Standardstorlekar
Finns det inga måttstandarder för kyl- och frysskåp?
Vår kyl pajjade i början av veckan och det lönar sig tydligen inte att laga trots att den bara är fyra år.
Eftersom frysen är 181 + 5 centimeter hög vill vi att den nya kylen ska vara det också. Vid en snabb koll på Elgiganten verkar det som om det inte finns några direkta standardhöjder. 155, 170, 155,5, 179, 187 och 180 centimeter är några höjder som förekommer.
Den som är 187 centimeter är en Upo, samma märke som den gamla, men det vill vi ju inte ha när den tog slut efter så kort tid.
Har ni råkat ut för det här problemet?
Vänliga hälsningar
Niklas
Nej jag har aldrig råkat ut för problemet men det kan bero på att jag alltid har byggt nytt kök när jag har flyttat in.
Men de brukar ju vara justerbara i höjd, räcker inte det?
Tom
Men justerbarheten brukar bara vara några centimeter. Det går inte att justera från 175 till 186 till exempel.
Vänliga hälsningar
Niklas
Nej, men 180 borde du kunna få upp till nära 186 och ett glapp på en eller två centimeter kanske är ok.
Tom
Jag får kolla. Jag vet inte ens om det finns någon 180-kyl som har separat sval nertill, är vit och inte kostar en förmögenhet.
Vänliga hälsningar
Niklas

185 cm kanske kan duga?
mvh
Oskar
#5: Den där har hel dörr och rörliga handtag. Vi vill ha separat sval nertill och fasta handtag (eftersom de brukar gå sönder).
Vänliga hälsningar
Niklas

Fast handtag går nog att fixa…men sval där nere…hmm…är inte det ganska ovanligt?
Oskar
#7: Vet inte. Vi har (hade) det. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Det går inte att köpa en lite lägre, och sen sätta nån snygg list högst upp då? Kanske inte intressant, men det är ju ett tips iaf :)
#9: Det knäppa är att det ska stå bredvid ett kylskåp som är lika högt. Därför vore det bästa att hitta ett så likt som möjligt.
Vänliga hälsningar
Niklas