Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1945 ggr
signemo
2007-11-20 13:19
0

Bostadsanpassning

Är det någon här som vet hur det fungerar med bostadsanpassningsbidrag?

Min man har ett hus där mina svärföräldrar bor. NU kankse inte svärfar kan bo hemma om inte Toalett görs om till badrum. Måste då byggas ut. Ev . behöver även ett rum anpassas.

Tacksam för svar

Var rädda om varandra

Diana_K
2007-11-20 18:56
0

Jag tror man ska vända sig till sin hemkommun. En arbetsterapeut kan man också få hjälp av, för att se över vad som behöver göras i hemmet, hon/han kan också hjälpa till med de blanketter som behöver fyllas i. 

Mvh//Diana

AlbaStiffler
2007-11-21 10:12
0

En sak som inte riktigt hör hit är vad jag upptäckte när vi nyligen bygde vårt nya hus. i alla nya hus måste man anpassa ett badrum så att man kan komma in i den med en rullstol och sätta sig på toan (tror det handlade om 1kvadrat på ena sidan av toan, samt att man kan duscha med rullstol i den. Detta ifall man nån gång i livet skulle råka bli rullstolsbunden.

Jag förstår syftet, men i vårt fall betydde det att vi vart tvugna att ha annan planlösning än önskat, vi vart tvyngna att förstora ena badrummet… mm mm. dvs det kostade en massa extra för något vi egentligen inte vet om vi nånsin kommer använda… Man kan tex inte mura dit en duschkabin eller badkar som inte går att flytta på för att det ska räknas som godkänt.

Tanken är att kommunerna ska slippa lägga ut anpassningsbidrag när det väl behövs (som de väl måste i gamla hus). Man förstår att syftet är gott, men jag har svårt att gilla när kommunen kommer in i mitt hem och bestämmer hur jag ska placera min dusch/toa.

storAnnette
2007-12-07 00:41
0

Be först en arbetsterapeut om hjälp med att ge förslag om åtgärder,samtidigt intygar denna/denne att behovet finns.Det är tyvärr inte självklart att man får bidrag.

Det finns regler om att man inte får bidrag mer än en gång,så om man bor på ett ställe och fått bidrag för den bostaden får man stå för kostnaden själv om man flyttar.Det gäller att ta reda på så mycket som möjligt innan.

Bor själv rullstolsanpassat och tycker det är enbart skönt med svängrum,breda dörröppningar är också bekvämt när man flyttar möbler och så!