte en projje, men däremot en projektorduk. Projektorn ska iofs också upp i taket, men den väger inte alls lika mycket.
Belastingen kommer vara jämt fördelad.
Mvh // Johan
Du ska alltså inte hissa upp den när du inte använder den?
Tom
#4: Jo, fast den är motordriven, så man kommer ju aldrig hålla på att dra i den och belasta den på det sättet.
Mvh // Johan
Det är en KingPin-duk om det är någon som har erfarenhet av en sådan. :)
Mvh // Johan
Ingen erfarenhet men jag har själv sneglat lite på dem så jag vill gärna veta vad du tycker när du har provat den.
Tom

Hur har det gått johan? Har du fått ordning på din duk och hunnit testa grejerna än? Var de bra?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#12: Jo. Duken på plats. Taket var bokstavligt talat stenhårt. Jobbigt att borra uppåt. Ett av hålen var så hårda att jag inte lyckades alls.
Nu ska jag hitta ett takfäste till projektorn också.
Mvh // Johan
Johan, säg till om du vill låna en riktig borrhammare som du kan borra i betongen med. Det ska vara riktiga maskiner till betongborrning!
Tom
#14: Tack Tom! Jag har bara en slagborrmaskin med en borr som nu är ganska slö förmodligen.. :(
Mvh // Johan
De är värdelösa att borra i betong med. Man blir bara irriterad!
Som sagt, säg till om du vill låna! Risken är väl bara att jag aldrig får tillbaka den när du inser hur enkelt det är att borra med den ;-)
Tom
#16: Ha! Förmodligen. Så fort jag hittat en billigt takfäste så måste jag ju borra igen, så du kanske blir av med den tidigare än du tror. :)
Mvh // Johan