Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 7865 ggr
AktieTrader
2006-01-10 23:12
0

Köpa spis

Krav. Elspis, varmluft, häll.

Vad finns det för bra funktioner på häll och ugn som är bra att ha?

Vi kommer bygga om köket så småningom, nu har vi hel spis men funderar på om vi ska köpa häll och inbyggnadsugn nu så kan man välja vid ombyggnaden hur man vill ha det.

Om man senare väljer att ha inbyggnadsugnen under hällen. Finns det skåp/låda som man kan sätta i utrymmet under ugnen.

Niklas
2006-01-10 23:44
0

Det finns skåp på bland annat Ikea som passar för häll ovanpå och ugn under.

När det gäller vad som är bra att ha kan jag inte hjälpa till. Jag kommer själv att behöva goda råd om det framöver.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tom
2006-01-11 01:52
0

När det gäller keramikhäll finns det några olika alternativ. Halogen, induktion eller vanlig.

Induktionshäll värmer kastrullen väldigt fort utan att själva hällen blir varm. De som har det är ofta väldigt nöjda. Det som gör att jag inte vill ha induktion är att man måste ha en elektronikbox under skåpet som avger någon strålning. Du får till exempel inte ha Pacemaker i närheten av en induktionshäll.

Halogen blir varm ganska snabbt och ser coolt ut ;-)

Vanlig är bara en vanlig platta.

När det gäller ugnar har jag hunnit gå igenom ett antal inbyggda. Den enda funktion jag använt frekvent är väl egentligen varmluft eftersom man kan stoppa in flera saker samtidigt utan att den ena blir varmare än den andra. Sen uppskattar jag när de har en beläggning på insidan som gör att all smuts bara faller av.

En annan funktion som jag faktiskt har använt någon gång är att ugnen stänger av sig efter en förutbestämd tid.

Om det är risk att något barn kan komma i närheten av ugnen kan det vara bra att ha ett kylt glas. Det sitter då en fläkt som hela tiden matar in kalluft mellan det yttersta och näst yttersta glaset.

Annars kan jag inte komma på någonting så här på rak arm som man ska tänka på.

Skåp finns nästan vad som helst idag. Som lego. Det finns insatser för vad som helst.

Bygger du själv? Kök är jättekul att bygga!

Tom

AktieTrader
2006-01-11 08:58
0

Induktionshäll blir det inte för då skulle vi behöva byta större delan av grytor och stekjärn med. "Strålningen" är ett magnetfält.

Jag fick för mig att det fanns uppkokningsautomatik på vissa hällar. Men det verkar som det är en typ av timerfunktion som går på fullt några minuter och sen sänker effekten. Finns det någon häll som känner när det kokar och sen skänker värmen så att det inte kokar över?

Jo jag kommer bygga själv. Jag funderar lite på att bygga ut så att hallen kommer utanför det nuvarande huset så att jag kan flytta köksväggen 60cm där hallen är idag.

tillalex
2006-01-11 10:12
0

En funktion jag uppskattar är när alla knappar, handtag och luckor fortfarande sitter fast efter några år. Därför kommer jag aldrig mer köpa Elektro-Helios/Zanussi/Huskvarna eller någon annan skit från Electrolux.

Tom
2006-01-11 12:41
0

Automatiken är nästan alltid bara en timer.

Det finns ett undantag som jag känner till. Siemens har en givare på en av sina hällar som känner av hur varmt det är och reglerar värmen därefter. Jag har varit riktigt sugen på den.

Länk till SIEMENS häll.

Tom

AktieTrader
2006-01-11 14:01
0

Min jobbarkompis var väldigt positv till sin induktionshäll. Otroligt snabb var den. Och det bränner aldrig vid för hällen blir inte het.

Det skiljer visst inte så mycket i pris. 1000-1500kr dyrare med induktion.

Oskar
2006-01-11 14:39
0

Den funktion som Tom nämner…den om att ugnen stänger av sig efter efter en stund är klart användbar! Och likväl att den slår på sig vid ett givet klockslag.

Oskar

ThomasH
2006-01-12 01:45
0

Jag skulle inte satsa på en induktionshäll, jobbigt med helt nya kastruller mm. Däremot så är varmluft mycket bra likaså inbyggd termometer, men jag gissar att alla nya ugnar har det numera. Byggde själv om köket för två år sedan

Husmusen
2006-01-12 02:07
0

CoolInduktionshäll är Guds gåva till mänskligheten!

MaMaMade
2007-09-26 16:10
0

Jag såg denna när jag tittade in i Electrolux-butiken för ett par dagar sedan:

Husqvarna spis QSG1000X

4 gaslågor varav en är woklåga, frågan är dock om hällen i mitten är en stekhäll el bara för varmhållning? Har fått delade bud om det, får väl skicka iväg ett mail. 2 ugnar är bra men såklart är det bättre för ryggen m inbyggnadsugn.

Den här verkar trevlig…självrengörande, men jag vill ha en stekhäll också.

http://www.gram.se/Default.aspx?ID=15360

mariatingsund
2007-09-26 21:36
0

Nu blir jag grym…

Vi har den Siemens som Tom pratar om.  För det första, kan man inte göra en brunsås, för spisen stänger av sig själv innan smöret blir tillräckligt het för att kunna göra en stuvning. För det andra, lackeringen på framsidan krackelerat på grund av värmen så fort garantitiden gick ut. Fördet tredje, det är bara myt att ugnen är självrengörande. Så frågan är vilken spis vi ska ha nästa gång. Jag röstar på gasspis.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

charlie
2007-09-27 18:34
0

Jag trodde att induktionshällen funkade på vanliga pannor det enda problemet är med aluminium, men stål och järnpannor funkar bra. Stämmer inte det?

---

SeaHawk
2007-09-27 22:24
0

#12 Du har alldeles rätt charlie, induktion fungerar igenom magnetism, konstigare än så är det ju inte. Det är väl oxå en av dom mest energieffektiva spisarna som finns.

Tom
2007-09-28 00:54
0

#11, Intressanta synpunkter du kommer med. Det tar ju onekligen bort en stor del av habegäret.

Tom

AktieTrader
2007-09-28 14:19
0

#12 Rostfria grytor fungerar normalt inte på induktion eftersom rostfritt normalt inte är magnetiskt. De som fungerar med induktion har en inläggning av magnetiskt stål/järn i botten. Det går att testa med en magnet. Fastnar den så funkar grytan på en induktionsspis.

IKEA har billiga rostfria grytor för induktion.

Susanne
2007-10-01 13:35
0

Nästa spis hos oss blir en induktionshäll med dubbel inbyggnadsugn.
Grytor och kastruller för induktion har jag redan börjat inhandla.
Ska man ändå lägga en halv förmögenhet på en schyst spis spelar pengarna för bra kastruller ingen roll. Har du en bra spis/häll men dåliga kastruller blir "spisen" kass och du har köpt en bra spis i onödan.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

magma
2007-10-02 01:16
0

#4: Har haft en spis (häll) som det står "Electrolux" på i snart tio år, och den fungerar som om den vore ny- allt sitter kvar där det ska:)

[cocuyo]
2007-10-18 13:50
0

Oj oj, jag är ju någon slags tekniker, kanske skulle jag förklara det där med induktion… 

Induktionen ger virvelströmmar i alla elektriskt ledande material.

Hällen har ett skydd mot att fel typ av kokkärl används, den startar bara om kärlet är magnetiskt, och därför kommer den förhoppningsvis inte att starta med fel typ av aluminiumkärl eller rostfritt. Det finns tyvärr ingenting som garanterar att ett rostfritt kärl är omagnetiskt, så skyddet mot start med fel kärl är inte idiotsäkert.

Om ledningsförmågan i metallen är hög (koppar, aluminium) blir det mer varmt i elektroniken, mindre varmt i grytan; med lägre ledningsförmåga (järn, rostfritt) förs mer energi över till kokkärlet. Induktionshällen ska normalt ha ett elektroniskt skydd mot överbelastning så att inte själva elektroniken skadas om den belastas med fel typ av kokkärl.

Funktionssättet i induktionshällen är att en spole strömsätts omväxlande med väldigt skarpa flanker på strömkurvan och hög frekvens. Varje gång det kommer en strömpuls, induceras en ström i metallen som ligger på hällen, och den strömmen är kortsluten genom metallen, eftersom den går i cirkel inuti materialet. Det är därför mer energi förs över om metallen har lite mindre god ledningsförmåga, Då finns det ju ett motstånd som värms upp av strömmen.

Principen är alltså samma som för mikrovågsugnen, men vi hanterar material med mycket större ledningsförmåga. Det krävs en viss anpassning av kokkärlet gentemot induktionshällen.

Kokkärlet måste ha tjock botten och bottnen måste ha lagom ledningsförmåga. För rostfria kärl gäller att de ska vara märkta eller godkända av tillverkaren för induktionshäll. Gjutjärn (stekpannor, grytor etc) ska normalt fungera.

Det man absolut inte får ställa på induktionshällen är magnetiska kokkärl med tunn botten, exempelvis emaljerade kastruller; de kan smälta eller emaljen splittras.

Själva hällen värms inte upp av induktionen, men den värms av kärlets botten, så den är inte kall när man lyfter undan grytan, men den är betydligt mindre varm än en vanlig kokplatta.

Ett litet tips också… "halogen" är hällar med en värmespiral under en glasskiva, och de för över strålvärme till kokkärlet. Min syster har en halogenhäll, och hon trivs väldigt bra med den, den är lätt att hålla ren, men fett kan bränna in lite hårdare. Överkokad mjölk är vanligen inget problem.

På halogenspisar kan man använda glaskärl, och värmen tas då upp till stor del av själva maten direkt genom glaset. Det finns stekpannor av glas och kastruller som funkar på den spisen, och det går jättebra att köra dem i diskmaskin. Handtagen (helt i glas) blir inte varma när man använder dem på hällen, och det går att använda alla dessa kokkärl i ugnen och mikron också. 

På en halogenhäll förs värmen över sämre om kärlets botten är blank, som på nya kärl av aluminium eller rostfritt. Sämre värmeöverföring betyder att hällen blir varmare än om man har ett kärl som för över värmen bättre. Värmen förs över bättre till kärl med mörk botten (på undersidan). En del stekpannor av aluminium har botten med mörkare färg som fungerar bättre på halogenhäll.

mariatingsund
2007-10-18 21:09
0

Ja, det borde faktiskt vara synpunkt att man ska kunna använda sina kärl både på spis, i ugn, i mikrougn, så man inte har olika till olika apparat, kökskåpen har en förmåga att bli fulla i alla fall.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

AlbaStiffler
2007-10-19 14:40
0

Timer, inbyggd termometer (för tex stekar) samt varmluft är det bästa jag gillar med vår nya ugn…

Tom
2007-10-20 20:12
0

#18, Tack för dina klargörande sypunkter!

Tom

MaMaMade
2007-11-07 09:58
0

Förälskad igen! Titta på denna…undrar just vad den kostar?

http://www.smeg.se/Katalog/Product/A3-5.aspx

Tänkte ibland att jag skulle ha en ugn i spisen + en inbyggnadsugn men det faller på hur jag vill ha inredningen. Dessutom finns bara plats på väggen där det är genomgång. Har min nuvarande inbugn där o det är väldigt opraktiskt…alla som kommer in i huset m lite fart gör illa sig på ugnsluckan.

[cocuyo]
2007-11-07 14:45
0

Inbyggnadsugn har många fördelar.

Den viktigaste är att man får en bra arbetshöjd, och det är också mer säkert för små barn som inte når upp. 

Det är inte ovanligt att man bränner sig när man böjer sig för att ta ut eller sätta in i en ugn i knähöjd, den sortens obehag slipper man nästan helt när man har ugnen i rätt höjd. Dessutom har man inte en het ugnslucka i höjd med händerna på den som just håller på att lära sig att gå/stå. 

Det är också lättare att titta in i ugnen om man slipper böja sig.

Att ha ugnen ihopbyggd med spisen är en kvarleva från vedspisen, vi behöver inte ha det så längre, och jag slipper det gärna. Ingen skulle väl komma på idén att bygga in mikron i spismöbeln?

Eftersom alla tekniska saker någon gång kan gå sönder är även det en anledning till att skilja på bitarna. Man slipper byta hela spisen när ugnen pajar.

SeaHawk
2007-11-08 12:35
0

#23 Håller med dej, en inbyggnadsungn har många fördelar. Men jag vill nog påstå att dom har ungefär lika många nackdelar, inte alla, men dom som är i en rimlig prisklass. Visst får du ugnen i en bra arbetshöjd, med skilnaden att istället för att ha hela överkroppen som du kan böja dej över luckan så får du bara armarna, om det då är en kort person som ska plocka ut en plåt så är risken väldigt stor att denna bränner sej. Skulle det vara så att man grillar något i en inbyggnadsugn som inte är placerad i närheten av fläkten så har du plötsligt hela köket fullt med matos som inte har någonstans att ta vägen.

Jag skulle nog vilja säga att det där med inbyggnadsugn är lika personligt som ett par skor, för vissa passar det för andra inte. Fördelar och nackdelar med båda typer av ugn är ungefär lika stora, en bra spis idag med inbyggd ugn SKA vara av sådan typ att glaset inte blir varmt. Sen om man väljer att köpa en spis för 5000 eller mindre så  får man räkna med att den inte har riktigt den standard och kvalite som en lite dyrare spis har.

Själv har jag provat båda sorter, både hemma och i några av mina lägenheter, någon hyresgäst trivs med inbyggnads ugn men ville då ha den placerad i närheten av fläkten medans andra absolut inte ville ha inbyggnad. Sen går det inte att komma ifrån även om man slipper byta både spis och ugn så är det som skor igen, är den ena så gammal att den ska bytas så är den andra inte långt efter.