Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 3632 ggr
Staffan
2005-11-17 22:48
0

Gardiner...

Hur gör man när man köper ett gardin?

Som kille det vill säga… Glad

// staffan

Pia
2005-11-17 22:59
0

Börja med att ta mått, vad är fönsterbredden, vill du ha kappa eller längder eller både och. Kanske vill du byta gardinstång?

Ett enkelt sätt är väl eg att åka till närmaste IKEA och bläddra runt bland gardinerna och de olika stängerna…:) Andra "gardinställen" kan väl vara Hemtex och så ligger det visst en riktigt trevlig gardinaffär på Kungsgatan ner mot Vasagatan. På Indiska finns många snygga längder för en orientalisk touch. Beror ju lite på vad man anser det vara värt att lägga ner på gardiner, för det går ju att få dem uppsydda också…

Själv är jag väldigt förtjust i linnegardiner av märket Himla (finns i massor av färger, kostade för några år sedan ca 900-1500 kr/två längder), men det tyckte också katterna var en jättespännande ny klätterpryl så gardinstängerna åkte ner med ett brak…

Staffan
2005-11-17 23:46
0

Gardinstång?

Glad

// staffan

Staffan
2005-11-17 23:47
0

Skämt åsido, jag får pallra mig förbi butiken du tipsade om och se ifall det finns någon där som kan hjälpa mig. Jag kommer inte fixa det här på egen hand… :)

Tack för ditt svar Pia!

// staffan

Jessie
2005-11-18 00:10
0

Åhléns har fina tyg också! Se till att måtten blir rätt. Mitt misstag var att min kompis man gick och mätte mina och det blev "lite" fel.

Så jag har inte som alla andra, men det blev riktig cool, tack vare honom.

Enecrona
2005-11-18 10:57
0

eller så kan man låta sin kompis sy gardinerna för en middag…;o)

Niklas
2005-11-18 12:40
0

SY INTE SJÄLV!

Jag gjorde det. Det blev jättefint med min systers proffsrådgivning. Det är värre än rökning, det tog en dag av mitt liv. DET ÄR INTE VÄRT TIDEN ATT SY SJÄLV.

:-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

kickboard
2005-11-18 19:30
0

Mitt råd är att du snällt ber mamma eller en syster om hjälp. Om du går ensam till affären kommer de bara att se hur okunnig du är i branschen och lura dig att köpa något svindyrt.

Ungefär som när en kvinna kommer till en bilaffär…

Gardiner är busenkelt att sy för en någorlunda symaskinsvan person. Det behöver inte ta mer än en till två timmar, beroende på hur många fönster du har.

Stenis
2005-11-19 11:58
0

Gardiner är nu mer jättelätta att "sy", det finns något som heter fållband och med vilkas hjälp man kan fixa en gardin utan en enda tråd och nål…

Kanske inte fungerar om du vill ha böljande längder med rynk, men gardiner av paneltyp som sitter uppe på en skena går bra.

AndersE
2005-11-19 23:25
0

#8 Jag håller med. Med fållband är det busenkelt - funkar även till "böljor med rynk".

Sen finns det ju färdigsytt… bara att vika vid lagom längd och stryka på ett band.

Madde
2006-04-20 14:31
0

Om man köper panellängder så är dem ofta sydda på kanterna så man behöver bara sy 2 raksömmar. =) Sånt gillar jag. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
2006-04-21 00:53
0

Staffan inne på jysk har de också gardintyger, schyssta priser på mycket och även en hel del färdigsydda gardiner.

Be om tygprover, ta hem dem du är intresserad av och kolla av att det verkligen är rätt färg innan du köper tyget. Något som verkar se bra ut i affären kan skära sig snyggt när man kommer hem. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Madde
2006-04-21 00:54
0

#11 Det var ett bra tips det där med färgprover på gardinen. Sen om man har en tapetbit som man kan ta med så gör gärna det. =) Åt båda hållen är det ju bra. Så slipper man komma hem med fel färg och sen gräma sig över vilket misstag det blev.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Lisko
2006-04-22 16:44
0

Ikea syr upp gardiner precis som du vill ha dom för en billig penning. Mycket prisvärt. Men då är det av deras tyger förståss.