Läppstiftsfläckar
Har en lite fröken som älskar kleta med läppstift…(lite kvick o man hinner inte med ibland) nu är det ju så att det är mindre kul när det hamnar på kläder…tips på bra borttagning?
Jag har köpt ta bortspray på Lidl. Jag har tagit bort banan fläckar, olja mm. Fläckarna på min mans piketröjor som suttit över ett år (som jag tänkte slänga men gav dem en chans, gick bort) Testa sprayet om du har en Lidl butik nära dig.
Bra tips Linda!
Ska inhandlas genast. Vet du vad det är för märke eller annat som man kan känna igen den på?
Tom
Miljövänligt och djurvänligt alternativ..olivtvål..gnugga in och tvätta som vanligt…tar bort även gamla fläckar..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tack för tips för det är ju så trist med nya plagg man får fläckar på och det blir ju liggandes istället för att användas….
#2 W5 Pre-Wash Spray Fläckborttagningspray 1 Liter .
Tack!
Den sprayen ska jag testa, tycker att det är svårt att få en bra tabort spray utan att kläderna blir förstörda.

Tycker många medel är överreklamerade så därför bra med lite allmänna tips
Linda har du testa pulverborttagn på lidl?,fanns bara den när jag var där och handlade och har inte testa den ännu…
varför testa en massa kemikalier när det finns olivtvål…
#9, Hehe, kanske för att vi inte tror på naturliga lösningar. Vi måste ha någontinig där det står "VARNING! Innehåller en massa giftiga kemikalier som dödar långsamt!" på förpackningen.
Tom
#8 Nej jag har aldrig testat pulverborttagningen som finns på Lidl ,har varit helt nöjd med sprayen.
#1 Den sprayen var jätte bra, min son hade en fläck på en tröja som suttit etttag, jag sprayade på tröjan på kvällen och tvättade den i maskinen dagen efter, och fläcken var borta.Tack för tip-
set!

Pulverborttagn på Lidl funkade inte så effektivt så ska testa sprayen och olivtvålen…

Galltvål - finns på Duka.Den fasta är bättre än det flytande. suverän på fett och blodfläckar bl a men funkar på det mesta.
Man kanske ska tänka både en och två ggr innan man köper galltvål…

#15> Vad är galltvål och varför ska man passa sig för det?

*googlar lite* På www.galltval.com hittade jag följande info:
Endast naturliga ämnen ingår i GALLTVÅL. Den är helt biologiskt nedbrytbar och inga konserveringsmedel eller parfymer är tillsatta.
Tvålbasen består av vegetabilisk kokosolja och palmolja som är ekologiskt odlade i ett Fair Trade Projekt i Brazilien och Dominikanska Republiken.
Inga genmanipulerade råvaror ingår i GALLTVÅL.
Klorofyll är en beståndsdel som ger GALLTVÅL dess gröna färg och även hjälper till att ta bort fläckar från gräs.

GALLTVÅL är ej testad på djur, varken direkt eller indirekt.
Oxgallan gör att GALLTVÅL är så effektiv på olja och feta fläckar eftersom gallan är naturens eget sätt att bryta ner fett.
Hållbarheten är obegränsad. Tack vare att oxgallan kommer i kontakt med tvålbasen förhindras all tillväxt av microorganismer.
Så vad jag förstår så är det ekologiskt odlad kokosolja och palmolja, Låter ju bra på pappret.
Menar du abbi, att risken med detta kanske är att regnskog huggs ner för att odla palmerna? *undrar* Det enda som jag kan tänka mig är risken… vad täcker egentlgien den ekologiska biten i detta, endast att palmerna inte är besprutade?
Dessutom innehåller tvålen oxgalla, dvs en restprodukt från alla de andra slaktade kor som årligen slaktas, är väl rätt bra att detta tas tillvara?
För en vanlig konsument låter galltvål ändå som ett rätt bra alternativ, vad är det som är så dåligt med den? *nyfiken* :)

Medans jag ändå snokade lite om tvålar kollade jag upp vad olivtvål innehåller. Den innehåller olivolja och Lut.
Lut är den mest transporterade kemikalien över bottenhavet. Räknas som miljöfarlig och ger allvarliga miljöskador om den släpps ut. Antar att den även är miljöfarlig när den spolas ner i avloppet som tvål, eller har den på något sätt neutraliserats då?
Lut i vanligt avlopp tar död på slambäddarna så att reningsverken inte funkar…
Nån annan som känner till vad lutet i våra tvålar gör mot miljön och avloppen? Svårt att hitta info om det…
Hittade dock en vettig mening på nån kommuns hemsida, där det stod att alla rengöringsmedel är mer eller mindre miljöfarliga, även de miljömärkta är ofta det… bara lite mindre.